Trafikverket gör brocache-razzia?

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Användarvisningsbild
A.Nehlin
Geocachare

Trafikverket gör brocache-razzia?

Inlägg av A.Nehlin » tis maj 05, 2015 22:53

Fick en arkiveringslogg på en av mina cacher nyligen, med följande budskap:

"Cache container has been removed by the Swedish Transport Administration."

Nog för att jag visste att cacher inte längre tillåts i statliga broar, men trodde i min enfald att gamla cacher skulle få ligga kvar.

Fler som fått liknande loggar? Eller är det helt enkelt så att Trafikverket har utfört arbete på just "min" bro och har hittat min lilla lådda?
"Hauí that skanunga ærliki mææn, toco vithar oræt aldrigh æn."

BildBild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Re: Trafikverket gör brocache-razzia?

Inlägg av The Forslunds » tis maj 05, 2015 23:08

A.Nehlin skrev:Fick en arkiveringslogg på en av mina cacher nyligen, med följande budskap:

Nog för att jag visste att cacher inte längre tillåts i statliga broar, men trodde i min enfald att gamla cacher skulle få ligga kvar.

Fler som fått liknande loggar? Eller är det helt enkelt så att Trafikverket har utfört arbete på just "min" bro och har hittat min lilla lådda?
I min relativt kompletta GSAK databas över Sverige så är det endast du som fått texten "Transport Administration" i någon logg, den enda loggen...
BildBild
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » ons maj 06, 2015 0:49

A.Nehlin skrev:Fick en arkiveringslogg på en av mina cacher nyligen, med följande budskap:

Arkiveringslogg...?
Jag antar att du menar att du fick en "Needs Archived" logg med uppmaningen att arkivera cachen för det är väl knappast så att de har fått behörighet att arkivera cacher.
Det enda som saknas nu är ett samarbete mellan Trafikverket (TV) och de Svenska Reviewerna så kan TV bara "peka" på en "Bro-Cache" så agerar Reviewerna.

Att en Cache är utplacerad för "längesedan" innebär inte med automatik att den har en placering som enligt TV anser är "helt OK".

Med tanke på dödsolyckan i Åre då en person föll mellan två broar/viadukter och ned på hård mark och avled så lär väl frågan om GeoCacher ha hamnat rätt högt upp på TV-Ledningens agenda.

En del Cacher är inte placerade på speciellt bra ställen och det är väl inte konstigt att myndigheten reagerar och agerar, det vore konstigt om de inte agerar då de trots allt har ett visst ansvar trots att det inte är de som har placerat ut burken. Deras ansvar ökar om de dessutom (vet) får kännedom om att det finns något (ex. en GeoCache) som skulle kunna leda till en olycka eller en förhöjd risk att en olycka skulle kunna ske.

Finns en tråd som startades sommaren 2013 gällande just Bro-Cacher
http://www.geocaching.se/forum/viewtopi ... 70&start=0

Ytterligare en tråd om Järnvägs-Cacher, denna tråd startades sommaren 2012
http://www.geocaching.se/forum/viewtopi ... 17&t=15501

Jag skrev inlägg i tråden "Broar" gällande Cacher placerade på olämplig plats (här ett urklipp):
Därför tycker jag också att det finns ett visst ansvar från oss som söker att påpeka då vi tycker att en gömma är "dåligt" placerad, detta för att minska risken för att hela GeoCaching-Hobbyn ska bli drabbad av ett färre antal "dåligt" placerade Cacher.

Vi alla (gömmare/letare) har ett ansvar och vill vi att vår hobby ska kunna fortsätta utan absurda regelverk/hinder så måste vi alla hjälpas åt...

Det gäller fortfarande...

.
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av The Forslunds » ons maj 06, 2015 6:01

Det var en arkiveringslogg från högsta ort som A.Nehlin fick på sin cache.
BildBild
RagnaZ
Föreningsmedlem
Efternamn: Henriksson
Förnamn: Mona

Inlägg av RagnaZ » ons maj 06, 2015 8:02

Har det varit en dödsolycka i Åre? När då?
Användarvisningsbild
andreaze
Geocachare

Inlägg av andreaze » ons maj 06, 2015 8:21

RagnaZ skrev:Har det varit en dödsolycka i Åre? När då?
Det är nog Falun han menar. Där var det ju en dödsolycka i vintras
Bild]
Bild
Användarvisningsbild
Eloserik
Föreningsmedlem
Efternamn: Carlsson
Förnamn: Erik

Inlägg av Eloserik » ons maj 06, 2015 8:23

RagnaZ skrev:Har det varit en dödsolycka i Åre? När då?
Nä de va inte i Åre det var någon annan stans "ute i landet". :( :(
Bild
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » ons maj 06, 2015 9:46

Användarvisningsbild
Frudden
Geocachare
Efternamn: Wergeland
Förnamn: Fredrik

Inlägg av Frudden » ons maj 06, 2015 14:58

Vilken cache handlar det om?

