Olika svårigheysgrad i samma cacje?

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
MsKoneko
Föreningsmedlem
Efternamn: Åhlberg
Förnamn: Sandra

Olika svårigheysgrad i samma cacje?

Inlägg av MsKoneko » tis jun 23, 2015 4:17

Börjar redan nu spåna på ett gäng mytsar som naturligtvis kommer att dröja, men vill planera LÄNGE innan jag bestämmer mig!

Vad tror ni om mysta med två svårighetsgrader, så den erfarne kan göra de lite svårare medan newbies tar de lätta? Skulle det gå emot reglerna på något sätt och tror ni att det skulle uppskattas? Svårighet sätts så fall efter den lätta banan så en del kanske struntar i den pga det?

Vill även ha en riktigt finurlig/kreativt sätt att gömma mystarna på blir lite av ett tema mellan dem kan man säga. Vad tror ni?

Bra eller kass ide?
Användarvisningsbild
J5oakim
Föreningsmedlem
Efternamn: Åkerö
Förnamn: Joakim
Kontakt:

Re: Olika svårigheysgrad i samma cacje?

Inlägg av J5oakim » tis jun 23, 2015 8:11

MsKoneko skrev: Vad tror ni om mysta med två svårighetsgrader, så den erfarne kan göra de lite svårare medan newbies tar de lätta? Skulle det gå emot reglerna på något sätt och tror ni att det skulle uppskattas? Svårighet sätts så fall efter den lätta banan så en del kanske struntar i den pga det?
Bra eller kass ide?
Jag tror att vi alla väljer den enkla vägen för att lösa mysten, sen kanske vi kollar på den svårare varianten efter vi har finalkoordinaterna.
Livet är för långt för att ha tråkigt, så ut på ÄVENTYR!
Geocaching är inte en hobby, det är en livsstil!..!
Bild
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Inlägg av 1000sjöar » tis jun 23, 2015 8:31

Bättre med två helt skilda cacher.
Bild
Medlem sedan 2001
ApanAnn
Geocachare
Efternamn: Ann
Förnamn: N

Inlägg av ApanAnn » tis jun 23, 2015 16:51

Hmmm... Kanske dela upp det hela. 2 mystar med olika svårighetsgrad där båda innehåller ledtråd till en bonuslåda. Så du kan ta bonuslådan på det lätta eller svåra sättet, men det är fortfarande värt det att ta alla tre. Släpp eventuellt kluringen med lite försprång (om du inte har hardcore mystlösare i grannskapet, då kanske det inte behövs)

Jag har en burk som väl rent tekniskt har två svårighetsgrader, men vad jag vet är det ingen som hittat den lättare vägen dit... Vilket kanske gör den "lätta" vägen svårast. Fniss.

Ett annat alternativ kan vara att de två spåren är jobbiga på olika sätt. Jag tänker på freemium-spel. Antingen betalar du inget och då tar det tid att göta saker, eller så köper du saker som snabbar upp processen, men då går det cash istället. Jag tänker mig ett svårt klur som tar cacharen raka vägen, eller ett lättare där det krävs lite mer fysisk insats eller att besöka en massa ställen för att samla info.

Tredje lösningen på problemet skulle kunna vara en letterboxserie. Då lägger de ut ett antal stämplar, men bara den sista lådan har själva loggboken. Så en eller flera stämplar till det enkla spåret, en eller flera till det lätta och en slutlåda med loggbok. Kanske mer bök än det är värt + att det inte verkar vara jättemånga cachare som samlar stämplar.
Bild
Skriv svar