Följa en stig tills stigen tar slut?

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
thompalainen
Ny i forumet

Följa en stig tills stigen tar slut?

Inlägg av thompalainen » tor aug 14, 2014 12:04

Jag skulle vilja göra en geocache där man tar sig till en stigs början och följer stigen den tills den tar slut.

Det är en sträcka på ca 50 meter och när man kommer fram uppenbarar sig något som man (kanske) inte kunde tänkt sig när man börjar sin vandring.
Jag skulle alltså vilja göra tex en Mystery där man tar sig till startkoordinaterna, följer stigen och sedan hittar gömman med hjälp av ledtråden.

Problemet är att jag inte får detta godkänt, finns det något sätt jag kan göra en gömma med detta upplägget?
Jag har sett liknande lösningar där man ska ta sig till en grottöppning och gå in och leta, men detta verkar inte längre fungera med riktlinjerna, trist isåfall tycker jag.
ApanAnn
Geocachare
Efternamn: Ann
Förnamn: N

Re: Följa en stig tills stigen tar slut?

Inlägg av ApanAnn » tor aug 14, 2014 13:51

Jodå, det går nog, men du måste se till att det blir tillräcklig GPS-användning innan promenaden på stigen. Det kan vara så att stigens början är en för "stor" startpunkt. Dvs, du kan lika gärna hitta den på en karta utan GPS. Du skulle kunna lägga till lite mer GPS-användning innan stigen, eller göra det till en multi. En startpunkt vid stigens början med en liten burk/lapp med slutkoordinater. Om inte stigen slingrar väldigt så bör de flesta då följa vägen du tänkt. Alternativt lägga fler waypoints för att "leda" cacharen rätt.
Bild
thompalainen
Ny i forumet

Inlägg av thompalainen » tor aug 14, 2014 19:42

Det får antagligen bli en liknande variant även om jag hade föredragit att det fungerat med min lösning, men tack för tipset!
Jag hade helst velat att man inte visste hur långt man skulle följa stigen, och sedan när man kommer fram blir det uppenbart att man kommit rätt, men det får bli en nödlösning.
Användarvisningsbild
Cordin
Föreningsmedlem
Efternamn: Niclas
Förnamn: Tjäder
Kontakt:

Inlägg av Cordin » tor aug 14, 2014 21:39

Nu är jag inte inläst på riktlinjer men startkoordinater och sedan en koordinat en bit in på stigen och uppmaningen fortsätt gå åt samma håll. Kan det fungera?
Bild
Var dig själv alla andra är upptagna.
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » tor aug 14, 2014 22:50

Du skulle ju kunna ha ett delsteg i början på stigen där det finns en burk eller annat som ger information som behövs för att hitta/öppna slutburken, det skulle nog räcka som GPS-användning, typ en burk med texten "följ stigen till sin ände, där finner du vad du söker..."
Den borde gå att klassa som myst, jag har en liknande fast utan stig, den heter "här står jag ensam..."
BildBild
thompalainen
Ny i forumet

Inlägg av thompalainen » tor aug 14, 2014 23:45

Tyvärr tror jag inte att det fungerar Cordin och Forslunds, jag försökte få det godkänt men det gick inte eftersom riktlinjerna krävde distinkta gps-koordinater, annars gillar jag din ide mycket The Forslunds.
Förmodligen var inte riktlinjerna lika strikta innan, och ibland kanske det begränsar mer än nödvändigt.
ApanAnn
Geocachare
Efternamn: Ann
Förnamn: N

Inlägg av ApanAnn » fre aug 15, 2014 0:18

Så här då? Steg 1: hitta en burk en bit bort, denna innehåller koordinater till stigens början + instruktioner om att följa stigen som finns vid steg 2. Steg 2: virtuellt steg - stigens början.

Då har du använt GPSen till två av stegen, det kan förhoppningsvis räcka. Om jag förstått rätt när jag pratat med reviewers så kan det vara ok med "vägbeskrivning" sista biten fram till cachen, så länge som det finns tillräckligt med GPS användning innan dess. Det gällde i och för sig en Letterbox. Du kan alltid fråga... Maila och tala om för din reviewer att det du verkligen vill ha med är den där promenaden mot det okända, och fråga vad som behövs läggas till för att göra cachen ok. De är ju ute efter att hjälpa dig få till cachen så att den följer reglerna.
Bild
thompalainen
Ny i forumet

Inlägg av thompalainen » fre aug 15, 2014 8:43

Mycket bra förslag ApanAnn, jag får testa och se vad reviewern säger.
thompalainen
Ny i forumet

Inlägg av thompalainen » fre aug 15, 2014 8:43

Mycket bra förslag ApanAnn, jag får testa och se vad reviewern säger.
Användarvisningsbild
Eloserik
Föreningsmedlem
Efternamn: Carlsson
Förnamn: Erik

Inlägg av Eloserik » fre aug 15, 2014 8:58

Kolla denna GC26X3R Rumpnissarna.
Den är godkänd och har fungerat länge och liknar ditt upplägg.
Bild
Användarvisningsbild
Cordin
Föreningsmedlem
Efternamn: Niclas
Förnamn: Tjäder
Kontakt:

Inlägg av Cordin » fre aug 15, 2014 17:51

Tittade lite på riktlinjerna och om du har slutkoordinaterna med som en dold waypoint så borde du kunna ha en koordinat som visar vart stigen börjar.

Men som någon klok sa Matilda reviewern så får du exakta svar.
Bild
Var dig själv alla andra är upptagna.
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » fre aug 15, 2014 18:35

Om man sätter ett fysiskt steg med låda i närheten av stigen, i lådan står en lapp med instruktioner hur du når finalen, du kan även ange en riktning och avstånd till gömman, typ så här:

Hej
Väkommen till denna cache, följ stigen tills den tar slut eller gå 218° kompassriktning och 213m för att finna finalen.

Du måste ha en dold koordinat till finalen.

Då blir den säkerligen godkänd.
BildBild
Skriv svar