Borde microcacher vara en egen cachetyp?

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
hedberg
Geocachare

Borde microcacher vara en egen cachetyp?

Inlägg av hedberg » lör sep 11, 2004 10:31

Det pågår en diskussion, främst bland amerikanare, på GCs forum om microcacher borde vara en helt egen cachetyp. Så att traditionella cacher endast kan vara allt annat än micro, t.ex

Det är tydligen många som hatar microcacher och vägrar leta efter filmburkar och dylikt. De vill hitta stora cacher, och de retar sig på att de får upp microcacher i listorna, och genom att göra en egen cachetyp så kan man lättare välja bort dem enligt hatarna.

Vad är din åsikt?
Eftersom det verkar poppis med svarta bälten här på detta forumet så passar väl detta till mig?
Användarvisningsbild
Accagas
Geocachare
Efternamn: M
Förnamn: S

Inlägg av Accagas » lör sep 11, 2004 10:42

Jag tycker det är en idiotisk ide.
Det blir för många olika typer av cacher... ist tycker jag att GC kan göra att man kan välja vilken storlek på cachen man vill ha fram.
Ta inte livet för allvarligt.
Du kommar ialla fall inte levande ifrån det.
:)
* Garmin Forerunner 305
* Garmin GPSMap 60CS
* Garmin Astro 220 Nordic
* Garmin Nüvi 760
* HTC Desire
larsl
Geocachare

Inlägg av larsl » lör sep 11, 2004 11:11

De borde lägga till någon sorts "Avancerad" sökning där man kan söka på koordinater OCH användarnamn OCH cachetyp osv. Då vore det inte svårt att lägga till en meny för "Micro" eller "Regular" - den informationen finns ju redan i deras databaser.
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » lör sep 11, 2004 11:19

Det finns avancerad sökning, se länk på startsidan www.geocaching.com i högerspaltens gråa fält (Advanced search).
För de flesta normalanvändare (som inte är betalande medlemmar) så duger det. Vill man ha extra funktioner, så kan man ju alltid betala $30 och få tillgång till PQ och sen köra t.ex GSAK där man kan filtrera ut allt precis så som man vill ha det.
Eftersom det verkar poppis med svarta bälten här på detta forumet så passar väl detta till mig?
larsl
Geocachare

Inlägg av larsl » lör sep 11, 2004 13:35

Inte riktigt vad jag menade, man kan ju bara välja cachetyp och ett extra sökkriterium. Men jag har inget emot mikrocacher så jag klarar mig ändå. :)
Användarvisningsbild
Paan
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Paakkonen
Förnamn: Anders

Inlägg av Paan » lör sep 11, 2004 13:36

Jag tycker inte att man ska särskilja micro från vanliga cacher, för det är ju själva cacheplatsen och inte burkens storlek som är det väsentliga.
Är själv inte överförtjust i microcacher, men det är ju bättre att lägga ut en micro än att behöva avstå p.g.a. att det inte går att gömma en regularburk tillräckligt säkert vid intressanta platser med begränsade utrymmen.
Användarvisningsbild
Snabelbjorn
Geocachare

Inlägg av Snabelbjorn » lör sep 11, 2004 17:25

Ibland kan det vara kul att leta efter micro-cacher oxå! Om det tex ligger på ett ställe där en stor cache skulle vara för lätt att hitta. Det ska ju vara lite utmaning... :wink:

Snabelbjorn :twisted:
Varför hålla på med GeoCaching, om man inte kan jävlas med HEX?
Användarvisningsbild
Rackham
Geocachare

Inlägg av Rackham » lör sep 11, 2004 20:35

Hej på er förresten!
Såklart vi ska behålla microcacharna tillsammans med de andra storlekarna. Det blir ju lättare att anpassa sig efter omgivningarna då man lägger ut egna burkar. Läste dessutom på GC.com att dom håller på att rösta fram en ny storleksbeteckning pga att det är ett ganska stort hopp mellan micro och regular. Det lutar åt att den nya kommer att heta "Small".
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » lör sep 11, 2004 20:55

Small är redan bestämt, och sen ett dygn tillbaka finns den med när det gäller de nya symbolerna. Dock kan du inte än välja att lista din cache som small, men det kommer väl...
Användarvisningsbild
Grusvag
Föreningsmedlem
Efternamn: Brage
Förnamn: Hans

Re: Borde microcacher vara en egen cachetyp?

Inlägg av Grusvag » mån sep 13, 2004 21:52

hedberg skrev:
Vad är din åsikt?
Det vore helt ologiskt att göra microcachare till egen typ, man måste ju skilja på storlek och typ.

Då är det bättra att satsa på bättre sökmöjligheter där man kan välja att filtrera bort cacher i viss storlek eller cacher utlagda av vissa cachare t.ex. Jag har inte svårt att förstå om nån nu ogillar cachar i en viss storlek men har enklare att förstå om nån har aversioner mot cachar utplacerade av viss cachare.
Granis
Ny i forumet

Inlägg av Granis » ons sep 15, 2004 22:49

Hmm. Tycker att microcachar är ganska trevliga små gynnare. Inte så lätta att få syn på. Ungefär som små skygga skogsmöss i skogen.

Inte mej emot ifall man kan få upp bara sådana på en egen lista. Fast egentligen tycker jag inte att storleken har någon betydelse och då borde de inte få en egen sida.

Största skillnaden mellan en micro och en regular är ju annars att det sällan ligger goodisar i micron. Men byteshandel är väl inte det viktigaste här i världen? Viktigare är väl då att söka och finna!

Och logga!
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Anders

Inlägg av Gavia-SGCD » lör sep 18, 2004 13:26

Paan skrev:Jag tycker inte att man ska särskilja micro från vanliga cacher, för det är ju själva cacheplatsen och inte burkens storlek som är det väsentliga.
Fullkomligt rätt! Det är ju upplevelsen på platsen som "räknas", "förpackningen" saknar betydelse.
Gillar man inte microcacher får man väl låta bli dem eller stanna hemma och sluta cacha!
You don't have to be handicapped to be different
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

OC by Gavia and his Smashing GeoCaching Dogs
Användarvisningsbild
buda
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av buda » lör sep 18, 2004 17:03

Har bestämt för mig att Gavias kommentar var något syrligare igår? Men det kan ha varit jag som minns lite dåligt också?

Hur som helst: Själv tycker jag att "microsar" är ett otyg och ryggar om jag ser en. En micro tycker jag bara bör användas om det pga. svårigheter att gömma en större burk verkligen BEHÖVS en filmburk.

Tyvärr är det allt för lätt att "på en höft" gödsla ut en drös filmburkar på lagom ointressanta/intressanta platser...

Sen är det svårt att byta TB:s i de flesta micros. Bara en sådan sak :)
>> Two steps forward, got the coordinates for the one step back... <<
Skriv svar