En undran!!

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Coolis
Geocachare

En undran!!

Inlägg av Coolis » mån apr 26, 2004 7:25

Hej alla glada!
Har presic börjat med detta roliga fritidsnöjje.. :D Och har fastnat som en falukorv i en stekpanna utan teflon.. :o
Har en liten fråga som jag hoppas att någon kan hjälpa mej med!
Jag har ju hittat denna utomordentliga sida för att hitta cachar i sverige "Geocachetopplistan per kommun" Där står ju oxo Long och Lat!! Man klickar på länken och kommer till GC.com (GC=geocaching) och där stämmer inte alltid Long och Lat med eran sida! Klickar man sedan på kartan på GC.com så kommer man ju till mapquest och det är inte säkert att koordinaterna stämmer med NÅGON av dom 2 första......???
Tex: "Snok" Island by Mysak 57.8521 12.1693 (plattformensida) KLICK
N 57° 51.123 E 012° 10.158 (WGS84) (GC.com sida) KLICK på kartan
Latitude: 57.85205 Longitude: 12.1693 (mapquestsida)

Jag har en Garmin Vista som är inställd på Rikets nät, vilka koordinater är dom korekta?? Eller vad är det för skillnad på dessa olika...löjlig fråga kanske men alla är vi barn i början!! :oops:

Jo, en fråga till!! Ser att några har stats på sina inlägg, hur får man till det??
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » mån apr 26, 2004 7:31

MapQuest använder sig av ett annat "kartformat", det finns säkert hundratals olika sätt att få fram koordinater till en plats. GC.com använder väl ett som heter WGS84.
När du tittar på GC.com på en cache så ser du att den har t.ex:
N57 44.400 E012 02.200, men när du klickar på symbolen för MapQuest så ser du att det står t.ex 57.482817 12.2797002
Det här hade jag också stora bekymmer att fatta i början, och jag fattar fortfarande inte hur man räknar ut skillnaden emellan dom.. Jag vet bara att om det ser ut som Nxx xx.xxx Exxx xx.xxx så brukar det funka bra att hitta cachen! :D
Eftersom det verkar poppis med svarta bälten här på detta forumet så passar väl detta till mig?
Användarvisningsbild
buda
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av buda » mån apr 26, 2004 8:29

Inga frågor är för enkla. Denna är dessutom mycket BRA. Inte heller jag som gammal orienterare, kartritare och hyfsat slö geocachare har orkat sätt mig in i detta med kartdatum och olika system... :) Apersson850 har på detta och andra forum haft mycket förklarande trådar i ämnet och ett tips är att läsa vidare på ex. utsidan.se (Navigering i forumet där) för att kanske sprida lite ljus över dessa "mysterium".

Till dess är det bara att ställa in din GPS på WGS84 och ta dig ut i skogen! Happy hunting! :-D
>> Two steps forward, got the coordinates for the one step back... <<
Coolis
Geocachare

Inlägg av Coolis » mån apr 26, 2004 8:48

Hmm...? Tack för svaren.
Jag skall alltså INTE ha vistan på Rikets nät utan på WGS84 och följa GC koordinater?
Om jag fattat rätt!!

Jag har ju änndå "redan " hittat hela 4st + 1 (green nose airplane) men loggade den inte eftersom den låg helt trasig och inget var i den...

Ni skall snart få en av mej oxo, hoppas alla hittar dit bara..?!?
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » mån apr 26, 2004 8:58

(Vår cache antagligen?)

Om du hittar cacher som är trasiga, logga då att de är i det skicket, så man kan åtgärda dom.. Det kan ske ganska snabbt att en cache förstörs, på en vecka eller så. Det kan vara någon som inte gömmer den likadant så att någon illvilling hittar den och förstör den. Det kan också vara djur som tuggar sönder, folk som inte stänger locket ordentligt och sånt där..

Så, så fort man hittar en cache i dåligt skick så bör man tala om det, det är min åsikt... Det är nämligen ett viktigt redskap såväl för cacheägare som cachare att få veta hur statusen är på cacherna.
Eftersom det verkar poppis med svarta bälten här på detta forumet så passar väl detta till mig?
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Jan
Kontakt:

Re: En undran!!

