Svårighetsgrad

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Användarvisningsbild
piclin
Ny i forumet

Svårighetsgrad

Inlägg av piclin » ons aug 25, 2004 22:33

Funderar kring graderingen av cacharna. För varje cach graderas svårighet och terräng med hjälp av en skala från 1 till 5.
Den beskrivning jag har hittat förklarar att 1 är "enkelt" och 5
är "svårt" (Behövs någon form av hjälpmedel, t.ex. klätterutrustning för
att komma åt cachen)
Jag har däremot inte hittat någon beskrivning/gradering av övriga steg på skalan. Hur svår är t.ex. en 4:a eller en 3:a? Finns någon form av
mall/hjälp vid graderingen?
Vad jag förstår är det helt upp till ägaren av cachen att gradera den också. Utan någon mall/riktlinjer kan ju graderingen hamna var som hellst på skalan. En 2:a för någon kanske graderas som en 3:a eller 4:a av någon annan.
Jag innser att det kan vara svårt men vore det inte bra med någon form av riktlinjer att gå efter vid graderingen av en cache.
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » tor aug 26, 2004 7:18

Det finns ju den däringa amerikanska guiden för det, men jag tycker inte den är användbar då förutsättningarna är olika.

Utan jag kör på känsla och erfarenhet.
Eftersom det verkar poppis med svarta bälten här på detta forumet så passar väl detta till mig?
Användarvisningsbild
piclin
Ny i forumet

Svårighetsgrad

Inlägg av piclin » tor aug 26, 2004 14:13

OK,

Kommer ihåg att jag har läst lite om detta i en guide men kan inte hitta den igen.
Någon som kan peka i rätt riktning :?:

Om nu inte befintlig guide är till någon större hjälp och för oss som
inte har erfarenhet (kanske inte känsla heller :wink: ) hur gör vi?
Visst kan man bygga upp en viss erfarenhet men undertiden lägger
man ut nya cacher utan att egentligen ha någon aning om hur den
skall graderas.
Så småningom kommer graderingen att helt sakna betydelse.
Utom möjligtvis grad 1 eller 5.
Användarvisningsbild
Snabelbjorn
Geocachare

Inlägg av Snabelbjorn » tor aug 26, 2004 14:19

Personligen tycker jag inte att det spelar så stor roll vad cacherna har för svårighetsgrad. Bara man på något sätt får en liten idè om vad det är som väntar. Ge cacherna det "betyg" du själv tycker känns rätt. I värsta fall går det ju att ändra... :wink:

Snabelbjorn :twisted:
Varför hålla på med GeoCaching, om man inte kan jävlas med HEX?
Erst
Geocachare

Re: Svårighetsgrad

Inlägg av Erst » tor aug 26, 2004 14:22

piclin skrev:OK,

Kommer ihåg att jag har läst lite om detta i en guide men kan inte hitta den igen.

Om nu inte befintlig guide är till någon större hjälp och för oss som
inte har erfarenhet (kanske inte känsla heller :wink: ) hur gör vi?
Visst kan man bygga upp en viss erfarenhet men undertiden lägger
man ut nya cacher utan att egentligen ha någon aning om hur den
skall graderas.
Så småningom kommer graderingen att helt sakna betydelse.
Utom möjligtvis grad 1 eller 5.
nej jag tror inte graderingen kommer att sakna betydelse, Jag kan hålla med om att det inte alltid är lätt att gradera rätt från början, men med erfarenhet och feedback från de som tagit ens cacher så blir det ofta bra. Man kan ju faktiskt när somhelst gradera om en cache om man märker att folk verkar tycka den är lättare eller svårare än vad man trott.
Det amerikanska verktyget hittar du
här!

/Erst
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » tor aug 26, 2004 17:28

T.ex så kan ju du sätta en ganska hög rating och tro att vattenvägen är det enda sättet för folk att ta sig dit, men så visar det sig att folkhar hittat en annan lättare väg dit, och då blir ju plötsligt cachen övergraderad.

Vi har t.ex höjt graderingen på "Boom Shakala" då vi räknade med 1/1 på den, höjningen skedde på grund av loggarnas text.

