Foto förbjudet.

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
norwoodbuilder
Geocachare

Foto förbjudet.

Inlägg av norwoodbuilder » sön feb 02, 2014 15:13

så här skriver CO i en idag, 2 feb, publicerad cache:
"Inga bilder på cachen eller loggen får läggas upp som loggbevis. Note, you can not take a picture of the cache or the logbook to upload them as a evidence."
Att man kanske inte ska lägga upp bilder på själva cachen kan ju så vara, men hur är det med loggremsan? Jag brukar då och då fota av loggremsan då jag skrivit dit mitt nick. Så det skulle då i detta fall vara förbjudet? Det rör sej om en cache endast för prem.medl.
Vilka regler kan man som CO ställa upp egentligen utan att bryta mot de regler och förordningar som finns?
Användarvisningsbild
andreaze
Geocachare

Re: Foto förbjudet.

Inlägg av andreaze » sön feb 02, 2014 16:40

Ibland fotologgar folk för dom glömt penna eller annat. Jag tolkar det som att är det han menar. Självklart skriver man sitt nick i loggen.
Bild]
Bild
Falkz
Geocachare
Efternamn: .
Förnamn: Christian

Inlägg av Falkz » sön feb 02, 2014 17:50

Ibland kan foton på loggar avslöja väldigt mycket om cachen om det är någon klurig...
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » sön feb 02, 2014 19:50

norwoodbuilder skrev:så här skriver CO i en idag, 2 feb, publicerad cache:
"Inga bilder på cachen eller loggen får läggas upp som loggbevis. Note, you can not take a picture of the cache or the logbook to upload them as a evidence."
Att man kanske inte ska lägga upp bilder på själva cachen kan ju så vara, men hur är det med loggremsan? Jag brukar då och då fota av loggremsan då jag skrivit dit mitt nick. Så det skulle då i detta fall vara förbjudet? Det rör sej om en cache endast för prem.medl.
Vilka regler kan man som CO ställa upp egentligen utan att bryta mot de regler och förordningar som finns?
Cache-Ägaren vill säkerligen att så lite som möjligt av cachens utformning avslöjas.
En bild på loggremsan kan avslöja mer än man tror, och är det som i detta fall att Cache-Ägaren vänligt men bestämt ber oss GeoCachare att inte lägga upp bilder så bör det efterlevas.
Står också att om man fotologgar så kan man maila bilderna till Cache-Ägaren

Cachen heter "Upplysningstiden" http://coord.info/GC4W0K3

Just NU inga favvopoäng trots att två har loggat den.
Ska bli spännande att se loggtexterna, kanske att jag tar mig tid och svänger förbi den under veckan som kommer (om jag är hyfsat nära).

.
newtommon
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Lööf
Förnamn: Monica

Inlägg av newtommon » fre feb 07, 2014 12:59

En sak jag personligen inte hade begripit när jag var ny var att kameran i "fånen" bifogade koordinater. Nu är ju det här en trad så det är nog inte det som är grunden till CO;s inställning till foton i loggarna, men när det gäller mystar kan det ju bli problematiskt. När jag kom på detta ändrade jag naturligtvis inställningarna i min telefon så att det inte blev oavsiktigliga detaljspoilers i loggarna, men jag tror att det är rätt många som inte har upptäckt hur det faktiskt kan bli. Alla är inte så kunniga i vad som följer med olika funktioner i sin utrustning, framför allt inte när man är ny som geocachare. Och som sagt - jag visste inte heller detta den första tiden.
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare
Efternamn: Janne
Förnamn: Hentschel

Inlägg av Str@tocaster » fre feb 07, 2014 14:39

norwoodbuilder skrev:så här skriver CO i en idag, 2 feb, publicerad cache:
Groundspeaks regel är enkel. Du ska skriva din signatur på loggremsan för att få logga på nätet. Om man ska få logga utan att ha skrivit signaturen tycker jag är upp till CO. Det kan ju finns goda skäl som att cachen är helt infrusen pga dålig skötsel och då finns det ingen anledning för CO att neka fotologg.

Däremot tycker jag inte om den senaste trenden där många inte har med sig penna, och fotologgar som om det vore ett självklart alternativ. Om det inte är alltför mycket arbete tycker jag att man kan återkomma vid ett senare tillfälle med penna. Vill man göra en fotologg tycker jag att man kan vara lite ödmjuk i sin logg genom att berätta om omständigheterna och fråga CO om det är ok. Surgubbe? Ja, det kanske jag är. Men jag väljer att visa den respekten mot dem som lagt ner tid och möda på att göra cacher som jag får nöjet att leta.
Bild
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
Skriv svar