Har vi för bråttom?

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
janne41
Geocachare
Har vi för bråttom?

Inlägg av janne41 » sön apr 11, 2004 19:45

Jag tycker mig ha noterat att vissa verkar ha så bråttom att cachen inte läggs tillbaks som ägaren har tänkt sig. Jag har sett det på en del av mina cacher som jag kollar emellanåt då en låg en halvmeter framför helt öppet på marken helt intakt, då jag idag passerade en annan syntes den lätt från en cykel/gångväg på 50 meters håll.
Det finns i de flesta fall ingen anledning att slarva med att lägga tillbaks cachen där det var tänkt att den skall ligga.

:lol: Jag håller annars på Curver utan påse.
Erst
Geocachare

Re: Har vi för bråttom?

Inlägg av Erst » sön apr 11, 2004 19:49

janne41 skrev:Jag tycker mig ha noterat att vissa verkar ha så bråttom att cachen inte läggs tillbaks som ägaren har tänkt sig. Jag har sett det på en del av mina cacher som jag kollar emellanåt då en låg en halvmeter framför helt öppet på marken helt intakt, då jag idag passerade en annan syntes den lätt från en cykel/gångväg på 50 meters håll.
Det finns i de flesta fall ingen anledning att slarva med att lägga tillbaks cachen där det var tänkt att den skall ligga.

Kan bara instämma!
Har själv sett egna cacher flytta på sig, antagligen för att det varit för "krångligt" att lägga tillbaka korrekt.
:evil: :evil: FYYY säger jag!!! :evil: :evil:

Håller också med om att Curver utan påse är bäst, en absolut oslagbar kombination!

/Erst
Användarvisningsbild
bamse
Geocachare
Efternamn:Jansson
Förnamn:Björn
Kontakt:

Inlägg av bamse » sön apr 11, 2004 21:00

Vi lägger alltid (ännu i alla fall) tillbaks lådan där vi hittade den om inte den nu skulle ligga helt öppet, eller som i ett fall där vi såg den på 15 meters avstånd från vägen.
Men flyttar vi den loggar vi det i loggen eller meddelar cacheägaren att vi flyttat den och varför.

///Bamse & Mummlan
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » sön apr 11, 2004 21:21

I vissa fall har jag en känsla av att folk är stressade av att bli upptäckta, så de skyndar och gör misstag.

Men i bland tror jag att cachen är krånglig att få tillbaka på gömstället, vi var själv på en cache här i Göteborg som vi fick meka med i säkert fem minuter innan den var gömd (vill inte nämna cache eller förtydliga mer, men cacheägaren finns på forumet). Där handlade det mer om gömtekniken som gjorde det omständigt, och där det fanns risk att om vi inte var 100% säkra på att den var ordentligt i gömstället så skulle den falla ur och bli fullt synlig.

Detta har vi upptäckt ett par gånger tillbaka, t.ex när ett hålrum är precis så stort att cachen kommer in, i en viss vinkel på ett visst sätt. Är då dessutom cachen väldigt offentligt placerad, så kan det kanske vara så att folk hellre tar risken att gömma cachen lite halvtaskigt än att bli upptäckta?

Jag tror nog att vi som lägger ut cacher bör tänka på hur lätt det är att få tillbaka cachen i gömstället också?
Eftersom det verkar poppis med svarta bälten här på detta forumet så passar väl detta till mig?
janne41
Geocachare

Inlägg av janne41 » sön apr 11, 2004 22:43

Visst finns det cacher där utrymmet är knappt, i en fornborg som jag loggade först gick det att stoppa in handen i utrymmet mellan stenarna men när jag skulle ha ut handen och cachen var det tji.

