En letterbox utan stämpel...

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
ApanAnn
Geocachare
Efternamn: Ann
Förnamn: N

En letterbox utan stämpel...

Inlägg av ApanAnn » tis nov 04, 2014 20:38

Är det fortfarande en letterbox? Jag har spanat in en del letterboxar i närområdet, eller i alla fall inom körbart avstånd, och kikat lite på kommentarerna för att försöka sortera fram vilka jag ska satsa på först. Det jag funderar lite på är en del lådor som verkar varit utan stämpel en längre tid. För standardcacharen har det ju ingen direkt betydelse, den är ju loggbar på geocaching, men är det fortfarande en letterbox?

Jag gillar att samla stämplarna, men jag vet inte om det här är något cacheägarna ens bryr sig om. Borde jag logga needs maintenence eller maila CO och höra när de tänker ersätta stämpeln?

För en alldeles underbar liten Letterbox (med stämpel) så kan jag för övrigt rekomendera Letterbox in Brantbrink!
Bild
golv
Geocachare
Efternamn: Aho
Förnamn: Roy

Re: En letterbox utan stämpel...

Inlägg av golv » tis nov 04, 2014 20:47

Nej, utan stämpel är det förstås ingen Letterbox. Den senaste Letterboxen jag loggade saknade också stämpel, vad jag kan minnas. NM och senare NA känns som relevanta loggar. Men man kan också låta saken bero helt utan åtgärd.
kassoren
Ny i forumet

Inlägg av kassoren » tor nov 13, 2014 16:45

Vad jag läst så behöver letterbox endast inehålla en stämpeldyna, inget krav på en stämpel.
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » tor nov 13, 2014 17:07

kassoren skrev:Vad jag läst så behöver letterbox endast inehålla en stämpeldyna, inget krav på en stämpel.
i så fall så är det en dålig översättning på vad som egentligen avses.
CityKatterna
Geocachare
Förnamn: Lars och Helena

Inlägg av CityKatterna » fre nov 14, 2014 12:09

kassoren skrev:Vad jag läst så behöver letterbox endast inehålla en stämpeldyna, inget krav på en stämpel.
Det stämmer inte. I Riktlinjerna står det:
Riktlinjerna för en Letterbox skrev:This cache type pays homage to an older form of scavenger hunt. A Letterbox Hybrid must include significant GPS usage for at least part of the hunt. Letterbox-style clues may be used to guide seekers to the container, but only if the clues are accompanied by coordinates specific to the hide. The container for a Letterbox Hybrid must include a stamp, which stays with the geocache and may be used by letter-boxers to stamp their personal letter-boxing book. The cache can be logged without using the stamp.
Det står ingenting om spämpeldyna utan bara om en stämpel.

När vi började var det ett vanligt missförstånd att man skulle stämpla i cachens loggbok med sin egen stämpel alternativt stämpla med sitt fingeravtryck. Det som gäller är:
- För att logga den som en Geocache signerar man cachens loggbok med sitt geocachingnick som vilken annan geocache som helst.
- För att logga den som en Letterbox stämplar man sin egen loggbok med cachens stämpel.
Bild
ApanAnn
Geocachare

Inlägg av ApanAnn » fre nov 14, 2014 22:20

Jo precis... Att stämpla med signaturstämpel eller finger är inget loggningskrav för geocachare, det är mer en kul grej, men om det ska vara en Letterboxhybrid så tycker jag att stämpel i lådan "borde" vara ett krav. Fast världen beter sig inte alltid som jag tycker att den borde ;)

Klassiska letterboxar innehåller för övrigt sällan stämpeldyna eftersom det sänker livslängden på lådan. Vattenläckage torkar. Vatten + stämpeldyna blir riktigt illa... Letterboxare brukar ha med sig färg till stämpeln, precis som cachare bär med sig pennor.
Bild
ta68
Geocachare
Efternamn: Axelsson
Förnamn: Torbjörn

Inlägg av ta68 » tor feb 26, 2015 16:23

Nog bör man kunna logga en letterbox med sin personliga stämpel?

Så jag ser helst att loggboken i en hybrid är stor nog åtminstone för en liten stämpel.
peter-tvm
Geocachare
Efternamn: Nordlund
Förnamn: Peter

Inlägg av peter-tvm » tor feb 26, 2015 17:08

En stämpel måste finnas i en letterboxbyrid enligt riktlinjerna.
Däremot finns det inget krav på en stämpeldyna, alltså själva färgen. Den får varje letterboxare ha med sig själv. Precis som en geocachare behöver ha med sig en egen penna. Precis som ApanAnn redan har skrivit ser jag nu.

Ändrade så att det faktiskt står vad jag menar, alltså att inget krav på stämpeldyna finns.
Senast redigerad av 1 peter-tvm, redigerad totalt 0 gånger.
ApanAnn
Geocachare

Inlägg av ApanAnn » tor feb 26, 2015 18:12

Jo, jag förväntar mig kunna stämpla in mig i en hybrid, men jag har medvetet gjort en ganska liten signaturstämpel för att få plats i det mesta. Är det en stor bra loggbok kanske jag väljer stämpeln som är hacket större bara för att den får plats :D
Bild
Skriv svar