Att flytta loggremsor

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
integcalias
Geocachare

Re: Att flytta loggremsor

Inlägg av integcalias » ons sep 16, 2015 12:12

Justis skrev:Jag vet dom som har som målsättning att logga 1000 burkar på ett dygn.
Då måste man tillgripa konstgrepp:
* flytta loggremsan
* eller fuska så man delar på sej, vid 4 pers tar en nr 1-250 etc. och skriver gruppnamnet.
Typiskt fusk.
Kollar du några "masscachare" i USA så är det nog inte ovanligt.
Inget för mig. Låter inte ens kul. Men där är folk olika. Har hört folk som kört Et highway eller vad den kallas och då en kör en springer ut och efter en stund byter de.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
wkstrm
Geocachare
Efternamn: wkstrm
Förnamn: wkstrm
Kontakt:

Inlägg av wkstrm » ons sep 16, 2015 16:42

Jag vill minnas att det finns en film på några svenska cachare som åker någon stans i USA och gör något liknande?
Följ med på mina resor eller på mina geocachingäventyr eller både och på: www.ixploretheworld.com

Bild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » ons sep 16, 2015 20:04

30 sekunders googling gav en film, men där är det tillåtet av CO att göra på detta sätt vad jag förstår, tror inte VÖPTs COs gillar detta.

https://www.youtube.com/watch?v=aVMTdOXZUrg
BildBild
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » tor sep 17, 2015 1:28

Justis skrev:Jag vet dom som har som målsättning att logga 1000 burkar på ett dygn.
Då måste man tillgripa konstgrepp:
* flytta loggremsan
* eller fuska så man delar på sej, vid 4 pers tar en nr 1-250 etc. och skriver gruppnamnet.
Typiskt fusk.
Kollar du några "masscachare" i USA så är det nog inte ovanligt.
Logga 1.000 Cacher på ett dygn... Helt Tokigt!
Som alltid när rekord ska slås så innebär det att utmanaren måste hitta det som Justis kallar för "Konstgrepp" och försöker vara kreativ och ibland så innebär det kreativa att man lätt hamnar utanför den "Gröna Zonen"...

Man kan göra jämförelsen när idrottare vill slå rekord eller vinna stora mästerskap, då är de också ibland "för kreativa" och kanske använt något som tillhör kategorin Doping. Inom Sporten så sker det dopingkontroller, men sådana kontroller saknas i GeoCaching-Världen och det kanske är lika bra då alltför många säkerligen skulle bli avstängda på livstid... ;-)

Hur ser "Doping-Reglerna" ut i GeoCaching-Världen...?
Vad är "Helt OK" = "Grön Zon" och vad är fortfarande "Accepterat OK" = "Grå Zon" och vad är det som skulle bli kallat för "Icke Accepterat" = "Röd Zon"

Geocachare som vill logga många Cacher på ett dygn har trots allt endast 86.400 sekunder på sig.
1.000 Cacher på ett dygn = 1 loggad cache per 86,4 sekunder ( i snitt ).

Litet räkneexempel...
Vi antar att denna GeoCachare är av den "hårda typen" och inte behöver någon mer paus än den som uppstår mellan loggningarna.
Anta att det tar 5 sekunder att leta och finna Cachen
Anta att det tar 15 sekunder att öppna locket, rulla ut loggremsan, signera (stämpla), rulla ihop och stänga locket
Anta att det tar 2 sekunder att återställa Cachen
Anta att det tar 2 + 2 sekunder att förflytta sig från fordonet till Cachen och sedan tillbaka till bilen igen

Vi har nu förbrukat 26 dyrbara sekunder och har endast 60 sekunder kvar.
Att transportera sig 161 meter på 60 sekunder = 2,68 meter per sekund = 9,67 km/h

Sedan ska dessa återkommande moment utföras 1.000 ggr utan någon direkt paus under 24 timmar.
Ugh och Pust...

Givetvis krävs det "kreativitet" för att det i praktiken ska fungera att logga 1.000 Cacher under ett dygn, och då kommer vissa "Kreativa" förslag hamna i den Gråa och Röda zonen och då är frågan hur långt GeoCacharens samvete sträcker sig.

Tåls att tänka på...
Vilka "Kreativa Konstgrepp" finns att tillgå, och som fortfarande ligger inom den Gröna och Gråa Zonen...?
Vad är då rimligt antal loggade Cacher per timme/dygn om man ska undvika den "Röda Zonen"...?

.
integcalias
Geocachare

Inlägg av integcalias » tor sep 17, 2015 10:49

Telepotering med förinställda gps koordinater och inlagd reseplanerare så skulle det gå

På riktigt är detta lite trist. Att man ens försöker...

