Telefonattributet

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Användarvisningsbild
IrreVilse
Geocachare
Efternamn: Westin
Förnamn: Göran

Telefonattributet

Inlägg av IrreVilse » lör maj 31, 2014 7:28

Hur ska man tolka telefonattributet? Gäller det både fast och eller mobilt. Vad gäller mobilt kan du ju stå strax intill en mast, men ändå sakna täckning beroende på abonnemang.
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Re: Telefonattributet

Inlägg av sydman » lör maj 31, 2014 7:34

Texten till attributet "Telephone nearby" får mig att tänka på områden utan mobiltäckning men med telefon för nödsamtal
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » lör maj 31, 2014 11:10

Jag tänker fungerande telefonkiosk eller liknande. Eller som sydman skrev, fast inte nödvändigtvis bara för nödsamtal.
Bild
Användarvisningsbild
IrreVilse
Geocachare

Inlägg av IrreVilse » lör maj 31, 2014 18:38

linsrille skrev:Jag tänker fungerande telefonkiosk eller liknande. Eller som sydman skrev, fast inte nödvändigtvis bara för nödsamtal.
Jag lutar också åt dä hållet.
Användarvisningsbild
iLop
Geocachare
Efternamn: *
Förnamn: Lucas

Inlägg av iLop » lör maj 31, 2014 19:55

IrreVilse skrev:
linsrille skrev:Jag tänker fungerande telefonkiosk eller liknande. Eller som sydman skrev, fast inte nödvändigtvis bara för nödsamtal.
Skulle säga samma sak själv... Kanske skulle Markprat kunna justera innebörden av detta tämligen föråldrade attribut (om jag förstått dess betydelse korrekt)? Alternativt lägga till ett attribut för mobiltäckning, fast det kan å andra sidan vara lite krångligt i och med att alla inte har samma operatörer :roll: . Men ett "bad/no reception"-attribut skulle väl kunna gå att använda oavsett som en liten varning? Å tredje sidan kanske man kan förvänta sig att folk förstår att det kan vara dålig täckning i skogen. Å fjärde sidan finns det minst lika självklara andra attribut som man kanske skulle kunna klara sig lika väl utan som ett "bad/no reception"-attibut?

Sammanfattningsvis, man kanske skulle kunna försöka gnälla lite på Groundspeak? :)
Geocaching + cykling = geocykling!
Cachar med Garmin Oregon 450 och Nokia Lumia 920.
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » lör maj 31, 2014 21:50

iLop skrev:
IrreVilse skrev:
Skulle säga samma sak själv... Kanske skulle Markprat kunna justera innebörden av detta tämligen föråldrade attribut (om jag förstått dess betydelse korrekt)? Alternativt lägga till ett attribut för mobiltäckning, fast det kan å andra sidan vara lite krångligt i och med att alla inte har samma operatörer :roll: . Men ett "bad/no reception"-attribut skulle väl kunna gå att använda oavsett som en liten varning? Å tredje sidan kanske man kan förvänta sig att folk förstår att det kan vara dålig täckning i skogen. Å fjärde sidan finns det minst lika självklara andra attribut som man kanske skulle kunna klara sig lika väl utan som ett "bad/no reception"-attibut?

Sammanfattningsvis, man kanske skulle kunna försöka gnälla lite på Groundspeak? :)
Just Telefon är ett sådant attribut som kan vara viktigt i vissa situationer/platser , vi är väldigt välförsedda med mobiltäckning i Sverige/Europa där vi lätt blir störda över att ha dålig täckning , jag tror mig ha hört att tex ET trailen i USA har några timmars körning utan täckning...
Bild
Användarvisningsbild
riddare mikke
Föreningsmedlem
Efternamn: Rönnkvist
Förnamn: Micael

Inlägg av riddare mikke » sön jun 01, 2014 2:04

Tänkte mej mer som att telefonsttributet betyder att det är ok att använda mobiltelefon med tex CGEO när man ska leta efter gömman.
,
medan det överkryssade telefonattrtributet betyder att man bara får använda GPS, och inte telefon vid letning av gömman.
Bild
**********************************************************************************
Bild
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » sön jun 01, 2014 9:09

En överkryssad telefon kan väl betyda, "Ring inte CO ni får lösa/hitta denna själv" :lol:
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » mån jun 02, 2014 19:36

:idea: Så här ligger det till!

