Antal loggar på FTF !?

Hur svår? Vilken typ? Hur stor? Hur nära? osv...
Heid
Geocachare

Antal loggar på FTF !?

Inlägg av Heid » ons sep 08, 2010 11:05

har sett att det blivit mer och mer vanligt att logga FTF i "grupp", vad gäller ? finns det någon regel egentligen för hur många som kan plita dit en FTF ???
hårddraget kan man ju i så fall få dit en hel busslast som alla skriver FTF !
Verkar som desa "grupper" har det som sin policy o självklarhet att alla i "gruppen" ska få en FTF (alla ska me´)
Egentligen är det, kan bara vara EN som finner lådan :!:
Men om det i "gruppen" finns "FTF Torkel" , så ska han/hon ha denna FTF, man ger alltså FTF:en till denne oavsett vem som finner......och i god kompisanda....ALLA får detsamma för sin medverkan. #-o
Tycker att FTF, har förlorat sin lyskraft i och med detta beteende. :(
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Re: Antal loggar på FTF !?

Inlägg av rogge88 » ons sep 08, 2010 11:39

Det du nämner är väl framförallt vanligt vid typ event. Normalt vid en FTF är det väl oftast en eller två som hittar gömman först sk FTF-jägare. De FTF jag har tagit är jag väl ensam vid knappt hälften av tillfällen annars har jag någon av mina cacharkompisar med på jakten :D
Heid
Geocachare

Inlägg av Heid » ons sep 08, 2010 14:08

Event tycker jag kan vara en sak....där är Eventet gjort så att man gör cachingen tillsammans.
Tycker personligen att spänningen med FTF försvinner när man ser 4-5 st FTF på en ny cache.
men som sagt det är min personliga åsikt, upp till var och en att samlas i sann scoutanda och alla blir Nr. 1 !
Allt för "en pinne" till i FTF statiatiken. =D>
Användarvisningsbild
Gwynplaine
Geocachare
Efternamn: Jakobsson
Förnamn: Niklas
Kontakt:

Inlägg av Gwynplaine » ons sep 08, 2010 22:09

Vilket dravvel! Jag och tre kompisar brukar cacha tillsammans, och hjälpas åt att leta. Om vi alla har letat i 10 minuter efter en cache, men en av oss är den som först ser den, så är det ändå självklart för oss att vi alla fyra blir FTF. Det var ju ett lagarbete! Jag förstår inte heller riktigt varför det här skulle vara ett problem? Blir en FTF mindre värd bara för att man inte går runt ensam och letar, utan gör det i glada vänners lag?
Användarvisningsbild
iller
Geocachare
Efternamn: Råberg
Förnamn: Örjan

Inlägg av iller » ons sep 08, 2010 22:53

Självklart skall samtliga i kompisgänget som är med på FTF-jakten cachen kunna bli FTF. FTF-jakten är nu en rolig sak man gör tillsammans i "laget" och tävlar mot andra "lag". Om endast en skulle kunna bli FTF skulle man genast bryta upp lagkänslan och så skulle man gå runt och passa på varandra om man var ute på FTF-jakt. Och kanske inte låta någon kompis följa med i bilen för att man skulle vilja få FTF själv. Det beror förstås på hur hur viktigt man tycker det är men för en del är det FTF-jakt som är själva kärnan i geocaching och då skulle det vara väldigt synd att förstöra det med inbördes konkurrens mellan kompisar. :?
Användarvisningsbild
niebustgaard
Geocachare

Inlägg av niebustgaard » tor sep 09, 2010 3:18

iller skrev:Självklart skall samtliga i kompisgänget som är med på FTF-jakten cachen kunna bli FTF. FTF-jakten är nu en rolig sak man gör tillsammans i "laget" och tävlar mot andra "lag". Om endast en skulle kunna bli FTF skulle man genast bryta upp lagkänslan och så skulle man gå runt och passa på varandra om man var ute på FTF-jakt. Och kanske inte låta någon kompis följa med i bilen för att man skulle vilja få FTF själv. Det beror förstås på hur hur viktigt man tycker det är men för en del är det FTF-jakt som är själva kärnan i geocaching och då skulle det vara väldigt synd att förstöra det med inbördes konkurrens mellan kompisar. :?
=D> =D>
Användarvisningsbild
IrreVilse
Geocachare
Efternamn: Westin
Förnamn: Göran

Inlägg av IrreVilse » tor sep 09, 2010 6:28

Att göra som inom idrotten skilja på individuell och lagseger kanske är en ide. Att hitta en burk ensam är ju förvisso en större prestation än när man gör det med hjälp av flera. Att det sedan kanske är roligare att finna den i glada vänners lag är ju en annan sak. :wink:
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » tor sep 09, 2010 7:17

Glöm aldrig att det här är en lek och hobby. Inte en tävling.... :lol:
Bild
Användarvisningsbild
mathog
Geocachare
Efternamn: Högman
Förnamn: Mats
Kontakt:

Inlägg av mathog » tor sep 09, 2010 7:29

Heid skrev:har sett att det blivit mer och mer vanligt att logga FTF i "grupp", vad gäller ? finns det någon regel egentligen för hur många som kan plita dit en FTF ???
Verkar som desa "grupper" har det som sin policy o självklarhet att alla i "gruppen" ska få en FTF (alla ska me´)
Men om det i "gruppen" finns "FTF Torkel" , så ska han/hon ha denna FTF, man ger alltså FTF:en till denne oavsett vem som finner......och i god kompisanda....ALLA får detsamma för sin medverkan. #-o
Om man är FTF-jägare så är det naturligtvis försmädligt att vara STF på en ny gömma :? Men jag håller med om att det bara kan vara en FTF per cache. Det är naturligtvis den som först finner burken som ska logga FTF. Ingen annan [-X Det är väl ganska vanligt att: Hoppsan jag var ju i närheten så jag kan ju också logga. Speciellt vid FTF och svåra placeringar #-o
Användarvisningsbild
mikr
Geocachare

Inlägg av mikr » tor sep 09, 2010 7:41

mathog skrev:
Heid skrev:har sett att det blivit mer och mer vanligt att logga FTF i "grupp", vad gäller ? finns det någon regel egentligen för hur många som kan plita dit en FTF ???
Om man är FTF-jägare så är det naturligtvis försmädligt att vara STF på en ny gömma :? Men jag håller med om att det bara kan vara en FTF per cache. Det är naturligtvis den som först finner burken som ska logga FTF. Ingen annan [-X Det är väl ganska vanligt att: Hoppsan jag var ju i närheten så jag kan ju också logga. Speciellt vid FTF och svåra placeringar #-o
Tack, jag har sett exempel på sånt på ett event...

Min dotter hittade burken, hann bara få fram den halvvägs innan det kom en o trängde sig fram, knuffade undan dottern o skrev in sig själv som FTF...

Den som hittade, eller den som först skrev?
Säg att den ligger i en trädklyka, jag lyfter upp polaren, då får han FTF?
Alltså kommer ingen att hjälpas åt, då är det FTS, Först Till Stege som gäller där?
Om man letar tillsammans, varför kan man då inte få FTF tillsammans?
Annars blir detta en ensamsport...
Förlåt...
Ensamlek...
Användarvisningsbild
iller
Geocachare
Efternamn: Råberg
Förnamn: Örjan

Inlägg av iller » tor sep 09, 2010 8:01

team@ skrev:Glöm aldrig att det här är en lek och hobby. Inte en tävling.... :lol:
Geocaching i största allmänhet kanske är en lek och hobby...
FTF-jakt däremot är något helt annat och en tävling på blodigt allvar! Frågan är alltså bara om det är en lagsport eller individuell sport. Jag röstar på lagsport eftersom det är roligare och det blir omöjliga gränsdragningar annars som t.ex. fallet där man lyfter upp någon i ett träd.
Troll-rambo
Geocachare

Inlägg av Troll-rambo » tor sep 09, 2010 8:15

Självklart ska man få logga flera nick som ftf på samma burk om man letar som ett lag!
Annars skulle ju inte alla i ett "lag" få logga hittad på en burk även när det inte gäller ftf för det är ju alltid bara en som hittar o då får ju de andra burken serverad o då "hittar" man ju inte den. Och då kan man ju inte logga den som hittad utan man får väl ha en ny sorts logg "serverad".
Användarvisningsbild
mathog
Geocachare
Efternamn: Högman
Förnamn: Mats
Kontakt:

Inlägg av mathog » tor sep 09, 2010 8:30

Troll-rambo skrev:Självklart ska man få logga flera nick som ftf på samma burk om man letar som ett lag!
Annars skulle ju inte alla i ett "lag" få logga hittad på en burk även när det inte gäller ftf för det är ju alltid bara en som hittar o då får ju de andra burken serverad o då "hittar" man ju inte den. Och då kan man ju inte logga den som hittad utan man får väl ha en ny sorts logg "serverad".
Cachar man tillsammans så loggar man naturligtvis som sig bör. Men just FTF inträffar bara en gång. Om man är 5 cachare i ett team, och alla har varsitt konto på GC.com så bör väl rimligen äran att logga FTF tillfalla den som hittar burken först :?: Om de andra fyra också loggar FTF så är de... hehe FTF gamar :lol:
port513
Geocachare
Efternamn: Holmnberg
Förnamn: Henrik

Inlägg av port513 » tor sep 09, 2010 8:33

Den första mysten jag la ut löstes i grupp vilket är helt ok för mig eftersom en tanke var att man ska snacka och ha kul och mitt FTF-pris kom ju till en behövande så allt blev som det skulle ;)

/Henke
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » tor sep 09, 2010 8:44

mikr skrev: Tack, jag har sett exempel på sånt på ett event...

Min dotter hittade burken, hann bara få fram den halvvägs innan det kom en o trängde sig fram, knuffade undan dottern o skrev in sig själv som FTF...
Men vad ända in i hel....e :shock: :shock:
Skriv svar