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Justis
Föreningsmedlem
Efternamn: Ekman
Förnamn: Lennart
Ort: Stockholm (Östermalm) och Nynäshamn (Bergholmen, Torö)

Inlägg av Justis » tor sep 17, 2015 15:24

Ett till alternativ som jag misstänker att en del (kanske i USA) använder sig av:
* Sitt lugnt hemma vid datorn och masslogga dina trail-cacher.
Du behöver ju inte besöka dem. Du vet att det är en salig röra på loggremsorna och ingen kommer att kolla dej.
Kul?
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » tor sep 17, 2015 15:37

Justis skrev:Ett till alternativ som jag misstänker att en del (kanske i USA) använder sig av:
* Sitt lugnt hemma vid datorn och masslogga dina trail-cacher.
Du behöver ju inte besöka dem. Du vet att det är en salig röra på loggremsorna och ingen kommer att kolla dej.
Kul?
Jag tycker inte det är kul men å andra sidan har jag passerat gränsen till vad andra tycker är OK för att logga. Fast vad som är OK eller inte när det gäller att logga en burk finns det många åsikter om. Jag tycker att det är bra om hobbyn inte blir en OS-gren med alla specialregler utan att detta fortsätter att vara en hobby där var och en höjer sin livskvalitet. Om jag försöker minnas vad jag har läst tidigare så finns det inte många fler regler än följande när det gäller loggning och hur man löser detta är en smaksak:
- Loggboken skall signeras med det personliga nicket, personligen tycker jag det är OK med stämpel också även om jag signerar
- Efter eller samtidigt nätloggar man.

Resten är en hobby och jag hoppas att var och en har kul!
Bild
Bild
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » tor sep 17, 2015 18:09

Sillen skrev:Jag tycker att det är bra om hobbyn inte blir en OS-gren med alla specialregler utan att detta fortsätter att vara en hobby där var och en höjer sin livskvalitet.
Håller verkligen med, det som är så synd är att hobbyn är väldigt statistikintensiv och det finns många Challenge-Cacher där man ska ha klarat av det ena eller andra mer eller mindre "tokiga krav" och det driver utövarna till att göra mer och mer, speciellt när det gäller de mer "extrema" Challenge-Cacherna.
Självklart aktiveras "Kreativiteten" för man vill så gärna uppfylla en Challenge och som ensam eller i grupp så är det då lätt att hamna i ett läge där man helt plötsligt accepterar en logg av en Cache som man i normalfallet aldrig skulle tycka vara OK...
Sillen skrev:Om jag försöker minnas vad jag har läst tidigare så finns det inte många fler regler än följande när det gäller loggning och hur man löser detta är en smaksak:
- Loggboken skall signeras med det personliga nicket, personligen tycker jag det är OK med stämpel också även om jag signerar
Är man flera GeoCachare som (Ex. i samband med ett event) loggar med ett gemensamt Grupp-Nick så tycker jag att det är OK, men det finns säkerligen de som tycker annorlunda (övertygad om att Sillen håller med mig).

Tur att det är en hobby och som exempel var jag idag i Enköping på tjänsteärende vilket gjorde att jag passade på att logga tre olika typer av Cacher för att det då samtidigt gör att jag närmar mig uppfyllande av en Challenge.

.
Användarvisningsbild
Sillen
Geocachare

Inlägg av Sillen » tor sep 17, 2015 22:42

Sillen skrev:Om jag försöker minnas vad jag har läst tidigare så finns det inte många fler regler än följande när det gäller loggning och hur man löser detta är en smaksak:
Är man flera GeoCachare som (Ex. i samband med ett event) loggar med ett gemensamt Grupp-Nick så tycker jag att det är OK, men det finns säkerligen de som tycker annorlunda (övertygad om att Sillen håller med mig).

Tur att det är en hobby och som exempel var jag idag i Enköping på tjänsteärende vilket gjorde att jag passade på att logga tre olika typer av Cacher för att det då samtidigt gör att jag närmar mig uppfyllande av en Challenge.

.[/quote]
Japp, håller med om gemensamt nick. Inte det som är avgörande.
Jag är också en som jagar på listor och är stolt över att jag lyckas hålla mi bra på listan över mystloggar. Jag vet att vi alla har olika förutsättningar, typ bor man i Övertorneå och är handikappad har man sämre förutsättningar en någon som loggar i Stockholm.

Jag har inte sett några loggar på mina burkar ännu, valde du fel :wink: eller har du redan loggat alla mina?
Bild
Bild
Skriv svar