Den ultimata cachingväskan?

Diskussioner om utrustning som inte passar in i någon av kategorierna ovan.
Onkel Vanja
Ny i forumet
Efternamn: Andersson
Förnamn: Joacim

Re: Den ultimata cachingväskan?

Inlägg av Onkel Vanja » lör nov 26, 2011 18:04

Tack emil.s

Får väl hoppas att jag fått ett x-tra bra ex då :) den har iaf pallat med i år.
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Jan
Kontakt:

Inlägg av jasy » lör nov 26, 2011 18:32

Extremt prisvärd väska för stadscaching:

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Vaskor- ... ska-45407/
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
vovvelivovven
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Nilsson
Förnamn: Ingvar L

Inlägg av vovvelivovven » sön dec 04, 2011 21:51

Jag har en liknande axelremsväska som den som Biltema säljer. Den finns alltid i bilen. Köpte den för ett drygt år sedan på Stadium sportaffär för 100:- (det står Björn Borg på den - säkert bra att ha namn på sina grejer - men jag har ett annat namn).

Den har ett dragkedjeförsett fack i ena gaveln som passar perfekt för min GPSmap62s och vid besvärliga passager kan jag stänga facket så inte GPSen skall ramla ur när jag själv drattar omkull.
På andra gaveln finns en nätficka som är perfekt för ett eller två paket pappersnäsdukar (bra att torka ur våta burkar med).
Innaför klaffen finns två ytterfickor - den ena perfekt för pennor och två lampor. Det andra facket har jag två RITR-böcker, en för TBs och en för ledtrådar för multis.
Huvudfacket rymmer en hel massa småsaker men även ett ihopfällbart sittunderlag (avsett för jägare och är tunnt, lätt och styvt och vikbart på mitten - köpte det på Granngårdens rea för 20:-) som dels styvar upp den sladdriga väskan, men ffa är perfekt för att stå på knä när man inte har sparkdräkten på sig.
Dessutom finns två smala dragkedjefack - ett på insidan och ett på utsidan på lockets motsatta sida. Innerfacket kan man lägga Coins i, och ytterfacket utprintade lösningar till mystar och en kompass.

Jag har givetvis två ryggsäckar - en riktigt bra vandrarsäck med bra höftbälte - här finns det tunga klättersaker som jag helst inte använder (feg) - finessen med den är att repen får plats i bottenfacket och det andra i toppfacket. Det var roligt att köpa denna - i "Friluftsfabriken" i Borås råkade expediten i vardagslag vara "trapper" och ta med folk ut på vandringar - endags eller flerdags. Efter en timma hade han provat fram rätt ryggsäck för mig som lustigt nog är en dammodell. Han lastade i något tiotal kilo grejer i säcken för att kunna justera den rätt. Visade också hur man använder snabbspännena för att justera säckens läge vid vandring i olika lutningar. En av mina fjällvandrande arbetskamrater tillika scoutledare granskade detta underverk och visade några grejer som tydligen var litet utöver det vanliga (speciell ficka för bilnyckel och idkort etc) . 1500:- betalte jag för underverket.
Sedan har jag en nu 20 år gammal Haglöfs stolryggsäck. Den använde jag senast igår när jag la ut en flerstegs mystery. Stolen är vinterfordrad. Denna "jägarryggsäck" är obekväm att bära längre sträckor speciellt om man man har med borrmaskin med några extra ackar, div stora borr, 1 liter kaffe och tilltugg etc.

Axelremsvästa OCH ryggsäck är en usel kombination såvida jag inte lägger axelremsväskan som den är i ryggsäcken.

Bästa hälsningar // Ingvar
Användarvisningsbild
kung_gustaf
Geocachare
Efternamn: Christian
Förnamn: Cassepierre

Inlägg av kung_gustaf » fre dec 30, 2011 3:34

Jag köpte en slingbackväska åt mig och bror från geochop.cc. Egentligen är det en väska som ska gå över axeln men vi valde att använda den som "hölster". Den har hela nio fickor!

Den sitter helt perfekt. Lätt att knäppa på och lika lätt att ta av.

I väskan har vi det en geocachare behöver i form av olika sorters lampor, första förband, "renoveringskit", pennor, kniv, eltejp m.m. Väskan sitter verkligen på plats när man har den på sig. I och med att den bara hänger runt midjan som ett bälte så är det superenkelt att komma åt alla prylar.

