Logga utan att skriva i loggbok?!

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
M-Nilsson
Geocachare
Efternamn: Nilsson
Förnamn: Mathias

Logga utan att skriva i loggbok?!

Inlägg av M-Nilsson » tis jun 24, 2014 14:18

Är det fler än jag som råkat ut för det, dvs. cachare som loggar found utan att de skriver i loggboken? Meningslöst och tråkigt om jag får säga min mening. Vill inte säga några nick-namn här, men samma "tyskar" har vid flera tillfällen loggat mina på detta vis..till och med loggat en cache som vid tillfället vad borta/mugglad, så man kan ju börja undra. Syftet med geocaching är ju att man ska hitta "skatterna"
helvite
Geocachare

Re: Logga utan att skriva i loggbok?!

Inlägg av helvite » tis jun 24, 2014 14:56

Oh ja, det har hänt förr och även diskuterats här förr på forumet. Det enda raka är att radera loggen som CO. Sedan finns det exempel på ett helt tvärt om beteende, dvs att geocacharen signerat i den fysiska loggen i cachen men inte loggat cachen på nätet. =)
Användarvisningsbild
Cordin
Föreningsmedlem
Efternamn: Niclas
Förnamn: Tjäder
Kontakt:

Inlägg av Cordin » tis jun 24, 2014 17:13

helvite skrev:Oh ja, det har hänt förr och även diskuterats här förr på forumet. Det enda raka är att radera loggen som CO. Sedan finns det exempel på ett helt tvärt om beteende, dvs att geocacharen signerat i den fysiska loggen i cachen men inte loggat cachen på nätet. =)
Det senare känner jag några som gjort/gör. De vill ha allt det roliga med burkletandet, men orkar inte logga på nätet, är burken hittat så nöjer de sig med minnena.
Bild
Var dig själv alla andra är upptagna.
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Inlägg av 1000sjöar » tis jun 24, 2014 22:09

Absolut inget att ta efter, att bar logga i loggböckerna. Undrar hur många som blir kvar som utläggare om man inte får någon som helst respons på sina gömmor?! Tror att cachingen skulle självdö med tiden. Det är ju för att få läsa lite loggar som åtminstone jag fortsätter lägga ut nya gömmor. Skulle den trend som börjat brreda ut sig mer, sista tiden, att endast skriva TFTC eller ännu mindre bli förhärskande, så lägger jag av att lägga ut cacher, sån ä jag. #-o
Hopp om att NÅGON ny geocachare hittar hit och läser/ tar till sig detta. För det är bland nytillkomna som det förekommer mest, kortloggandet.
Vid de få tillfällen jag kollar någon misstänkt ickelogg i fysiska loggboken raderar jag gjord nätlogg. Varför? jo, det är ju det ENDA kristallklara kravet för godkänd logg.De som smartfonloggar, med 2-3 lika loggar tar jag bort så att endast en finns kvar. Oftast nybörjare u. mailadress.
Bild
Medlem sedan 2001
Användarvisningsbild
Cordin
Föreningsmedlem
Efternamn: Niclas
Förnamn: Tjäder
Kontakt:

Inlägg av Cordin » ons jun 25, 2014 10:20

Vill bara tydliggöra att jag inte på något sätt håller på de som bara bokloggar. Men jag vet några som gjort det och kunde därför ge en förklaring till hur de tänker. Allt 1000sjöar säger är ju rätt. Dock är jag rädd att de flesta nykomlingarna håller till på FB och inte läser detta forum.
Bild
Var dig själv alla andra är upptagna.
Användarvisningsbild
Justis
Föreningsmedlem
Efternamn: Ekman
Förnamn: Lennart
Ort: Stockholm (Östermalm) och Nynäshamn (Bergholmen, Torö)

Inlägg av Justis » ons jun 25, 2014 10:31

helvite skrev:... geocacharen signerat i den fysiska loggen i cachen men inte loggat cachen på nätet. =)
Det lär finnas CO som medvetet loggar senare på nätet för att fylla datum-matrisen! Lite fusk?
ApanAnn
Geocachare
Efternamn: Ann
Förnamn: N

Inlägg av ApanAnn » tis jul 08, 2014 12:14

Hellre en logg i loggboken och ingen på nätet än tvärt om för min del... Men jag är en sån där Letterboxare så då är ju stämplarna ibland roligare än datorloggen ;)
Bild
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » tis jul 08, 2014 20:38

Cordin skrev:Vill bara tydliggöra att jag inte på något sätt håller på de som bara bokloggar. Men jag vet några som gjort det och kunde därför ge en förklaring till hur de tänker. Allt 1000sjöar säger är ju rätt. Dock är jag rädd att de flesta nykomlingarna håller till på FB och inte läser detta forum.
Tyvärr gör många det vilket är synd för då frågar man bara "vänner". Här är det bättre om inte vännerna kan svaret. Tack för att ni håller detta forum vid liv.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Elmertoft
Geocachare
Efternamn: Elmertoft
Förnamn: Göran
Kontakt:

Inlägg av Elmertoft » tis okt 07, 2014 10:20

Det finns mer eller mindre seriösa människor inom alla olika områden. Vissa geocachare gör det som förväntas d.v.s. skriver i såväl den fysiska loggboken som på nätet. Det finns alltid folk som antingen tänjer på reglerna, ignorerar reglerna eller helt enkelt följer reglerna. Inte så mycket man kan göra nåt åt. Signerar man inte den fysiska loggboken i mina cacher utan bara den på nätet, då raderas den loggen om nu inte loggboken är proppfull eller förstörd. Men då ska man med en fotologg visar hur loggboken ser ut; en bild på cachen raderas.
stflyer
Ny i forumet
Efternamn: Tholin
Förnamn: Stefan

Inlägg av stflyer » mån okt 13, 2014 11:45

Klart att man skall logga i loggboken om den är skrivbar. Loggen på nätet är nästan lika självklar men längden på den påverkas starkt av hur många cacher man hittat och hur bra minne man har.
Det påverkas förstås av hur bra/trevlig/intressant cachen är. Den femte snusdosan gömd på samma sätt bakom en vägskylt i en intetsägande vägkorsning får inte samma logg som den första vackra bedårande utsikten vid havet eller den kluriga lilla lådan som tar en timma att lirka upp.
Man måste som CO fråga sig varför loggarna inte är så intressanta som man skulle önska.
Jag har tre burkar ute i terrängen. Den ena är väldigt lätt att hitta när gräset växt upp för då blir det spår och det blir för lätt. Alltså TFTC.
Efter att gräset vissnat och sjunkit ihop så blir den lurigare och loggarna blir intressantare.
Skriv svar