BildBildBild

Telefonattributet sorteras under "Facilities" (sv: Inrättningar).
Beskrivningen för detta attribut är "Telephone Nearby" (sv: Telefon i närområdet).

Alltså indikerar attributet att det finns en fungerande telefon i närheten.

Alla attribut och dess beskrivningar återfinns på :arrow: https://www.geocaching.com/about/icons.aspx
Bild
Användarvisningsbild
riddare mikke
Föreningsmedlem

Inlägg av riddare mikke » ons jun 04, 2014 2:17

Med tanke på hur många som är ute och cachar i skogarana så borde det nästan alltid finnas en telefon i närheten. :mrgreen:
Man bör ju helst själv ha telefon med sej om det skulle hända något. :roll:
Man kan ju ramla ner för ett stup eller bryta ett ben, :cry:
För att inte tala om alla motionsmugglare som är ute och kutar,
verkar som alla motionärer har den fast runt armen nu. #-o
Nåja, detta var lite skoj och lite allvar, man bör ju tänka på säkerheten också.
När jag tappade bilnycklarna :evil: i skogen var det bra med telefon att kunna ringa taxi. :oops:
Bild
**********************************************************************************
Bild
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » tis jun 24, 2014 14:59

Har hittat cacher i gamla fina telefonkiosker men kan inte minnas om de hade telefonattributet eller ej.. Fanns en sådan fin telefonkiosk men cache nära järnvägsstationen i Katrineholm, tvivlar på att telefonen i den kiosken funkade men fin var den! Perfekt att logga i väntan på nästa tåg.
Användarvisningsbild
riddare mikke
Föreningsmedlem

Inlägg av riddare mikke » tis jul 29, 2014 1:28

Så, varför inte göra en lustig gömma på detta omtalade tema. :mrgreen:
Sagt och gjort, så nu finns det en.

http://coord.info/GC59PBV

Här kan man själv skriva i nätloggen vad man tycker om hur attributet är satt när man hittat och loggat gömman :shock:

Var det rätt eller fel att sätta attributet så ? :shock: [-X :lol: :twisted: :roll:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
IrreVilse
Geocachare

Inlägg av IrreVilse » tis jul 29, 2014 7:34

riddare mikke skrev:Så, varför inte göra en lustig gömma på detta omtalade tema. :mrgreen:
Sagt och gjort, så nu finns det en.

http://coord.info/GC59PBV

Här kan man själv skriva i nätloggen vad man tycker om hur attributet är satt när man hittat och loggat gömman :shock:

Var det rätt eller fel att sätta attributet så ? :shock: [-X :lol: :twisted: :roll:
Tänk va en enkel liten fråga på ett forum kan mynna ut i. Det är inte utan att man nästan känner sig lite delaktig i tillkomsten av den gömman. :mrgreen:
Användarvisningsbild
riddare mikke
Föreningsmedlem

Inlägg av riddare mikke » tis jul 29, 2014 23:22

Klart du ska känna dej delaktig, IrreVilse, =D>
det var ditt inlägg som inspirerade mej till denna nya kuliga och annorlunda gömman.

TELEFONATTRIBUT , http://coord.info/GC59PBV

Så tack för den idén. :D
Bild
Bild
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » tis jul 29, 2014 23:33

Tycker att de som har loggat cachen har undvikit att svara på cachens frågeställning.

Hoppas att de kommande GeoCacharna tar cachen på mer allvar... ;-)

.
Skriv svar