Multi eller Mystery?

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Anders

Multi eller Mystery?

Inlägg av Gavia-SGCD » fre aug 27, 2004 17:00

Med anledning av att jag fick min GPPT ändrar från "Multi" till "Mystery" av "approvern" ifrågasätter jag många multicachers relevans som multi.

Vet att det finns en del gamla som skapades innan "Mystery" fanns, men det är en hel del nya också, som enligt min uppfattning borde vara "Mystery" och inte, som de nu är, "Multi". Ett, av många exempel, är Tors jägares "Center of Hisingen" som i upplägg är som min GPPT, dvs. samla info i många cacher för att finna "finalen".

Om man söker för att finna multicacher eller mysterycacher så hittar man följdaktligen inte alla av respektive typ då en del är "fel"-kategoriserade. Detta har kanske ingen stor betydelse, men min undran är relevant då det finns många "felregistrerade".

PS
De gamla går väl och registrera om så de blir rätt också, eller ...? Tänker exempelvis på Gbg High!?
You don't have to be handicapped to be different
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

OC by Gavia and his Smashing GeoCaching Dogs
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » fre aug 27, 2004 18:32

Jag tycker det är solklart.

Gbg High består av traditionella cacher plus en mysterycache.
(Nu var den godkänd innan reglerna ändrades, och är väl därför "grandfathered in".)

En bonuscache har normalt sett fejkade koordinater, och såna skall numera ha mysterycache-stämpel på sig.

Multicache är endast en cache med flera steg.

Sen kan det vara svårt om det är vissa kombinationer av varandra,
t.ex en multicache med 3 steg varav en med webbkamera, och då får reda på koordinaterna till en bonuscache. Bonuscachen borde ha mystery, men den består av fejkade koordinater och 3 steg. Hur klassas en sån? ;)
Eftersom det verkar poppis med svarta bälten här på detta forumet så passar väl detta till mig?
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » fre aug 27, 2004 19:13

Förresten... Något som jag tycker mig känna en viss förändring inom GC, är följande:

Förr gjorde man det till en fyrastegsmulti, först hittade man A, sen hittade man B, C och slutligen D.

Nu är det istället fyra separata cacher.

Till och med små enkla multicacher har jag sett splittas upp, typ:

Gå till punkt X/Y och se läs på skylten. Kalkylera lite och du får fram slutkoordinaterna där du hittar burken.

Nä, inte längre.. Nu är det två cacher, en vanlig och en multi.
På den första cachen ligger en microcache, och du skall fortfarande kalkylera. Och sen hitta mysterycachen.

Jag tycker personligen att mysterycacher håller på och tar över rollen som multicacher har. Mystery skall vara något utöver det vanliga enligt min åsikt.

Exempel på bra mysterycacher är våran egna WYSIWYG, Erst's "Generalplan 1950" (tror jag den heter?) etc...
Eftersom det verkar poppis med svarta bälten här på detta forumet så passar väl detta till mig?
Trekker68
Geocachare
Efternamn: Spånglund
Förnamn: Ola

Inlägg av Trekker68 » fre aug 27, 2004 19:40

Det verkar som om kravet för att få kalla en cache multicache är:
1. Den är i flera steg
2. Koordinaterna på sidan är till första steget.
3. Endast det sista steget är en låda med loggbok.
4. En multicache är endast EN sida på gc.com
Ta inte dig själv eller andra på för stort allvar
Bild Bild
Användarvisningsbild
Grusvag
Föreningsmedlem
Efternamn: Brage
Förnamn: Hans

Inlägg av Grusvag » fre aug 27, 2004 23:15

hedberg skrev: Till och med små enkla multicacher har jag sett splittas upp, typ:

Gå till punkt X/Y och se läs på skylten. Kalkylera lite och du får fram slutkoordinaterna där du hittar burken.

Nä, inte längre.. Nu är det två cacher, en vanlig och en multi.
På den första cachen ligger en microcache, och du skall fortfarande kalkylera. Och sen hitta mysterycachen.
Det är skumt för det som du beskriver är ju en "offset cache", alltså en där koordinaterna pekar på en skylt (eller liknande) och man med hjälp av uppgifter därifrån skall kunna hitta själva cachen. Denna enkla standardtyp skall ju vara en multi enligt GC (se nedan).

Offset Caches

Offset caches are a variation on multi-caches. They are listed as a multi-cache when selecting a cache type. They are not found by simply going to some coordinates and finding a cache there. With the offset cache the published coordinates could be of an existing historical monument, plaque, or even a benchmark that you would like to have your cache hunter visit. At this spot, the hunter looks for numbers or information already appearing on the marker or on some part of the marker or site (geocachers NEVER deface public or private property). The geocacher is then able to manipulate these numbers using instructions posted on the cache page to continue the hunt.
Skriv svar