Fysiskt små delsteg och 161 m

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Fysiskt små delsteg och 161 m

Inlägg av Kasheuren » lör okt 11, 2014 15:06

Har försökt kolla guidelines men blir inte helt klar över hur det ligger till med väldigt små delsteg och 161m-regeln.
Normalt sett ska ju varje egenutplacerat fysiskt delsteg hålla 161m till andra fysiska delsteg/gömmor för andra cacher (undantaget andra delsteg/gömma för den egna cachen).
Samtidigt så ser jag att om dessa delsteg är "väldigt små", exempelvis inte kan misstas för gömmor så kan man göra undantag. Ser framför mig små klistermärken, småreflexer för nattgömmor, uv-märkningar med penna etc. Nån som har koll på senaste status hur det fungerar?
Ett konkret exempel: är det i enlighet med riktlinjerna att sätta upp ett delsteg i form av exempelvis en sån där liten QR-klisterlapp på 1,5*1,5 cm (som jag premiär muntzeeade igår) på en stolpe inom 161m till gömma/delsteg för annan cache?
(Jo, jag vet att jag kan ta detta med reviewrarna men jag börjar här för att få startinput, dessutom ligger swedenreviewers.se nere just nu...).
helvite
Geocachare

Re: Fysiskt små delsteg och 161 m

Inlägg av helvite » lör okt 11, 2014 17:05

Det funkar nog bra. Jag loggade en sådan multi i augusti förra året. Delsteg med qr-koder. Funka fint! =)
helvite
Geocachare

Inlägg av helvite » sön okt 12, 2014 14:38

För er som blev nyfikna (cache GC3VTHQ):

http://www.geocaching.com/geocache/GC3V ... b558b222af
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » sön okt 12, 2014 16:06

Reviewers har blivit betydligt mer noggranna med detta på senare år. Grundregeln är att 161 meter gäller om delsteget är ngt du placerat ut. Vissa undantag kan göras men inte med speciellt mycket i avstånd sett.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » mån okt 13, 2014 17:22

Stadskasheuren skrev:Har försökt kolla guidelines men blir inte helt klar över hur det ligger till med väldigt små delsteg och 161m-regeln.
Normalt sett ska ju varje egenutplacerat fysiskt delsteg hålla 161m till andra fysiska delsteg/gömmor för andra cacher (undantaget andra delsteg/gömma för den egna cachen).
Samtidigt så ser jag att om dessa delsteg är "väldigt små", exempelvis inte kan misstas för gömmor så kan man göra undantag. Ser framför mig små klistermärken, småreflexer för nattgömmor, uv-märkningar med penna etc. Nån som har koll på senaste status hur det fungerar?
Ett konkret exempel: är det i enlighet med riktlinjerna att sätta upp ett delsteg i form av exempelvis en sån där liten QR-klisterlapp på 1,5*1,5 cm (som jag premiär muntzeeade igår) på en stolpe inom 161m till gömma/delsteg för annan cache?
(Jo, jag vet att jag kan ta detta med reviewrarna men jag börjar här för att få startinput, dessutom ligger swedenreviewers.se nere just nu...).
Jo alltså jag har ju fått igenom klisterlappar och metallbrickor förr, men trodde det var helt stopp sen ett år elelr två tillbaks. Vad har du för källa på det fetade? Står det i guidelines (som jag är för lat för att kolla upp) så har ju reviewerstaben rimligtvis fel och får lov att backa?!
Bild
MildasVänner
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Lundström
Förnamn: Lars

Inlägg av MildasVänner » mån okt 13, 2014 19:22

Egentligen är det rätt glasklart enligt riktlinjerna att allt man placerar ut, hur obetydligt det än är, ska placeras enligt 161-metersregeln. Det betyder att de ska ligga 161 meter från fysiska delsteg från andra cacher. Några, i riktinjerna odokumenterade undantag finns dock. Groundspeak säger t.ex att rena reflexer i reflexspår behöver inte registreras och klarar sig därför ifrån detta. Likaså anser de att man kan lämna rätt generösa avsteg om ett av de krockande delstegen består av en chirp, wifi eller liknade trådlöst delsteg.

Det är den svart-vita (tämligen åtminstone) sanningen. I Sverige har vi reviewers dock valt att försöka tolka detta lite mjukare och försöker bedöma "enklare" delsteg från gång till gång för att se om det går att göra undantag. Det blir en gråzon tyvärr men det finns inget annat sätt att göra det på med mer än att vi använder riktlinjerna rakt av. Vi tror dock att detta är bättre och erfarenheten genom åren visar att så länge alla delsteg är registrerade av inblandade parter går det rätt bra att få till rätt generösa undantag.

De problem vi sett med med cacher som spoilats av varandra t.ex. har uteslutande berott på saknade delsteg eller delsteg som blivit felregistrerade eller flyttade utan att man ändrat koordinaterna i beskrivningen eller kollat om det går att flytta det. Plötsligt har ett delsteg hamnat mitt på en final eller på ett annat delsteg och spoilat den cachen. Det händer oftare än man tror faktiskt, även om det minskat betydligt de senare åren när vi blivit petigare med registreringarna och att man beskriver delstegen mer noga. Och just beskrivningen är viktig om vi ska kunna bedöma undantagsmöjligheten.
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » tis okt 14, 2014 19:36

Stort tack för utförligt svar. Jag begick dödssynden att dessutom ställa frågan dubbelt (ger ju dubbelt så mycket jobb att svara). Kände att detta nog egentligen var en reviewerfråga så jag skickade den efter ett tag i liknande formulering även till info@swedenreviewers.se och jag hade redan fått ett svar från Gali Mistaka när du svarade Mildavän. Och ni formulerar er med egna ord men med precis samma svar. =D>
Tycker ni gör en trevlig och bra och sund avvägning i frågan. Och jag fick svar så jag kan gå vidare i mina funderingar...
Skriv svar