Inlägg av jasy » mån apr 26, 2004 9:18

Coolis skrev:Hej alla glada!
Har presic börjat med detta roliga fritidsnöjje.. :D Och har fastnat som en falukorv i en stekpanna utan teflon.. :o
Har en liten fråga som jag hoppas att någon kan hjälpa mej med!
Jag har ju hittat denna utomordentliga sida för att hitta cachar i sverige "Geocachetopplistan per kommun" Där står ju oxo Long och Lat!! Man klickar på länken och kommer till GC.com (GC=geocaching) och där stämmer inte alltid Long och Lat med eran sida! Klickar man sedan på kartan på GC.com så kommer man ju till mapquest och det är inte säkert att koordinaterna stämmer med NÅGON av dom 2 första......???
Tex: "Snok" Island by Mysak 57.8521 12.1693 (plattformensida) KLICK
N 57° 51.123 E 012° 10.158 (WGS84) (GC.com sida) KLICK på kartan
Latitude: 57.85205 Longitude: 12.1693 (mapquestsida)

Jag har en Garmin Vista som är inställd på Rikets nät, vilka koordinater är dom korekta?? Eller vad är det för skillnad på dessa olika...löjlig fråga kanske men alla är vi barn i början!! :oops:

Jo, en fråga till!! Ser att några har stats på sina inlägg, hur får man till det??
Oj oj oj, var skall vi börja??? :wink:

För att komma igång så använd de koordinater som står på GC och ställ in GPSen på WGS84 under kartdatum och hddd mm.mmm under positionsformat. Pos visas då i grader, minuter och decimaler av minuter. Mapquest däremot visar grader och decimaler av grader. Vad der gäller kartdatum så är WGS84 det mest generella i världen, med Rikets nät är specifikt för Sverige.

En liten början kanske :)

Annars finns det hur mycket som helst på nätet, några länkar:
http://www.garmin.se/
http://gpsinformation.net/
http://www.lantmateriet.se/
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » mån apr 26, 2004 9:26

Namnet "Rikets nät" ger mig skumma vibbar av brunklädda män...

Hur är det med båtkartorna (nu skruvar Jasy på sig, för det heter säkert inte båtkartor), vilket format är dom i? Håller WGS84 på att bli en slags standard, eller envisas varenda land med att ha sina egna system?

Kan vara viktigt att veta, om man skulle ut och åka i Europa, råka ut för en olycka och uppge koordinaterna.... Man vill ju liksom inte att dem kör med sitt egna lokala kartsystem och skickar iväg hjälpen till en håla 2 mil bort ;)
Coolis
Geocachare

Inlägg av Coolis » mån apr 26, 2004 10:04

Okidoki!
Jag tror jag börjar hänga med lite nu. :wink:
Först ang Green nose airplane, så är/ var den redan reggad som temporary disabled men jag kollade bara ändå :roll:
Men nu vet jag lite mer iaf, men Tex om jag åker till småland och lägger en cach på sem, kan man lägga den som typ på ett "barn(läs cach) hem" :?: Så att den som ser att nåt håller på att hända kanske meddelar eller "fixar" till så att den inte crachar helt och hållet??

Och tack till jasy, skall hem och ställa GPSen till WGS84 och köra på GC:s koordinater! :P
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Jan
Kontakt:

Inlägg av jasy » mån apr 26, 2004 11:25

hedberg skrev:Namnet "Rikets nät" ger mig skumma vibbar av brunklädda män...

Hur är det med båtkartorna (nu skruvar Jasy på sig, för det heter säkert inte båtkartor), vilket format är dom i? Håller WGS84 på att bli en slags standard, eller envisas varenda land med att ha sina egna system?

Kan vara viktigt att veta, om man skulle ut och åka i Europa, råka ut för en olycka och uppge koordinaterna.... Man vill ju liksom inte att dem kör med sitt egna lokala kartsystem och skickar iväg hjälpen till en håla 2 mil bort ;)
"Båtkartorna" heter sjökort :) och är numer enligt WGS84 standard. (Det står för World Geodetic Standard eller nåt sånt).

