Trafikverket gör brocache-razzia?

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Re: Trafikverket gör brocache-razzia?

Inlägg av bonde456 » tor maj 07, 2015 5:42

The Forslunds skrev:
bonde456 skrev:
A.Nehlin skrev:Jag ville mest veta om jag bör förvänta mig att fler av mina cacher som sedan gammalt är placerade under statligt ägda broar, där den enda olycksrisken skulle vara att man slår huvudet i en balk eller två vid allt för ivrigt letande
Finns en cachare som blandar ihop sitt yrke med cachingen och där pekpinnen snabbt kommer fram om broar.
denne tycker t.ex att bron tar skada om du går under den då man trycker undan fyllnadsmassorna, i sina loggar står det att åtgärder ska göras från högre ort och att denne kommer vara drivande i frågan.
Hur kan denne person komma fram till burken och logga utan ytterligare skada bron... :?: :shock:
Exakt! det är det många som frågat sig! Därför har det varit en del irritation kring vissa loggar.
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » tor maj 07, 2015 10:31

Vore intressant för oss övriga att få ta del av en logg från personen som är extra nitisk.

En länk vore inte fel...

.
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » tor maj 07, 2015 16:57

Eller ett citat, för att inte hänga ut någon, den som vill kan då via Google, GSAK eller något annat hitta åt Aliaset ifall man nu måste veta det.
BildBild
madchicken
Geocachare
Efternamn: Rydlinge
Förnamn: Lars

Inlägg av madchicken » tor maj 07, 2015 17:46

Det var nån som länkade, är det borttaget?

Ingen som hängs ut, ser ut att vara direkt från groundspeak? http://coord.info/GC19VFD

Edit: Från PelleK's inlägg på förra sidan ju. :)
Bild
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare

Inlägg av bonde456 » tor maj 07, 2015 17:49

Väljer att inte hänga ut någon då jag är övertygad att det är mot reglerna kombinerat att jag själv inte tycker att någon ska hängas ut även om det skulle vara helt legalt.....dom 2 som efterlyste info i denna tråd har dock fått PM.
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av The Forslunds » tor maj 07, 2015 20:05

bonde456 skrev:Väljer att inte hänga ut någon då jag är övertygad att det är mot reglerna kombinerat att jag själv inte tycker att någon ska hängas ut även om det skulle vara helt legalt.....dom 2 som efterlyste info i denna tråd har dock fått PM.
Tack, jag har läst något liknande om detta alias förr. Det jag även reagerar på är denna kommentar i loggen (ungefärligt citat) "jag har utbildning och rätt prylar för att gå på spåret"
I tjänst så har han måhända rätt utbildning och utrustning för att vistas på spåret om han har en arbetsuppgift att sköta men som "privat" i syfte att geocacha så har han troligen ingen rätt att vistas på spåret och är lika dum som alla andra som han klankar ner på. Lite som om en polis som kör ikapp folk på motorvägen på väg hem från jobbet utan att vara i tjänst, för att se om de kör för fort, och sedan skriver på Facebook att de ska få böter ifall de fortsätter med det... Jag får inte ihop logiken.
Jag skulle i detta fall om jag varit mannen med utbildning loggat en note och upplyst CO att placeringen är inte enligt Groundspeaks riktlinjer samt Trafikverkets lagar/regler och samtidigt nämna att jag avstod från söket av burken och att jag rekommenderar att den flyttas.
BildBild
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare

Inlägg av bonde456 » tor maj 07, 2015 20:31

The Forslunds skrev:
bonde456 skrev:Väljer att inte hänga ut någon då jag är övertygad att det är mot reglerna kombinerat att jag själv inte tycker att någon ska hängas ut även om det skulle vara helt legalt.....dom 2 som efterlyste info i denna tråd har dock fått PM.
Tack, jag har läst något liknande om detta alias förr. Det jag även reagerar på är denna kommentar i loggen (ungefärligt citat) "jag har utbildning och rätt prylar för att gå på spåret"
I tjänst så har han måhända rätt utbildning och utrustning för att vistas på spåret om han har en arbetsuppgift att sköta men som "privat" i syfte att geocacha så har han troligen ingen rätt att vistas på spåret och är lika dum som alla andra som han klankar ner på. Lite som om en polis som kör ikapp folk på motorvägen på väg hem från jobbet utan att vara i tjänst, för att se om de kör för fort, och sedan skriver på Facebook att de ska få böter ifall de fortsätter med det... Jag får inte ihop logiken.
Jag skulle i detta fall om jag varit mannen med utbildning loggat en note och upplyst CO att placeringen är inte enligt Groundspeaks riktlinjer samt Trafikverkets lagar/regler och samtidigt nämna att jag avstod från söket av burken och att jag rekommenderar att den flyttas.
Noterade du att denne tog med sin äkta hälft på spåret samtidigt.....som inte hade rätt utbildning!

(Angående poliser så är det faktiskt så att dom alltid är i tjänst och ska om tillfälle ges även stävja brott på sin fritid.....finns massor att läsa om det.)
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av The Forslunds » tor maj 07, 2015 21:50

bonde456 skrev:
The Forslunds skrev:
Noterade du att denne tog med sin äkta hälft på spåret samtidigt.....som inte hade rätt utbildning!

(Angående poliser så är det faktiskt så att dom alltid är i tjänst och ska om tillfälle ges även stävja brott på sin fritid.....finns massor att läsa om det.)
Polisen var ett dåligt exempel, kom på det när jag skickat inlägget. Jo jag noterade att någon utan utbildning hade vistats på spåret.
Men alltså, jag är skyddsombud på mitt jobb och så här tänker jag i denna fråga, lite riskbedömning, människa på spår och ett tåg kommer.
1. En geocachare som är utan utbildning: Konsekvens vid olycka - Dödlig, Sannolikhet för olycka - liten.
2. En utbildad människa: Konsekvens vid olycka - Dödlig, Sannolikhet för olycka - liten.
Med denna enkla riskanalys så finns ingen anledning för någon att beträda spåret i annat syfte än att korsa detta oavsett utbildning.

Utrustningen kommer inte att rädda liv ifall personen som befinner sig på spåret inte hinner sätta sig i säkerhet, så att man har utrustning och utbildning för att beträda spåret innebär ju inte att man ska beträda spåret utan giltig anledning och det borde denne person veta, så att då ha mage att gå på "skattjakt med frun" på järnvägsspåret och samtidigt klaga på cacheplaceringen och slå sig för bröstet med sin egna "förmåga" och "kunskap" är i mina öron väldigt motstridiga värderingar #-o . Jaja, intressant i alla fall :lol:
BildBild
Skriv svar