Multi i Skuleskogens nationalpark?

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
npeter
Ny i forumet
Kontakt:

Multi i Skuleskogens nationalpark?

Inlägg av npeter » tis jul 06, 2004 12:26

Hej alla!

Jag har haft en del funderingar på att lägga ut en multicache i Skuleskogens nationalpark.
Multin skulle bestå av 6-7 steg, placerade på ställen som ligger lite vid sidan av de mest välbesökta platserna.
Eftersom Skuleskogen är en nationalpark, med tältningsförbud i stora delar av parken, så har jag dock inte kunnat bestämma mig för om detta är lämpligt eller inte.

Vad säger ni?
(1) Tycker ni att det är OK att lägga ut en multi i en nationalpark med tältningsförbud?
(2) Får jag cachen godkänd om jag lägger ut den?

Jag kan tillägga att jag inte har några invändningar mot den cache som redan finns i Skuleskogen, "Kälaviken". Den ligger på ett ställe som är ganska välbesökt och där det inte råder tältningsförbud.
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » tis jul 06, 2004 12:39

Hej, jag ser personligen inga problem med det. Som du nämner så finns det områden i parken där det är tillåtet att tälta, ett tips vore kanske att lägga upp en karta på cachens sida där du ger tips (med hjälp av karta och koordinater) vart det är tillåtet att campa. Lägg gärna in nån länk till parkens hemsida, om sådan finnes.

Natursköna cacher är alltid trevliga, och framförallt så behövs det fler cacher i vissa delar av landet. Så jag önskar dig lycka till...

PS! Att jag tycker så innebär inte att GC.com tycker så, men jag absolut ingen anledning till varför den inte skulle bli godkänd... DS!
Eftersom det verkar poppis med svarta bälten här på detta forumet så passar väl detta till mig?
Användarvisningsbild
Karl Hygge
Geocachare

Inlägg av Karl Hygge » tis jul 06, 2004 12:46

Jag tycker det är helt ok som princip.
Naturligtvis bör de enskilda gömmorna göras på ett bra sätt, men det brukar inte heller vara ett problem.
Ska man ta någon speciell hänsyn, ska det nog vara att undvika känsliga platser, där den som letar inte ska råka förstöra naturen av misstag. Alla cachare kanske inte själva har intresse eller kunskap om vad som gäller för den speciella platsen.
Att det är tältningsförbud ser inte jag som ett problem.

Om du får cachen godkänd är svårt att svara på. Skicka ett mail till Kopaka och fråga.
När man står med båda fötterna på jorden, har man ofta bilen på verkstad.
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » tis jul 06, 2004 12:54

Vi har i Sverige ett litet friare sätt att se på geocaching än i t.ex USA, där du aldrig hade fått en cache godkänd i nationalpark. Möjligtvis i nån enstaka delstat, men då hade du varit tvungen att få ett skriftligt tillstånd från myndigheterna och att ansöka om papper etc mot kostnad, samt att du hade fått ett 3 månaders tillstånd att placera en cache på ett specifikt ställe utvalt av myndigheterna etc...

Jag skulle nog rekommendera dig att välja platserna med omsorg, att kanske inte placera en cache på en plats där det är fullt att fridlysta blommor. Risken finns att någon trampar ner en massa blommor och det blir ett himla liv om det. Men en nationalpark är stor och det finns säkert många fina platser att visa upp.

Men du får nog vara beredd på att antalet besökare kanske inte kommer att bli så stort, det är många som drar sig för att ta långa multisar, men å andra sidan finns det dom som älskar den typen av multisar i natursköna områden också...

Men gör som Karl Hygge föreslog, skicka ett mail till <kopakanuva@geocachingadmin.com> eller till <tahunuva@geocachingadmin.com> och hör dig för.
Kopaka är svensk, Tahu är finne. Det är dom två som är våra lokala reviewers i Norden, ta ett snack med dom först. Risken kan faktiskt finnas att någon amerikanare känner att den har tid över, och hjälper till att godkänna cacher, och hamnar på din cache - läser texten och ser nationalpark etc, och totalvägrar... Kanske inte så stor risk, men jag skulle som sagt rekommendera dig att ta kontakt med våra lokal förmågor först och höra dig för..