Hur det är i resten av Europa vet jag inte, men om man ringer SOS i Sverige så kan de lägga in postionen i såväl Lat/Long som i Rikets Nät.
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
Användarvisningsbild
Odur
Föreningsmedlem
Efternamn: Carslöv
Förnamn: Stefan
Kontakt:

Inlägg av Odur » mån apr 26, 2004 21:03

Rikets nät är själva rutnätet och RT90 är kartdatumet.

I GPS-mätningar i Sverige som t.ex. används för att få korrigeringssignaler via EPOS så används kartdatumet SWEREF 99 (som är den svenska varianten av det Europeiska ETRS 89) . Detta överrensstämmer med WGS 84 med några decimeters skillnad...

Skillnaden mellan Rikets nät och Long/Lat är att Rikets nät är ett plant (rätvinkligt) koordinatsystem, medan Long/Lat inte är det.
Bild

"Life's a pitch, then you fall down one..."
Coolis
Geocachare

Inlägg av Coolis » tis apr 27, 2004 6:26

Hmm....en fråga då!
Vad är det för koordinater som läggs in på plattformens hemsida?? :?
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » tis apr 27, 2004 6:50

På plattformens hemsida? Nu fattar inte jag vad du menar... Kan du säga vart?
Coolis
Geocachare

Inlägg av Coolis » tis apr 27, 2004 7:02

På stats sidan över svenska cachar den man klickar på och blir länkad till GC!!

Tex: "Snok" Island by Mysak 57.8521 12.1693 (plattformensida)
Användarvisningsbild
bamse
Geocachare
Efternamn: Jansson
Förnamn: Björn
Kontakt:

Inlägg av bamse » tis apr 27, 2004 20:08

Coolis skrev:På stats sidan över svenska cachar den man klickar på och blir länkad till GC!!

Det är väl så här enkelt..

Istället för att spara koordinaterna som GC visar dem (HH MM.MMM) så visar plattformen (cachedata) de i formatet (HH.HHHHH)

dvs från GC N 57° 51.123

MM.MMM delen 51,123 / 60 = 0,85205
HH delen 57 + 0,85205 = 57,85205 avrundat blir 57.8521 vilket är det som visas..

Enkelt va?! :shock:
Användarvisningsbild
Grusvag
Föreningsmedlem
Efternamn: Brage
Förnamn: Hans

Inlägg av Grusvag » ons apr 28, 2004 23:36

bamse skrev:
Coolis skrev:På stats sidan över svenska cachar den man klickar på och blir länkad till GC!!

Det är väl så här enkelt..

Istället för att spara koordinaterna som GC visar dem (HH MM.MMM) så visar plattformen (cachedata) de i formatet (HH.HHHHH)

dvs från GC N 57° 51.123

MM.MMM delen 51,123 / 60 = 0,85205
HH delen 57 + 0,85205 = 57,85205 avrundat blir 57.8521 vilket är det som visas..

Enkelt va?! :shock:
Precis!

Det som visas i plattformens kommunstatistik är koordinater i decimalt format. Det är alltså samma kartdaum (WGS84) som används. De flesta GPS:er går att ställa om till att visa i decimalt format och på gc.com (Hide and seek) finns det sökformulär för att hitta närmsta utifrån en koordinat angiven i decimalt format.

Men vad är nu decimalformat?
Jo, en "vanlig" koordinat anges i Grader, minuter och sekunder. Dvs det går 360 grader på ett varv runt jorden (180 Väst och 180 öster från Greenwich) Varje grad delas in i 60 minuter och varje minut i 60 sekunder. Ganska logiskt men helt hopplöst att lagra i datorn och ännu värre om man vill räkna med det som t.ex när man vill kontrollera i vilken kommun en cache ligger. Därför har vi konverterat till decimalt format. Det är då fortfarande 360 grader på ett jordvarv men sen anger man decimala grader som t.ex 57,9812
Nu anänds det dessutom en mellanvariant på gc.com nämligen grader, minuter och decimala minuter. Alltså skippar man sekunderna och säger att något är 30,5 minuter iställer för 30 minuter och 30 sekunder.

Att konvertera mellan formaten är bara en fråga om att multiplicera eller dividera med 60.

För att göra det enkelt så ställ in din GPS på kartdatum WGS84 och välj sen att visa i formatet GG MM.MMM så skall det stämma mot geocaching standard.

// Grusvag webmaster på plattformen.se
Skriv svar