Nu får det f* vara nog!

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Användarvisningsbild
Elmertoft
Geocachare
Efternamn: Elmertoft
Förnamn: Göran
Kontakt:

Re: Nu får det f* vara nog!

Inlägg av Elmertoft » tis sep 09, 2014 21:27

sydman skrev:Man kan "tävla" om man vill med allt... Och välja att inte göra det, men är det ok att skriva "nedsättande" eller ge dem egenskaper som de som gör det annorlunda
Det är aldrig ok att skriva nedsättande.
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Re: Sv: Nu får det f* vara nog!

Inlägg av sydman » tis sep 09, 2014 21:41

Elmertoft skrev:
sydman skrev:Man kan "tävla" om man vill med allt... Och välja att inte göra det, men är det ok att skriva "nedsättande" eller ge dem egenskaper som de som gör det annorlunda
Det är aldrig ok att skriva nedsättande.
Det går väldigt lätt att göra det.... Bara att skriva och sedan vidare till nästa.
Bild
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » tis sep 09, 2014 22:28

Personligen skriver jag normalt sett ett flertal rader vid loggning och ofta skriver jag en kommentar då jag har löst en Myst eller Multi.

När/om jag är inne på en Cache så är det skoj att läsa "min egna berättelse" på en cache som jag har loggat/löst då man blir mer påmind om hur man loggade/löste den och det blir även lättare att minnas vad som hände och/eller vad jag gjorde den dagen eller vid det tillfället.

"Den goda loggen" är något som vi alla behöver bli påminda om då och då.

Riktigt bra guideline för vad man ska/kan tänka på när man skriver sin weblogg.

Bild
http://www.geocaching.se/?page=hjalpmedel/dengodaloggen

.
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » tis sep 09, 2014 22:35

Ibland är man sugen på att skriva en del. Ibland vill man, men har inget att berätta. Andra gånger har man helt enkelt inte lust och då får världen acceptera det.

När jag går tillbaks och läser mina loggar undrar jag om nån annan skrivit dem, för jag kan inte alls minnas att det var som jag skrev. Ofta minns jag inte cachen eller platsen. Lite annat att återbesöka en plats, då kommer oftast minnet tillbaks.
Bild
Användarvisningsbild
Elmertoft
Geocachare
Efternamn: Elmertoft
Förnamn: Göran
Kontakt:

Inlägg av Elmertoft » ons sep 10, 2014 8:23

Kan du utveckla denna text för jag förstår inte riktigt vad du menar.
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » ons sep 10, 2014 9:29

Elmertoft skrev:
Kan du utveckla denna text för jag förstår inte riktigt vad du menar.
Nu vet jag att du är ny på detta.. Tycker du att det är nedlåtande att kalla någon för statistikjägare? det är något som en del använder som skällsord och då kopplat till åsikten att de som loggar mycket struntar i cachernas välmående för det är enbart statistiken som räknas..

Det fina och det problematiska med geocaching är att det är en så stor vidd på vem det är som är aktiv och vad den har för värderingar allt från ungdomar till de som haft ålderspension i ett antal år , från högutbildade till de som inte har fullständiga grundskolebetyg ..
Allt det i samma skål och där en del precis som i övriga samhället tycker sig vara för mer än andra och vara de som har mest rätt oavsett vad....
Bild
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Anders

Inlägg av Gavia-SGCD » ons sep 10, 2014 14:39

satrams skrev:Det känns som fokus har flytta mera mot statistik än själva cachen/platsen/upplevelsen nu förtiden. Som sagt "its all about numbers". Pricka av och dra till nästa....då har man inte ork och tid att skriva något vettigt. Finns så klart undantag.
Kunde inte sagt det bättre själv.
sydman skrev:Man kan "tävla" om man vill med allt...
Det finns många vittnesmål om att jakten orsakar slarv. Jag har hållit på med geocaching i mer än elva år och vissa saker har förändrats oerhört mycket på senare år.
  • Antalet cacher som inte återplacerats på rätt plats har ökat enorm. Det har hänt att jag haft stora svårigheter att hitta en del av mina cacher. Har till och med varit tvungen att kontaktat senaste "hittare" för att få en beskrivning innan lyckats hitta mina burkar.
    Antalet misshandlade loggböcker/-remsor. Man slarvar/har för bråttom när man skall stoppa tillbaka dem och bara knôr ner dem i burken/röret.
    Sättet att handskas med cachen när det regnar. Förr var det sällsynt att en cache rapporterades som våt efter regn (om inte burken var kass). I dag är alldeles för många rapporterade fuktiga/våta efter att folk varit ute och loggat i regn (utan tillräckligt bra regnskydd över cachen).
Lämnar man cachen efter sig, på det sätt cacheägaren placerat den, visar man respekt både för cacheägaren och för kommande cachare.
MatsAgeby skrev:... "Den goda loggen" är något som vi alla behöver bli påminda om då och då. ...
Vi behöver nog bli påminda om "den gode cacharen" också! :wink:
You don't have to be handicapped to be different
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

OC by Gavia and his Smashing GeoCaching Dogs
Skriv svar