Alla har samma Terräng!

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Sinomi
Ny i forumet

Alla har samma Terräng!

Inlägg av Sinomi » mån mar 16, 2015 21:12

Nu har jag varit runt ganska mycket och de cacher jag hittat har varit i terräng nivå allt från precis vid gångvägen utan att ens behöva böja sig ner till bergsklättrande och grävande i stenrös.

Men ALLA har stått som terräng 1.5

Är det standars som alla glömmer ändra eller räknas terrängnivån på något konstigt sätt som jag inte förstår??
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Kontakt:

Re: Alla har samma Terräng!

Inlägg av Motorcycledude » mån mar 16, 2015 22:21

Nej, 2 av dina 7 loggade var T1.
Bild
Bild
Sinomi
Ny i forumet

Inlägg av Sinomi » mån mar 23, 2015 18:38

Ingen som kan svara på min fråga?

Var precis ute och klättrade i stenrös för att tillslut hitta en cach uppe på ett berg. Terräng 1,5.

Vad ska egentligen till för att det ska bli terräng 4 eller 5?

Eller är 3 max?
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » mån mar 23, 2015 19:35

Jag svarade ju.

T4 innebär ganska avancerad klättring (eller liknande). För T5 behöver du normalt ngn form av utrustning för att klara av den.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » mån mar 23, 2015 19:43

Sökte på 2-4 kilometer från Årsta, där du verkar hålla till. Resultat: 3st D4, 1st D4,5 och 1st D5.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Efternamn: Hansson
Förnamn: Ola
Kontakt:

Inlägg av OlaHansson » mån mar 23, 2015 23:57

Sinomi skrev:Ingen som kan svara på min fråga?

Var precis ute och klättrade i stenrös för att tillslut hitta en cach uppe på ett berg. Terräng 1,5.

Eller är 3 max?
Vilken av dom du har hittat är uppe på ett berg? multin? det är en T2
Ingen promenadväg dit? eller var det väldigt ansträngande att komma fram?
1,5 både i D o T är det vanligaste
T-ratingen kan man säga är ett tecken på den fysiska ansträngningen att komma fram till cachen eller om det behövs ngn form av utrustning.
Man lär sig efterhand, sen är ju en del lite "fel"graderade o alla bedömer det inte på samma sätt
Det har även förändrats en del med tiden, det som var en T5:a för 7-8 år sedan kanske bara skulle vara en T3 el T4 idag
Fler o fler har teleskopstegar, fiskespön, klätterutrustning, båtar mm mm
Jag har tagit T5:or som bara krävde en liten stege/pall o andra o som krävde klätterutrustning mm o många timmars arbete för att lösa olika problem
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » tis mar 24, 2015 0:16

Sinomi skrev:Ingen som kan svara på min fråga?

Eller är 3 max?
Halloj Sinomi och välkommen till Sveriges bästa GeoCaching-Forum.

Efter att ha kollat vilka cacher du har loggat så misstänker jag att den du syftar på (klättrande i stenröse) är Multin "View of East Mountain" http://coord.info/GC1GZB4 (du har dessutom loggat den samma dag som du skrev inlägget, 23 mars).
Visst är Burken placerad bland större stenar och visst är det en bergsknalle och du når platsen utan någon större ansträngning då det är plan mark förutom den sista biten då burken är placerad bland större stenar och vid en bergskant.
Terränggraderingen är satt till T2,0 och visst kan man alltid diskutera 0,5 hit eller dit.

Meningen är inte att graderingarna gällande både T eller D ska vara "vetenskapligt korrekta" utan det är meningen att det ska vara en god indikation på hur svår cachen är.

Hittade ett intressant inlägg på GeoCaching-Bloggen som beskriver D/T gradering.
https://geocachingkungsbacka.wordpress. ... ifficulty/

GeoCaching Rating System
http://www.clayjar.com/gcrs/

Via den sista länken här ovan så kan du "simulera" var Cachen är placerad och då kan du få en bra guideline för hur bedömningen för D/T bör vara. Men man ska endast se det som en hjälp för bedömning, det är du som Cache-Ägare som till sist avgör graderingen.

Innan du placerar ut din första Cache så är det bra om du loggar lite varierande cacher av de olika typerna (främst typerna Traditionell, Multi och Mystery) med varierande D/T-graderingar och även varierat "StadsCacher" och "SkogsCacher".

Sedan finns det Cacher som har helt fel D/T-gradering och det kan bero på att Cachens ägare har gjort fel och/eller glömt att ändra D/T då cachen ex. har flyttats från en "svår" placering till en betydligt "lättare" placering.

Har du fler frågor/funderingar så är det bara att släppa loss...

.
Skriv svar