Registrera nya cachar, hur göra?

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Användarvisningsbild
HanNa T
Ny i forumet

Registrera nya cachar, hur göra?

Inlägg av HanNa T » fre sep 17, 2004 12:38

Hittade den här sporten av en slump då jag kollade runt på lite olika GPS.er och tyckte det här kunde vara kul. Har beställt en GPS men har inte fått den ännu men däremot har jag hittat ett par ställen jag vill lägga ut cachar på så småningom.
Hur går man till väga när man registrerar en cache och hur ska man få den gotkännd?
Ska man ta foto på platsen och beskriva den för reviewern innan man lägger ut en cache?
Har hittat ett häftigt ställe som för vissa kan vara lite väl extrem och svår för somliga, medans för andra som gillar att klättra och inte är rädd för höjder skulle gilla, tror jag.
Ska själva cachen vara märkt med GCxxx nummret eller något specifikt namn oxå?
Trekker68
Geocachare
Efternamn: Spånglund
Förnamn: Ola

Inlägg av Trekker68 » fre sep 17, 2004 12:48

Börja med att lägga ut cachen där du vill ha den. Fyll sedan i detta formulär. Du ger cachen ett namn (Nickname i formuläret) GCxxxx är ett löpnummer som tilldelas cachen automatiskt.
När du rapporterat in cachen så kommer en reviewer att titta på den innan den blir listad på geocaching.com
Om du är tveksam om den kan bli godkänd kan du maila till den svenska reviewern Kopaka Nuva och fråga först.
Ta inte dig själv eller andra på för stort allvar
Bild Bild
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » fre sep 17, 2004 14:23

Förtydligande av Trekker, "titta på den" innebär inte att någon åker ut och tittar fysikt på den. Man tittar så att den inte ligger för nära någon annans cache (inom 161 meter är ett bra riktmärke).

Så börja med att kolla så att det inte ligger någon annan cache 20 meter bort.

Du kan kanske även hitta lite information i FAQ här i forumet samt på www.plattformen.se/geocaching där det även finns en FAQ.
Eftersom det verkar poppis med svarta bälten här på detta forumet så passar väl detta till mig?
Användarvisningsbild
Grusvag
Föreningsmedlem
Efternamn: Brage
Förnamn: Hans

Inlägg av Grusvag » fre sep 17, 2004 17:20

Ett bra tips är att försöka hitta minst ett tiotal cachar, gärna cachar av olika cachare, innan man lägger ut en egen cache. Då får man en "känsla" för hur en cache kan se ut, hur bra gömd den skall vara, vilka typiska gömställen det finns, vad som skall finnas i cachen osv...
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Jan
Kontakt:

Inlägg av jasy » lör sep 18, 2004 8:27

grusvag skrev:Ett bra tips är att försöka hitta minst ett tiotal cachar, gärna cachar av olika cachare, innan man lägger ut en egen cache. -
Det var en omöjlighet när jag började :wink:
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
fairhair
Geocachare

Inlägg av fairhair » lör sep 18, 2004 8:41

raderat
Skriv svar