Avstånd mellan positioner i en multicache

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Användarvisningsbild
Karl Hygge
Geocachare

Avstånd mellan positioner i en multicache

Inlägg av Karl Hygge » ons apr 07, 2004 9:04

Vad är lämpliga avstånd i en multicache? :? Jag har inte hittat något om detta i guidelines, men det står kanske någonstans.

Är "gångavstånd" en rimligt avstånd, eller högst en dagsresa med bil? :twisted:
Användarvisningsbild
buda
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av buda » ons apr 07, 2004 9:43

Jag tycer att BÅDA förslagen är giltiga. Bara det FRAMGÅR tydligt hur mycket tid/längd man kommer att genomgå. Har själv funderat på om man inte borde införa någon NY typ av gradering för just multis.

En del har tagit en hel dag, andra är över på några minuter. Ibland är man osäker vad man ger sig in på och det är sällan kul att tvingas återkomma för att lösa sista delen av en multi pga tidsbrist vid föregående försök.

Kort sagt: VILL man ge sig in på en multicache i stil med "Samtliga Sveriges bergstoppar över 2000 meter" så bör man få göra det. Och vill man ta en snabbmulti på lunchen i en storstad så är det lika OK.

Problemet dyker ju upp när man först tar två snabba filmburkar och lunchen börjar närma sig slutet och man DÅ inser att det är dags att chartra ett plan till Sarek... Ja, ni förstår principen?

INFORMERA så "hoppas" jag att det inte finns några begränsningar alls... :)
>> Two steps forward, got the coordinates for the one step back... <<
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » ons apr 07, 2004 13:18

Så som jag har tolkat regelverket så står det att det skall vara minst 161 m från andra cacher, vilket jag tolkar som en HELT annan cache. En multicache (där alla steg är i samma GC-nummer) är ju faktiskt EN cache enligt mitt synsätt. Om de stegen ligger mindre än 161 meter ifrån varandra anser jag inte vara något problem, men de skall inte ligga mindre än 161 meter ifrån någon ANNAN cache oavsett typ.

Att lägga två steg i en multi 50 meter ifrån varandra är väl okej, men att lägga en del i en multi 50 meter iväg från en annan cache, det är inte okej.

När det gäller den andra ytterligheten, det finns multicacher som är spridda över världsdelar, landsgränser mm. Men det bör nog tydligt framgå att det handlar om ett stort avstånd. Det är ju inte så kul att gå en-två timmar i skogen för att hitta en cache och sen upptäcka att finalen ligger 68 mil bort.
Eftersom det verkar poppis med svarta bälten här på detta forumet så passar väl detta till mig?
Användarvisningsbild
s.p.a.M.
Geocachare
Kontakt:

Re: Avstånd mellan positioner i en multicache

Inlägg av s.p.a.M. » ons apr 07, 2004 13:22

Karl Hygge skrev:Vad är lämpliga avstånd i en multicache? :? Jag har inte hittat något om detta i guidelines, men det står kanske någonstans.

Är "gångavstånd" en rimligt avstånd, eller högst en dagsresa med bil? :twisted:
Håller med buda bara allt framkommer så man vet vad man ger sig in på. En bra sak man kan skriva är att hur långt det är från slutpunkten och tillbaks till starten, eftersom man "ofta" parkerar bilen vid starten och sedan går sträckan. Om man skriver att sträckan är ca 3 km så kan det ju innebära 3 km från bilen alltså 6 km sammanlagt.
Användarvisningsbild
carlarna
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av carlarna » tor aug 05, 2004 22:51

72 km mellan start och mål är vårt förslag till lämplig utsträckning på en multicache, förutsatt naturligtvis att cachens innehåll ger mening åt avståndet. Vi menar att följande multicache gör det.
http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 5cc54a6b24

Som plåster på såren fixar vi inom kort en lika lång multi i andra riktningen, så att man "kan göra 2 fluga på smällen" samtidigt. Keep your eyes open!
Bild
Användarvisningsbild
Snabelbjorn
Geocachare

Inlägg av Snabelbjorn » tor aug 05, 2004 23:14

Får prova "Rivers of Halland", tar nog minst första delen imorgon. (Fredag) Ligger nästan på väg till havet :D .

Snabelbjorn :twisted:
Skriv svar