Koordinater skrivna på lådan.

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Användarvisningsbild
Karl Hygge
Geocachare

Inlägg av Karl Hygge » mån jul 12, 2004 12:19

Gavia skrev:.....Det tråkiga är att även om man skrivit ut att det är en spoilerbild i loggen, så kan man ju inte kolla övriga bilder utan att den kommer opp. Det går väl inte att undvika, eller ...?
Det går att undvika genom att inte lägga in spoilerbilder, dom tillför ju faktiskt ingenting positivt.

Men jag tycker det är positiv med bilder i övrigt, och i bland kan även en lite alltför avslöjande bild vara OK, om den har andra kvaliteter. :D
När man står med båda fötterna på jorden, har man ofta bilen på verkstad.
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Anders

Inlägg av Gavia-SGCD » mån jul 12, 2004 12:35

Karl Hygge skrev:Det går att undvika genom att inte lägga in spoilerbilder, dom tillför ju faktiskt ingenting positivt.
Det ligger något i vad du säger :!:
Egentligen skall ju inte spoilerbilder behövas överhuvudtaget, mer än i extrema undantagsfall.
En bra placerad, väl inmätt, cache och vid behov en ledtråd, skall ju räcka länge.

Kom på en annan grej, men vet inte om det ämnet finns någon annan stans, nämligen det här maed vissa cachägares ovilja att ändra koordinater vid behov. Kan inte "approvern" ta ansvar för sådant och "köra över" cacheägaren :?: :!: :?:
You don't have to be handicapped to be different
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

OC by Gavia and his Smashing GeoCaching Dogs
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » mån jul 12, 2004 12:57

Gavia skrev:
Karl Hygge skrev:Det går att undvika genom att inte lägga in spoilerbilder, dom tillför ju faktiskt ingenting positivt.
Det ligger något i vad du säger :!:
Egentligen skall ju inte spoilerbilder behövas överhuvudtaget, mer än i extrema undantagsfall.
En bra placerad, väl inmätt, cache och vid behov en ledtråd, skall ju räcka länge.

Kom på en annan grej, men vet inte om det ämnet finns någon annan stans, nämligen det här maed vissa cachägares ovilja att ändra koordinater vid behov. Kan inte "approvern" ta ansvar för sådant och "köra över" cacheägaren :?: :!: :?:
Cacheägaren är ansvarig för sin listning,
Ur 'Geocaching Listing Requirements/Guidelines' skrev: You as the owner of the cache must visit the site and obtain the coordinates with a GPS. If time allows take several reading at different times over a few days and average the results. This will help you achieve greater accuracy on your coordinates.

The cache owner will assume all responsibility of their cache listings.

Before submitting your report you must visit the location to obtain accurate coordinates with a GPS.

As the cache owner, you are also responsible for checking on your cache periodically, and especially when someone reports a problem with the cache (missing, damaged, wet, etc.). You may temporarily disable your cache to let others know not to hunt for it until you have a chance to fix the problem. This feature is to allow you a reasonable time – normally a few weeks – in which to arrange a visit to your cache. In the event that a cache is not being properly maintained, or has been temporarily disabled for an extended period of time, we may archive or transfer the listing.
Nu vet jag vilken cache du åsyftar, men generellt sett tycker jag att man skall utgå från sina egna (cacheägarens alltså) koordinater. Om nån enstaka klagar så kan det bero på omständigheter just då. Men om flera klagar, då kanske man bör kontrollera sina koordinater. Om man då använder SAMMA GPS och får samma resultat, är det då fel på ägarens GPS eller den andra användarens GPS? Eller är det inte fel på någons GPS? Vi pratar om en exakthet när det gäller koordinaterna, vi pratar faktiskt om noggrannhet vid en specifik tidpunkt. Att jag har 5 meters noggrannhet 12 juli 2004 kl 12.50 behöver inte innebära att min GPS visar samma sak om 10 timmar, 10 dar eller 10 år. Våra GPSer visar faktiskt inom hur stor radie cachen troligtvis finns, det får vi inte glömma.
Att en GPS visar ett antal meter fel är faktiskt acceptabelt, då det ligger inom felmarginalen. Men om det blir mer än så, t.ex 20-40 meter, då är något skumt.

Jag hade t.ex 5 meters noggrannhet när jag la ut vår cache i Lidköping. Det såg lite skumt ut på kartprogrammen, och jag fick det bekräftat ganska snart av första-hittaren HakanA. Den skulle ligga 30 meter ut i havet.. Då var det ett fel på min GPS, men jag visste inte om det, och misstänkte inte det heller vid utläggandet, jag antod att allt var okej med koordinaterna i och med noggrannheten.

Om HakanA nu inte hade hittat cachen och gett mig bättre koordinater, så kanske jag hade tagit mig tillbaka till platsen och fått samma felaktiga resultat.

Samtidigt är det svårt att kräva att alla skall ha flera olika GPSer, man kanske inte känner någon annan GPS-ägare eller så. Men om det blir många felrapporter så kanske man bör lyssna på vad de andra ger för några koordinater eller kolla upp dem med en annan GPS om möjligt.

Men man ser ibland folk som skäller att koordinaterna låg 3 meter fel eller så, och det är sånt jag inte bryr mig om. Men när det blir flera som gapar om längre avstånd, då skall man börja undersöka.
Eftersom det verkar poppis med svarta bälten här på detta forumet så passar väl detta till mig?
Användarvisningsbild
Karl Hygge
Geocachare

Inlägg av Karl Hygge » mån jul 12, 2004 13:32

hedberg skrev:....Men man ser ibland folk som skäller att koordinaterna låg 3 meter fel eller så, och det är sånt jag inte bryr mig om. Men när det blir flera som gapar om längre avstånd, då skall man börja undersöka.
Håller med Hedberg 3 m är inte fel, det ligger inom felmarginalen. 5-10 m får man nog acceptera även om man inte vill, och oftast är den ju bättre. Om kravet på noggranhet är alltför stort, så försvinner ju ett stort antal cacheplatser eftersom mottagningen inte är tillräckligt bra (eller cacharen inte hade med sig bärbar hög antenn).

Dålig mottagning och därmed osäker position, kan kompenseras med en snällare hint.
När man står med båda fötterna på jorden, har man ofta bilen på verkstad.
Skriv svar