Multi & kollektivtrafik

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Användarvisningsbild
iLop
Geocachare
Efternamn: *
Förnamn: Lucas

Multi & kollektivtrafik

Inlägg av iLop » sön okt 26, 2014 19:17

Har funderingar kring att göra en multi som kräver att man tar bussen från ett ställe till ett annat och samla in information på vägen. Min fråga är, går det ihop med marknadsföringsriktlinjerna?
[...] It suggests or requires that the finder go inside a business, interact with employees and/or purchase a product or service
Tekniskt sett så går man ju "inside a business [...] and purchase a product or service". Jag tänker dock att en cache som uppmuntrar någon att åka kollektivt kanske inte riktigt är samma sak. Eller måste jag utforma den så att man kan ta den även med alternativa färdmedel?

Sedan: är det marknadsföring om cachen heter "Linje XXX", eller säger att den går bäst att ta med den bussen?
Geocaching + cykling = geocykling!
Cachar med Garmin Oregon 450 och Nokia Lumia 920.
helvite
Geocachare

Re: Multi & kollektivtrafik

Inlägg av helvite » sön okt 26, 2014 22:20

Hmm.. Är inte riktigt med på vad som menas..? Normalt går ju linjerna längs allmänna vägar och där är det ju även tillåtet att färdas med andra hjälpmedel eller fordon. Jag arbetar med kollektivtrafik och normalt skattefinansieras en stor del av kollektivtrafiken, men en del måste även tas via betalning, dvs att resenären köper en bussbiljett. Det kanske kan falla under "marknadsföring".. I ett län har varje regional kollektivtrafikmyndighet "monopol" på sin kollektivtrafik, dvs ingen konkurrens med andra. Det finns ingen copyright på "Linje XXX", den linjen finns säkert även i andra län men då har den förstås en annan linjesträckning. Kanske något att tänka på att trafikplaneringen ibland bygger om linjernas sträckning och kanske därför skapar ett krångligt underhåll av cachen? Om du menar att man måste ta bussen bara för att det finns något gömt ombord tycker jag att iden ska förkastas. Dels för att fordonen då och då byter tjänst, även ibland depå och dels för olämplighet att gömma hemliga behållare ombord som lätt kan misstolkas som bomber.
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » mån okt 27, 2014 2:20

Blev väldigt nyfiken på hur iLop skulle kunna tänkas lägga upp lösningsmetoden om det är så att denna måste tas med bussen.

Berätta gärna mer om hur du har tänkt dig upplägget.
Det kan säkerligen skilja sig åt mellan olika områden/kommuner/län/osv så det som blir möjligt att göra på ett ställe är inte så säkert att det går att göra på ett annat ställe.

Ex. om det på en busslinje inte framgår vad busshållplatserna heter, enda sättet att få reda på det är att åka med och lyssna på vad chauffören eller vad den inspelade rösten säger (bara ett exempel, hur ska kunderna hitta till en specifik hållplats om det inte står vid busshållplatsen).

.
Användarvisningsbild
iLop
Geocachare
Efternamn: *
Förnamn: Lucas

Inlägg av iLop » mån okt 27, 2014 11:16

Haha, inga burkar på några bussar :) ! Jag hade tänkt mig ett upplägg där man typ får spana efter information längs linjesträckningen (skyltar?). Jag hade sedan tänkt att man kanske skulle kunna "tvinga" folk att ta bussen (eller kanske båt/spårvagn), där linjen jag tänker på går en bit på en väg där endast kollektivtrafikens fordon får färdas (finns några sådana sträckningar i Göteborg). Min fråga var om det var tillåtet, eller om det kan ses som "marknadsföring" av kollektivtrafiken, riktlinjerna är lite snåriga, tycker jag... =P~
Geocaching + cykling = geocykling!
Cachar med Garmin Oregon 450 och Nokia Lumia 920.
peg54321
Geocachare

Inlägg av peg54321 » mån okt 27, 2014 19:57

Älvsnabben är en trevlig multi där man skall åka båt, som ingår i kollektivtrafiken i Göteborg, och samla info. Den har iof några år på nacken och reglerna har ju ändrats några gånger sen den publicerades.
golv
Geocachare
Efternamn: Aho
Förnamn: Roy

Inlägg av golv » mån okt 27, 2014 20:04

Byt ut buss mot spårvagn så är chansen större att vi slipper fuskande bilister. Svårt också för Ftf-jägarna att ta bilen på snabbspåret, däremot lär ju eventuella bussfiler inte respekteras.
d3bjorn
Geocachare

Inlägg av d3bjorn » ons okt 29, 2014 11:28

peg54321 skrev:Älvsnabben är en trevlig multi där man skall åka båt, som ingår i kollektivtrafiken i Göteborg, och samla info. Den har iof några år på nacken och reglerna har ju ändrats några gånger sen den publicerades.
Den cachen har, vill jag minnas, den fördelen att man KAN lösa den utan att åka Älvsnabben. Om man tar sig till de olika platserna till fots så kan man få fram lösningen gratis. Om man utformar sin cache på det sättet så kan jag inte tänka mig att det skulle vara några problem att få den godkänd (fast man kanske kan bli tvungen att ta bort eventuell reklam i beskrivningen). Man kan ju inte förbjuda en cache bara för att det går att ta bussen till den, menar jag.
Skriv svar