En cache som är kraftigt övergraderad är 3lite-cachen vid Krossvägen, som jag tror har en fyra i terräng.
Eftersom det verkar poppis med svarta bälten här på detta forumet så passar väl detta till mig?
Användarvisningsbild
Grusvag
Föreningsmedlem
Efternamn: Brage
Förnamn: Hans

Inlägg av Grusvag » fre aug 27, 2004 11:57

Guide

Den här guiden länkar GC till i formuläret där man lägger upp nya cachar. Den kanske inte är helt solklar i alla lägen men om man försöker följa den med hjälp av en gnutta sunt förnuft så brukar resultatet bli ganska bra.
Sen kan man ju justera i efterhand om det visar sig att man tänkt fel.
Erst
Geocachare

Inlägg av Erst » fre aug 27, 2004 13:36

grusvag skrev:

Guide

Den här guiden länkar GC till i formuläret där man lägger upp nya cachar. Den kanske inte är helt solklar i alla lägen men om man försöker följa den med hjälp av en gnutta sunt förnuft så brukar resultatet bli ganska bra.
Sen kan man ju justera i efterhand om det visar sig att man tänkt fel.
Grattis Grusvag, du var inte ens ett dygn efter mig att publicera den efterfrågade länken! :wink:
/Erst
Användarvisningsbild
Grusvag
Föreningsmedlem

Inlägg av Grusvag » fre aug 27, 2004 14:59

Erst skrev:
Grattis Grusvag, du var inte ens ett dygn efter mig att publicera den efterfrågade länken! :wink:
/Erst
Tack. Fredagsseniliteten slog nog till igen. :) Lyckades missa hela ditt inlägg på något sätt, så du får tillgodoräkna dig FTF på den länken 8)
Användarvisningsbild
fr-dr-k
Geocachare

Båt?

Inlägg av fr-dr-k » lör sep 11, 2004 22:03

Hej!

Funderar på om en cache automatiskt ska ha svårighetsgrad 5 om det krävs båt för att komma till cachen?

Placerade ut en cache på en ö idag men väl framme på ön så är cachen max 1,5 i svårighetsgrad.

Några visdomsord om detta?

/fr-dr-k
Användarvisningsbild
Grusvag
Föreningsmedlem

Re: Båt?

Inlägg av Grusvag » mån sep 13, 2004 21:57

fr-dr-k skrev:Hej!

Funderar på om en cache automatiskt ska ha svårighetsgrad 5 om det krävs båt för att komma till cachen?

Placerade ut en cache på en ö idag men väl framme på ön så är cachen max 1,5 i svårighetsgrad.

Några visdomsord om detta?

/fr-dr-k
Båt = special equipment? Jag skulle nog sätta en femma där. Men när det gäller öar så kanske man kan simma ut på sommaren eller vada om det är långgrunt? På vintern kanske det är en 2:a om man går över isen. Bättre att sätta svårighetsgraden något högre än för lågt tycker jag.
Användarvisningsbild
fr-dr-k
Geocachare

Re: Båt?

Inlägg av fr-dr-k » tis sep 14, 2004 10:45

grusvag skrev: Båt = special equipment? Jag skulle nog sätta en femma där. Men när det gäller öar så kanske man kan simma ut på sommaren eller vada om det är långgrunt? På vintern kanske det är en 2:a om man går över isen. Bättre att sätta svårighetsgraden något högre än för lågt tycker jag.
Jag ser att jag inte var tydlig med begreppen här men det gick fram ändå. Har satt svårighetsgrad 1,5 men terräng har jag satt en fyra och överväger att sätta till en femma.

Det går troligtvis att gå ut till denna ö på vintern men jag tror att den är lite avskuren pga av kringgående farleder som hålls öppna på vintrarna. Det är möjligt att man kan komma åt den på vintern via isen om man kommer från "rätt håll".

Tror som sagt att det är terrängen som ska vara hög och inte svårighetsgraden men jag kanske tänker fel. Väl framme på ön är nog både terrängen och svårighetsgraden 1,5.

Klurigt för en nybörjare...

Synpunkter och idéer välkomnas!

/fr-dr-k
Skriv svar