Men det gäller inte alla, och visst kan det vara stressigt att inte bli upptäckt men det fråntar en inte skyldigheten att se till att cachen blir gömd på rätt sätt och på rätt ställe. Har man ett foto att gå efter så är det inte kul att cachen ligger på ett annat ställe.
B1n4ry
Geocachare
Efternamn:Mohr
Förnamn:Christian
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry » sön apr 11, 2004 23:36

Detta kanske är lite OT men häromdagen hittade jag och LinusE en cache (Blue Tower) som definitivt inte var gömd på rätt ställe... Dock så är det sägert inte någon cachare som flyttat den utan någon som "städat" i skogen och tagit cachen för skräp. Cachen fanns helt öppet inne i det blå tornet och inte 20m bort som den skulle vara. Här var det ju helt uppenbart att cachen inte låg på rätt ställe så vi försökte lägga tillbaka den på det vi tror var rätt ställe. Tråkigt när sådant händer... Dock kan vi varmt rekomendera just den cachen så fort ägaren fixat till den blöta&kladdiga burken. Tornet var rikigt coolt att klättra upp i! =)

När det sedan gäller cachare som inte lägger tillbaka cachen på rätt ställe så har jag själv märkt att man på en lite krångligare cache kanske bör kika noga hur och var burken är gömd innan man tar fram den. Har man tagit 10 liknande "under-sten-i-stenröse-cachar" på en dag så kanske man annars glömmer EXAKT var den skall ligga... Förhoppningsvis är väl alla vi som "lever" här på forumet så seriösa att vi lägger tillbaka cachar efter vår bästa förmåga men många nya cachare kanske inte är helt med på banan...

Sedan så kan det ju alltid vara nyfikna "utomstående" som flyttar en cache oxå även om den inte förstörs.

//B1n4ry
Erst
Geocachare

Inlägg av Erst » mån apr 12, 2004 9:27

janne41 skrev:
Wow! här är ett BEVIS på curvers kvalitet! kolla B1n4rys log! Tack för hjälpen förresten B1n4ry, nu slipper jag åka och kolla upp den.

/Erst
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn:Sylvan
Förnamn:Anders

Inlägg av Gavia-SGCD » ons apr 14, 2004 9:52

Erst skrev: Wow! här är ett BEVIS på curvers kvalitet!
Håller med om att Curver är bra, men det finns BEVIS på motsatsen också. Läs min (Gavias) logg!

Själv tror jag att det beror mer på SBS (skit bakom spakarna) än på burken, dvs ingen burk blir bättre än vad den som loggar cachen gör den till.
Ser man inte till att den tätande funktionen är fri från föroreningar, när man återställer cachen, spelar fabrikatet på burken ingen som helst roll!
You don't have to be handicapped to be different
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

OC by Gavia and his Smashing GeoCaching Dogs
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » ons apr 14, 2004 10:36

Erst goes Tahu Nuva? :D Det låter nästan som något Erst kunde ha författat ihop:

http://forums.groundspeak.com/GC/index. ... opic=69118
Eftersom det verkar poppis med svarta bälten här på detta forumet så passar väl detta till mig?
Erst
Geocachare

Inlägg av Erst » ons apr 14, 2004 12:51

Gavia skrev: Ser man inte till att den tätande funktionen är fri från föroreningar, när man återställer cachen, spelar fabrikatet på burken ingen som helst roll!
Ursäkta mig, men det där kan du väl ändå inte mena på fullt allvar?
I såfall ska jag be att få skratta lite grann :lol: :lol: :lol:

Att det inte spelar någon som HELST roll vilken burk man har??
En del burkar har en tjock dubbel gummilist, andra burkar har en enkel gummilist, en del har inga lister alls, bara locket som ska täta i sig. En del burkar är gjorda av tjock seg och fet plast som tål mycket stora temperaturskillnader (-40 - +120) . Dessa brukar också ta upp yttre krafter på ett mycket bra sätt. Man kan tappa dem på vassa stenar utan att de blir ett märke eller pressa in dem mellan stenar utan att de spricker. Andra burkar är gjorda av tunn sladdrig och oelastiskt plast som kan spricka vid minsta tryck.
Så för min del är jag fullkomligt övertygad om att fabrikatet på burken är av största vikt för hur länge den ska hålla tätt, och ingen kommer att kunna rubba min tro på det.