Lycka till!
Eftersom det verkar poppis med svarta bälten här på detta forumet så passar väl detta till mig?
npeter
Ny i forumet
Kontakt:

Inlägg av npeter » tis jul 06, 2004 14:30

Tack för snabba svar!
Gott att höra att ni inte har några invändningar, och att ni inte tror att de nordiska granskarna skulle ha det.
Då återstår det bara att övertyga mig själv...

Problemet som jag ser det är inte att denna multi skulle vara till större skada för naturen än något som redan är tillåtet där ute. (Jag tror iaf inte att den skulle vara det.) Problemet är regeln att inte göra någon åverkan. Jag vill inte tumma på den, med risk att andra börjar göra likadant.

Jag får fundera vidare. Sista utvägen är väl att ta kontakt med förvaltaren på Naturvårdsverket och kolla med honom/henne.
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » tis jul 06, 2004 17:52

npeter skrev:Jag får fundera vidare. Sista utvägen är väl att ta kontakt med förvaltaren på Naturvårdsverket och kolla med honom/henne.
NEJ! De förstår inte vad det handlar om, och isåfall säger dem nej.
Så det är bättre att inte blanda in oförstående människor... :wink:
Användarvisningsbild
Odur
Föreningsmedlem
Efternamn: Carslöv
Förnamn: Stefan
Kontakt:

Inlägg av Odur » tis jul 06, 2004 22:38

Är det lagligt? Svar: Ja!

Lägg ut den bara.
Bild

"Life's a pitch, then you fall down one..."
Användarvisningsbild
CyberJunkie
Geocachare

Inlägg av CyberJunkie » ons jul 07, 2004 0:07

Tror nog att både Tahu & Kopaka är snabbare än "vännerna" på andra sidan vattnet 8)
Men e du VÄLDIGT osäker så skicka dom ett mail... om dom inte redan läst om det förstås :lol:

Yours Sincerely,
CyberJunkie
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » ons jul 07, 2004 0:20

CyberJunkie skrev:Men e du VÄLDIGT osäker så skicka dom ett mail... om dom inte redan läst om det förstås :lol:
Har ingen sagt till dom att det är fult att tjuvläsa :D
Användarvisningsbild
CyberJunkie
Geocachare

Inlägg av CyberJunkie » ons jul 07, 2004 0:23

hedberg skrev:
CyberJunkie skrev:Men e du VÄLDIGT osäker så skicka dom ett mail... om dom inte redan läst om det förstås :lol:
Har ingen sagt till dom att det är fult att tjuvläsa :D
Det har DU säkert gjort ett antal gånger Hedberg.. utan resultat..tror jag...

/CJ
Användarvisningsbild
Team_EoN
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av Team_EoN » ons jul 07, 2004 12:54

Odur skrev:Är det lagligt? Svar: Ja!

Lägg ut den bara.
Mycket förvånande att se ett sånt här inlägg ifrån Odur.. mycket ;)
Fast det är klart.. jag kanske hade förväntat mig det ifrån Erst i första hand.

Erst: Någon åsikt? (Förutom att att "den" (cachen) ska helst placeras så otillgängligt som möjligt)
Erst
Geocachare

Inlägg av Erst » ons jul 07, 2004 16:02

Team_EoN skrev:
Odur skrev:Är det lagligt? Svar: Ja!

Lägg ut den bara.
Mycket förvånande att se ett sånt här inlägg ifrån Odur.. mycket ;)
Fast det är klart.. jag kanske hade förväntat mig det ifrån Erst i första hand.

Erst: Någon åsikt? (Förutom att att "den" (cachen) ska helst placeras så otillgängligt som möjligt)
ähh jag fattar inte vad ni gafflar om, ut med den bara!!! olagligt??? Alla cacher är väl mer eller mindre olagliga isåfall, ingen har väl frågat markägaren om tillstånd att slänga plastburkar på deras mark?
Ju mindre man frågar om lov desto bättre är det, har jag lärt mig i alla fall..

/Erst
Användarvisningsbild
Karl Hygge
Geocachare

Inlägg av Karl Hygge » ons jul 07, 2004 16:18

Det är lättare att få förlåtelse, än tillåtelse. :D :D :twisted:
När man står med båda fötterna på jorden, har man ofta bilen på verkstad.
Trekker68
Geocachare
Efternamn: Spånglund
Förnamn: Ola

Inlägg av Trekker68 » ons jul 07, 2004 21:26

Det dom inte vet, har dom inte ont av. :twisted:
Ta inte dig själv eller andra på för stort allvar
Bild Bild
Skriv svar