Önskar jag kunde skriva en ruggigt bra recension om väskan, men det skulle bli alldeles för tradigt då jag tycker den är så himla perfekt! Den får jämt ligga i bilen så har man allt man behöver på en plats.

Bild
Bild
Bild

Både jag och bror ger denna toppbetyg!! Och 150:- känns löjligt billigt.. för den är av bra kvalité!
http://geoshop.cc/product_info.php?cPat ... cts_id=650

Bild

Kung_Gustaf
Kung_Gustaf & Dalecarlia = Stonebreakers
Bild
skattletaren
Geocachare
Efternamn: Adler
Förnamn: Pia
Kontakt:

Inlägg av skattletaren » fre dec 30, 2011 12:32

*asg* Mer sådan reklam, tack!

Nåja, skämt åsido.... Den väskan är otroligt bra och säljer mycket bra till geocachare. Samt... som du påpekar... priset är mycket överkomligt för en slingback ;) Motsvarande väskor jag hittat ute i butiker har legat på ungefär det dubbla priset.
Bild
Användarvisningsbild
Silen_
Geocachare
Efternamn: Edlund
Förnamn: Robert

Inlägg av Silen_ » ons jan 25, 2012 16:11

Onkel Vanja skrev:Gammal tråd :oops:
Kör med denna och har inget att klaga på än.

Bild

Saxat från http://www.garderoben.se

"Ergonomisk urban US assault ryggsäck med vardagsanvändning i åtanke.

4 större fickor samt 2 dolda utrymmen och en total kapacitet på 25 liter.

Vadderade axelremmar, midjebälte, kan byggas ut avsevärt med
Maxpedition, Mil-Tec , MFH eller Viper fickor.

Finns tillägg remmar för öka möjligheter såsom tält, filt samt underlägg.

Tillverkad av högkvalité polyester.

Perfekt för uteliv, jakt, vandring samt fiske.

Mått: 45 x 25 x 20 cm."
Jag har kört med en likadan väska i 2 år nu.. Används VARJE dag till och från jobbet, resor, caching ja överallt.. Kan varmt rekomendera denna.. Har inte direkt varit varsam med den men den håller för allt.. Mycket nöjd är jag med den för att summera det hela!
BildBild
Alarik
Geocachare

Inlägg av Alarik » fre feb 03, 2012 11:32

Jag har "druttat" med en del olika väskor sedan -06,.
De som funkat bäst (hittils) är dels en "CD-spelarväska" där det stora facket hinnehåller en GPS, en pannlampa och två små plastlådor med batterier, pennor, "cache-first-aid", TB's od. Skivfacket rymmer anteckningar & "printouts". Kan sättas på en midjerem, eller hängas över axeln;
dels en 30L rygga från Klättermusen, Rataotsk, med två extra ytterfack och midje-/ avbärarbälte.
"Sprit löser inga problem - Det gör inte mjölk heller"
cid228
Ny i forumet
Efternamn: Rynbäck
Förnamn: Christian

Inlägg av cid228 » mån mar 19, 2012 13:43

Kör denna till ALLT!
Haglöfs CORKER, ca 18L.
Hade mina tvivel för sisådär 2 år sedan då jag köpte den, iom att öppningen till säcken är på sidan. En stor fördel med denna ryggsäck är dock just att den går att öppna upp rejält och att man då kommer åt hela utrymmet utan att behöva gräva för mycket. På motstående sida från öppningen finns en 'organisatör'. Insidan är klädd i ljusgrått vilket gör att man hittar det man söker väldigt lätt, även i dåliga ljusförhållanden. Det semi-styva skalet ger bra skydd för innehållet och hjälper även till som stöd för ryggen under lite längre promenader.
Bär ibland uppåt 9-10 kilo i den utan problem och den sitter riktigt bra på ryggen även vid lättare klättring och trädklängning. Inga sömmar har ännu visat några tecken på stress eller slitage och ryggsäcken ser i princip ny ut även då den varit med på ett otal strapatser vid det här laget. Det enda som har börjat visa vissa tecken på slitage är remmarna på ryggen som blivit lite "fnassiga" vid spännet efter flitigt användande av dessa för extra packning utanpå skalet.
Ett minus kan dock vara just den följsamma passformen i ryggen då kantiga objekt ibland "trycker igenom". Ytterligare ett minus med passformen är att den kan bli ganska varm då ryggplattan saknar ventilation.
Står emot väta skapligt och jag räds inte att ta med mig datorn även om det regnar. Ryggsäcken har dock läckt in vatten en gång, den 7:e augusti 2010 på Sonisphere festivalen. (Men den gången stod inte ens regnjackan emot det ihärdiga piskandet från de "Mycket starka regnskurarna", som SMHI uttrycker det. Jag skulle nog säga "syndaflod" eller nåt annat passande superlativ...)
På det stora hela är jag mycket nöjd med ryggsäcken och kan varmt rekommendera den till alla som har behov av en "mellan" ryggsäck.
Har sett den emellanåt runt priset 400:-, men i vanliga fall ligger de kring 500:-.
Bild
Länk till tillverkarens hemsida:http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/ ... sv-se.aspx

