Samma person har två nick, fulloggar med det ena.

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Re: Samma person har två nick, fulloggar med det ena.

Inlägg av The Forslunds » tor nov 05, 2015 21:45

Torbjörn Axelsson skrev:Seriöst fusk med andra ord.

Jag gillar det verkligen inte, huvudskälet är att den som loggar found utan att ha hittat burken lurar alla andra att burken är OK, även om det inte är det.
I de flesta om inte alla fall så har de besökt burken och signerat korrekt med ett alias för att sedan signera med det andra aliaset med ett annat passande datum. Så de har besökt burken men det kan ju skilja ett antal dagar mellan datumen på loggarna, t ex när de är i norra sverige på dagsturer i skog och mark så kan deras en cache varjedagkonto ha loggat en burk i mellansverige.

Det var ju inte riktigt meningen att aliasen skulle komma fram i denna tråd men nu är det gjort och det kanske är lika bra det, jag har faktiskt fått ett svar på ett meddelande och det var inte speciellt upplysande svar.
Jag frågade kort och gott:
Hej
Jag skulle vilja veta syftet med att logga med fel datum på nätet vid era besök?

Svaret:
vad är syftet med din fråga Varför är det så viktigt för dig?

Jag svarade då följande i ren frustration:
Först och främst så vill jag säga att ni verkar ha väldigt roligt och tycker om att geocacha, det syns på era bilder, det är toppen, men det finns ju lite riktlinjer att hålla sig till oavsett syfte och hur roligt det än kan vara.

Någon som jag och säkerligen de flesta tycker är att man signerar loggen i burken, med rätt datum och att man i undantagsfall godkänner en fotologg.
När man börjar systematiskt fotologga cacher och dessutom många vad jag kan se på fel datum är man ute på hal is, speciellt när man inte anger i loggtexten att det är en fotologg, att få fotologga är någon man ber om tillåtelse att göra, det är inget man har rätt att göra. En cacheägare har rätt att radera nätloggar om det inte finns en signatur i loggboken.
Många av de bilder ni har i era loggar är inte daterade till det datum som ni skrivit i er nätlogg utan datumet sammanfaller med ert rätt alias besök och då borde ju ert andra alias fynd även ha detta datum och inget som passar för "en cache om dagen", det är ju att lura både sig själv och andra.
Så jag undrar varför ni bryter mot flera skrivna och oskrivna regler?

Om nu traneving läser detta och tar illa vid sig så har jag inte fått någon respons på det sista meddelandet som skickades den 17 september och jag anser att jag har väntat länge nog på svar, jag vill än en gång påpeka att jag inte velat hänga ut dessa alias i större öppna grupper på Facebook eller här i forumet utan jag har tillsammans med en bekant diskuterat detta i en sluten grupp för geocachare i Örnsköldsvik.

/Tommy
BildBild
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » fre nov 06, 2015 19:48

utan att ha det minsta belägg för mina tankar så är min fundering ungefär så här....
Kan man vara helt ärlig i ena fallet, men samtidigt göra något riktigt fel i andra fall? Håller man isär det till 100%? skulle den andra användaren klara en total granskning?

min egen uppfattning är "En man, en sort"
BildBild
Odberger
Föreningsmedlem
Efternamn: Odberger
Förnamn: Mikael

Inlägg av Odberger » fre nov 06, 2015 19:50

En klok man jag känner sa en gång en mycket klok sak: "att fuska i Geocaching är som att fejka orgasm när man onanerar" :roll:
Användarvisningsbild
OlaHansson
Föreningsmedlem
Efternamn: Hansson
Förnamn: Ola
Kontakt:

Inlägg av OlaHansson » fre nov 06, 2015 20:13

intressant att följa o se vad som skrivs
Muodji
Geocachare
Efternamn: Berndtsson
Förnamn: Stig

Inlägg av Muodji » tis nov 10, 2015 17:31

Lite vid sidan av ämnet, men att råka registrera på fel datum.
Jag tar en del enstaka cacher tidigt på morgonen och när jag då registrerat dem har jag uppmärksammat att datumet inte slår om vid nytt dygn utan längre fram på förmiddagen. Det går antagligen efter någon amerikansk tid.
Innan jag uppmärksammade detta och kunde ställa om till rätt datum manuellt så blev två-tre cacher registrerade på gårdagens datum.
Det spelar väl ingen större roll men det är lite retligt att det i de fallen står cachen registrerad ett dygn före signering.
Odberger
Föreningsmedlem
Efternamn: Odberger
Förnamn: Mikael

Inlägg av Odberger » tis nov 10, 2015 17:37

Muodji skrev:Lite vid sidan av ämnet, men att råka registrera på fel datum.
Jag tar en del enstaka cacher tidigt på morgonen och när jag då registrerat dem har jag uppmärksammat att datumet inte slår om vid nytt dygn utan längre fram på förmiddagen. Det går antagligen efter någon amerikansk tid.
Innan jag uppmärksammade detta och kunde ställa om till rätt datum manuellt så blev två-tre cacher registrerade på gårdagens datum.
Det spelar väl ingen större roll men det är lite retligt att det i de fallen står cachen registrerad ett dygn före signering.
Ja, före klockan 9 får man inte logga något =P~

Man kan alltid gå in och ändra datumet till rätt i efterhand genom att editera loggen. :)

Jag kör med c:geo och den appen plockar tid och datum från telefonen och bryr sig inte om tid och datum i Seattle som är "den officiella tiden" hos Geocaching.com 8)
Muodji
Geocachare
Efternamn: Berndtsson
Förnamn: Stig

Inlägg av Muodji » ons nov 11, 2015 10:38

Man kan alltid gå in och ändra datumet till rätt i efterhand genom att editera loggen. :)

Detta kände jag inte till och nu har jag glömt vilka det var så det får vara som det är, men tack för tipset , det är bra att känna till om det skulle råka bli fel någon mer gång 8)
ta68
Geocachare
Efternamn: Axelsson
Förnamn: Torbjörn

Inlägg av ta68 » ons nov 11, 2015 11:11

Muodji skrev:Lite vid sidan av ämnet, men att råka registrera på fel datum.
Att det blir fel ibland är inte samma som som att systematiskt luras.

Sedan är det vissa som anser att:
- Man ska signera loggboken själv i alla lägen.
- Man ska själv hämta loggobken i cachen i alla lägen.
- Man ska åtminstone vara inom armlängds avstånd från burken vid något tillfälle.
- Man ska ...

Det är mycket man ska, och efter det senaste debacklet med attribut i Linköping där jag själv gav mig in så kanske jag ska försöka ändra det till ett enda "ska":

_Jag_ ska ha roligt när _jag_ cachar, eller åtminstone känna mig nöjd i efterhand,.
Skriv svar