Tack för ordet
/Erst
Användarvisningsbild
Karl Hygge
Geocachare

Inlägg av Karl Hygge » ons apr 14, 2004 13:07

Biltema säljer ett paket burkar (4) för tjugo spänn. Dom ser bra ut vid första anblicken, men jag kan konstatera att dom inte håller tätt. (ful ljusgrön färg har dom dessutom.)
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » ons apr 14, 2004 13:34

Vi hade vägen förbi Rusta i Partille en dag i vintras, gick in för att titta vad dem hade att erbjuda. Fann finfina cachelådor, med gummitätning och snäppfästen. En var i perfekt storlek för en cache, de andra två var alldeles för stora så dem ville fru hedberg ha hemma istället.
Den lilla gick sönder i plasten en dag när vi råkade stöta till den. Synd, att den gick sönder så lätt. Annars var den tätt som bara den...

Det är skillnad på plast och plast, burk och burk. Däremot vet jag inte om just Curver är bäst, men de är bra. Har tänkt kolla vem som tillverkar/importerar dom och se om man kan få ett bra pris om man köper en hel bunt av dom, tror säkert att det finns en och annan här som är intresserad av att vara med och dela på ett bulkköp av Curverlådor? ;)
Användarvisningsbild
s.p.a.M.
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av s.p.a.M. » ons apr 14, 2004 13:35

Erst skrev:
Gavia skrev: Ser man inte till att den tätande funktionen är fri från föroreningar, när man återställer cachen, spelar fabrikatet på burken ingen som helst roll!
Ursäkta mig, men det där kan du väl ändå inte mena på fullt allvar?
I såfall ska jag be att få skratta lite grann :lol: :lol: :lol:

Att det inte spelar någon som HELST roll vilken burk man har??
En del burkar har en tjock dubbel gummilist, andra burkar har en enkel gummilist, en del har inga lister alls, bara locket som ska täta i sig. En del burkar är gjorda av tjock seg och fet plast som tål mycket stora temperaturskillnader (-40 - +120) . Dessa brukar också ta upp yttre krafter på ett mycket bra sätt. Man kan tappa dem på vassa stenar utan att de blir ett märke eller pressa in dem mellan stenar utan att de spricker. Andra burkar är gjorda av tunn sladdrig och oelastiskt plast som kan spricka vid minsta tryck.
Så för min del är jag fullkomligt övertygad om att fabrikatet på burken är av största vikt för hur länge den ska hålla tätt, och ingen kommer att kunna rubba min tro på det.

Tack för ordet
/Erst
Men om lägger den sladdriga lådan utan gummilister i en curver låda så spelar det ingen roll ;-)

OjOjOjOj vad trött man är :twisted:
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » ons apr 14, 2004 13:37

Vi måste skicka med Junior en matlåda varje dag, vi kör med de platta Curverlådorna (sån som Sanoj använder vid Deep Down-cachen), och de är verkligen bra. Jösses vad de sitter fast bra, täta som bara den.

Tänk på att hans låda öppnas flera gånger om dagen, diskas såväl för hand som maskin (varierar ibland), används dagligen och är fortfarande lika grym som när vi köpte dem i augusti.
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » ons apr 14, 2004 13:55

Okej, då har man luskat reda på vem som har hand om det i Sverige. Mail är skickat, nu väntar jag bara på svar...

Vilka storlekar är mest intressant? Ni kan skicka ett PM här på forumet om ni inte vill rabbla upp allt här... Jag kollar lite vad man kan få för något pris om man köper en STOR hög med burkar, för jag tror säkert att det är många här som är intresserade av billigare Curverlådor (om det nu är så att de vill sälja...)

Inom samma koncern säljer de även leksaksbilar, där jag hittade följande våta Erstdröm: Bild :lol:
Skriv svar