Newbifråga om CO

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
MsKoneko
Föreningsmedlem
Efternamn: Åhlberg
Förnamn: Sandra

Newbifråga om CO

Inlägg av MsKoneko » tis jun 23, 2015 4:19

Är det oetiskt att maila CO om en extra hint om man gjort fast på en myst?
Anden81
Geocachare
Efternamn: Andskär
Förnamn: Mathias

Re: Newbifråga om CO

Inlägg av Anden81 » tis jun 23, 2015 5:36

MsKoneko skrev:Är det oetiskt att maila CO om en extra hint om man gjort fast på en myst?
Det är helt ok, sen är det upp till co om hen vill hjälpa till eller inte.
Jag vill iaf som co att mina cachar loggad och brukar ge lite sparkar om folk kört fast.
Bild
Bild
MsKoneko
Föreningsmedlem
Efternamn: Åhlberg
Förnamn: Sandra

Inlägg av MsKoneko » tis jun 23, 2015 5:52

Skönt då e det bara att fråga snällt och se om man får lite hjälp :)
Användarvisningsbild
Str@tocaster
Geocachare
Efternamn: Janne
Förnamn: Hentschel

Inlägg av Str@tocaster » tis jun 23, 2015 8:44

Jag tycker det är en fördel i att man frågar mig som CO snarare än att man ber om hintar av andra cachare som tagit cachen. Då kan jag som CO kan lära mig av de frågor som ställs. Jag har justerat cachebeskrivningar mer än en gång efter att ha haft frågor från cachare. Sen tycker jag att det är bra om man talar om hur mycket hjälp man vill ha. De flesta vill inte ha en färdig lösning utan bara en knuff i rätt riktning. Det går ju alltid att återkomma och få mer hjälp.
Bild
Oregon 450T med Friluftskartan Pro (SGSIII och c:geo för spontancaching)
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » tis jun 23, 2015 9:39

Jag håller med de som skrivit tidigare och på de mystar jag äger ger jag gärna ledtråd på, finns ett undantag men det är en D5:a som är tänkt att vara svår.

Jag har själv skrivit till ett antal CO och nästan alltid fått någon hint, när jag inte fått hint har jag ändå fått ett trevligt svar så de har inte tagit illa upp. Jag rekommenderar att du beskriver hur du tänkt mm så att det inte bara blir ett jag kan inte lösa din, kan jag få en hint. Syns det att du är engagerad så får du ett bättre svar. Fast det var sannolikt självklart för dig.

Lycka till!
Bild
Bild
ApanAnn
Geocachare
Efternamn: Ann
Förnamn: N

Inlägg av ApanAnn » tis jun 23, 2015 16:33

Jag har inga mystar ännu, men jag tycker att det är trevligt att bli kontaktad av dem som letar. Jag vill ju att burkarna ska hittas.

Bättre att fråga CO och be om en spark i rätt riktning än att fiska svar på annat sätt. He he... Jag kommer ihåg när någon form av utländsk turist mass-PMade och bad om mystlösningar eftersom de inte kunde eller orkade lösa dem. Inte jättepopulärt vad jag minns.
Bild
Användarvisningsbild
Odur
Föreningsmedlem
Efternamn: Carslöv
Förnamn: Stefan
Kontakt:

Inlägg av Odur » tis jun 23, 2015 22:30

Det var en tysk va? Fick såna mail jag med :D
Bild

"Life's a pitch, then you fall down one..."
ApanAnn
Geocachare
Efternamn: Ann
Förnamn: N

Inlägg av ApanAnn » ons jun 24, 2015 8:06

Jag fick inga mail, kommer bara ihåg hur förbaskade folk blev.

Men ja, snällt be om ledtråd = ok. Be om lösning utan vidare = inte så uppskattat.
Bild
Användarvisningsbild
Cordin
Föreningsmedlem
Efternamn: Niclas
Förnamn: Tjäder
Kontakt:

Inlägg av Cordin » ons jun 24, 2015 9:03

Håller med, be co är alltid bättre än att leta lösningar på andra sätt.
Jag ger de som mailar mig en liten hint, och om det inte räcker kan man få en hint till.
Om nån mailar en gissning säger jag om det är rätt eller fel.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Bild
Var dig själv alla andra är upptagna.
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » ons jun 24, 2015 22:03

Jag tycker det är jättekul när någon mejlar om tips på någon av mina myster!! Jag kan hjälpa nån, nån vill lägga tid på att greja med mina tankefostet och jag får chans att följa någons tankegångar kring mysten!
golv
Geocachare
Efternamn: Aho
Förnamn: Roy

Inlägg av golv » sön aug 09, 2015 19:45

Kasheuren skrev:Jag tycker det är jättekul när någon mejlar om tips på någon av mina myster!! Jag kan hjälpa nån, nån vill lägga tid på att greja med mina tankefostet och jag får chans att följa någons tankegångar kring mysten!
Och om någon ovanligt trög jäkel, som inte alls är vän med Georg Hingman, önskar steg för steg-beskrivningar fram till koordinaterna för hela serien, kommer då dessa med vändande post?
jocke92
Ny i forumet

Inlägg av jocke92 » mån aug 10, 2015 21:26

Personligen kör jag utan hjälp från co. Jag tycker man ska vara snål med hintarna, annars blir det bara dryga regulars. Men förutsättningarna är olika speciellt om man cachar under ensamt nick eller som familj. Likaså om man engagerar kollegorna under lunchen eller tjocka släkten. Så det är upp till en själv hur man gör. Alltid en viss känsla när man löser en myst som legat länge.

Men man kan inte besitta kunskap i alla ämnen på samma sätt som att alla inte är skapta för t5-klättring eller träd.
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » ons aug 12, 2015 13:11

golv skrev:
Kasheuren skrev:Jag tycker det är jättekul när någon mejlar om tips på någon av mina myster!! Jag kan hjälpa nån, nån vill lägga tid på att greja med mina tankefostet och jag får chans att följa någons tankegångar kring mysten!
Och om någon ovanligt trög jäkel, som inte alls är vän med Georg Hingman, önskar steg för steg-beskrivningar fram till koordinaterna för hela serien, kommer då dessa med vändande post?
Käre golv och tack för din fråga. Nej, du kommer absolut inte under några omständigheter att få några slutkoordinater med vändande post! Bra försök :-)
Däremot är jag ett villigt bollplank som via mejl/PM steg för steg tålmodigt och med glädje ger dig små knuffar, små vinkar och glada tillrop tills du själv löst mysten och kan logga med stolthet (gärna med liten notering i loggen att du fått ett litet stöd på vägen av CO så andra inte tror dom är dumma i huvet ifall dom inte klarar allt själva och så att dom som faktiskt klarat mysten själva kan känna sig lite extra stolta).
Du kan, du kan!
sturej
Geocachare
Efternamn: Johansson
Förnamn: Sture

Inlägg av sturej » fre aug 14, 2015 12:12

Nog är det väl orättvist mot den som vill kämpa sig fram till lösningen på en myst och har lagt ner 10-tals timmar, att någon annan skall kunna göra en omkörning på snabbspåret genom att maila CO?

Nu handlar det ju visserligen om lek och inte allvar, men jag tillåter mig att snegla på reglerna för upphandling i näringslivet: Om något är oklart är det naturligtvis tillåtet att fråga, men CO bör i det fallet se till att alla får samma förutsättningar, lämpligen genom att komplettera cachebeskrivningen.

Jag ser ingen nackdel med det förfarandet.
Skriv svar