// Fredrik W
Användarvisningsbild
A.Nehlin
Geocachare

Inlägg av A.Nehlin » ons maj 06, 2015 15:54

Med tanke på framför allt MatsAgebys inlägg vill jag poängtera att intentionen med just detta inlägg inte på något vis var att klaga över att min cache blivit arkiverad. Jag ville mest veta om jag bör förvänta mig att fler av mina cacher som sedan gammalt är placerade under statligt ägda broar, där den enda olycksrisken skulle vara att man slår huvudet i en balk eller två vid allt för ivrigt letande, kommer att aktivt uppsökas och nedjagas av Trafikverket. Och av allt att döma verkar så inte vara fallet.

Bitterheten över att geocaching har förvandlats från ett halvslutet sällskap där det gällde att hålla platser hemliga, till en lek där man som cacheägare måste taga hänsyn till att vem som helst kan ge sig in i det hela genom blott en knapptryckning på en telefon utan minsta betänklighet över att man har ett eget ansvar för sitt agerande, och därmed att man som cacheägare på något vis blivit ansvarig för att inte "framställa sporten i dålig dager", den bitterheten spar jag till ett annat inlägg!
"Hauí that skanunga ærliki mææn, toco vithar oræt aldrigh æn."

BildBild
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » ons maj 06, 2015 18:28

A.Nehlin skrev:Jag ville mest veta om jag bör förvänta mig att fler av mina cacher som sedan gammalt är placerade under statligt ägda broar, där den enda olycksrisken skulle vara att man slår huvudet i en balk eller två vid allt för ivrigt letande
Finns en cachare som blandar ihop sitt yrke med cachingen och där pekpinnen snabbt kommer fram om broar.
denne tycker t.ex att bron tar skada om du går under den då man trycker undan fyllnadsmassorna, i sina loggar står det att åtgärder ska göras från högre ort och att denne kommer vara drivande i frågan.
BildBild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av The Forslunds » ons maj 06, 2015 19:16

bonde456 skrev:
A.Nehlin skrev:Jag ville mest veta om jag bör förvänta mig att fler av mina cacher som sedan gammalt är placerade under statligt ägda broar, där den enda olycksrisken skulle vara att man slår huvudet i en balk eller två vid allt för ivrigt letande
Finns en cachare som blandar ihop sitt yrke med cachingen och där pekpinnen snabbt kommer fram om broar.
denne tycker t.ex att bron tar skada om du går under den då man trycker undan fyllnadsmassorna, i sina loggar står det att åtgärder ska göras från högre ort och att denne kommer vara drivande i frågan.
Hur kan denne person komma fram till burken och logga utan ytterligare skada bron... :?: :shock:
BildBild
Användarvisningsbild
Eloserik
Föreningsmedlem
Efternamn: Carlsson
Förnamn: Erik

Inlägg av Eloserik » ons maj 06, 2015 19:33

Hur ser trafikverket på de otaliga cachar som är placerade i vägräcken, det är väl en lika farlig cache det också men man riskerar inte att ramla i vattnet och bli blöt.
Funderar på att arkivera min vägräckenscachar.
Bild
Användarvisningsbild
PelleK
Föreningsmedlem
Efternamn: Kärrman
Förnamn: Per

Inlägg av PelleK » ons maj 06, 2015 23:08

Men vad f*n.

Det är ju till syvende och sist den enskilde geocacharens ansvar att han inte ger sig på cacher som han inte klarar av. Annars kan jag lika gärna börja arkivera mina skog-cacher för att det finns risk för att folk vrickar fotleden när de ska ta dem.

Har svårt att se att en T1,5 (http://coord.info/GC19VFD) skulle ställa till med såna enorma bekymmer att den måste stängas ner. Bedrövligt. :hrrmp:
Bild

--------------------------------------------------------------------------------
Användarvisningsbild
hjontemyra
Geocachare
Efternamn: Dahlin
Förnamn: Jonas
Kontakt:

Inlägg av hjontemyra » tor maj 07, 2015 1:08

För information så gör inte TV bro-razzior. Däremot så gör man kontroller av sina Byggnadsverk. En helt vanlig besiktning alltså. Om man då vid dessa besiktningar ser en geocache så tas den bort eftersom TV inte vill ha cacher där.
Är det någon som blir upprörd över det och vill arkivera sina räckes-cacher må det väl vara hänt. Eller så väntar man tills just ditt räcke blir besiktigat.
Bild
Bild
Skriv svar