Oj det här inlägget vart lite längre än tänkt, men tiden går fort och texten blir lång när man har roligt ! =D
Användarvisningsbild
emil.s
Föreningsmedlem
Efternamn: Sandnabba
Förnamn: Emil
Kontakt:

Inlägg av emil.s » mån mar 19, 2012 15:55

Har uppgraderat mid Maxpedition Condor 2 med 2st Snigel Flerbruksficka small -07:
http://snigeldesign.se/index.php?id=164 ... ge=(59)#38

Hade några "Tasmanian tiger" fickor förut, men de var lite för små. (och gröna, stack ut lite för mycket. ;) ).

Så här blev det:
Bild
Bild
Bild

Så nu har man 3.5 "lagom" stora fack för småsaker (2 extrafickor, samt stora och lilla ytterfacket på ryggsäcken). Ena halvan av snigelfickan tas upp av lite första förband/plåster och en tourniquet. Något som alla bör ha med sig...

Snigel har nån egen lösning på fastsättningen, så den passar både 20 och 25mm (1tums) molle. :)
Helt klart ett rekommenderat köp!
Användarvisningsbild
exostor
Geocachare
Efternamn: Nordin
Förnamn: Rikard
Kontakt:

Inlägg av exostor » tor mar 22, 2012 15:45

Jag kör med den här

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =161974082

Lagom stor att rymma det mesta som kan behövas, men tillräckligt liten för att kunna följa med överallt. Och dessutom bara 139:-
Bild Bild
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » tor mar 22, 2012 21:02

emil.s skrev: Ena halvan av snigelfickan tas upp av lite första förband/plåster och en tourniquet. Något som alla bör ha med sig...
Lite klumpig att ha med sig :wink: :wink: Och denna är ändå "Petit"

Själv har jag en IKEA väska som jag fick av dottern http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30166904/
Bild
Användarvisningsbild
geoskane
Föreningsmedlem
Efternamn: Oostra
Förnamn: Huibert

Inlägg av geoskane » tor mar 22, 2012 21:41

Själv använder en Osprey Atmos 35. Den är rätt stor när man är själv ute, men har man barn med sig är den utmärkt. Hittade följande länk på en mycket dyr ”caching” väska:
http://www.maxpedition.com/store/pc/FAT ... K-4p31.htm
--------------
//geoskane
--------------

Bild
Tyrre
Ny i forumet
Efternamn: Thyrell
Förnamn: Michael

Inlägg av Tyrre » lör mar 24, 2012 21:44

Jag har denna som jag tycker är den bästa: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=700187
vovvelivovven
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Nilsson
Förnamn: Ingvar L

Inlägg av vovvelivovven » tor apr 19, 2012 22:23

Efterhand som jag skaffat fler grunkor att släpa runt på så övervägde jag att börja med ryggsäck istället för axelremsväska. Medans hustrun shoppade på GeKås i Ullared kollade jag olika ryggsäckar. Hittade en som verkade OK trots att den är en sådan där billig utan höftbälte. 180:- betalte jag för en rätt praktisk säck som jag redan vant mig vid att kränga av och på.

bästa hälsn. // Ingvar
Användarvisningsbild
LeiLar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Leif

Inlägg av LeiLar » tor apr 19, 2012 23:04

exostor skrev:Jag kör med den här

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =161974082

Lagom stor att rymma det mesta som kan behövas, men tillräckligt liten för att kunna följa med överallt. Och dessutom bara 139:-
Länken gav bara:
"Artikeln du sökte finns inte eller har bytt plats.
Använd gärna vår sökfunktion."
:(
Skriv svar