Undervattenstålig burk

Diskussioner om utrustning som inte passar in i någon av kategorierna ovan.
Användarvisningsbild
pinkunicorn
Föreningsmedlem
Efternamn: Persson
Förnamn: Hans

Undervattenstålig burk

Inlägg av pinkunicorn » ons aug 17, 2011 12:37

Om man vill gömma en burk under vatten, vad för slags burk är då lämplig? Jag kommer inte omedelbart på något som jag vågar lita på klarar vatten konstant, speciellt inte tillsammans med vinter. Jag misstänker att det är en bra idé att göra en sådan burk som två burkar i varandra för att täta ytterligare, men det behöver ju fortfarande vara bra burkar. Skulle en Lock & Lock duga för det? Om inte, vad ska man ha istället?
Bild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Re: Undervattenstålig burk

Inlägg av sydman » ons aug 17, 2011 12:43

problemet med dubbla burkar är om den yttre läcker och det fryser så expanderar isen och riskerar den inre burken...och det återkommande som orsakar läckage är att man inte stänger ordentligt efter sig, eller med smuts på tät ytorna..

jag vet PET rör som legat i vatten i över 2 år som är torra efter +150 besök och jag har själv samma typ av rör som blivit dyngsura efter lite regn... gissa orsaken :/
Bild
skattletaren
Geocachare
Efternamn: Adler
Förnamn: Pia
Kontakt:

Inlägg av skattletaren » ons aug 17, 2011 12:47

pinkunicorn skrev:Om man vill gömma en burk under vatten, vad för slags burk är då lämplig? Jag kommer inte omedelbart på något som jag vågar lita på klarar vatten konstant, speciellt inte tillsammans med vinter. Jag misstänker att det är en bra idé att göra en sådan burk som två burkar i varandra för att täta ytterligare, men det behöver ju fortfarande vara bra burkar. Skulle en Lock & Lock duga för det? Om inte, vad ska man ha istället?
Lock&Lock i all ära.... men, nej!

PET eller Pelican gäller för undervatten.

//Pia
Bild
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » ons aug 17, 2011 13:24

pinkunicorn skrev:Om man vill gömma en burk under vatten, vad för slags burk är då lämplig?
Otterbox!

http://www.otterbox.com/waterproof-case ... lt,sc.html
Bild
Bild
marikanders
Geocachare
Efternamn: Flera olika
Förnamn: Anders och Marika
Kontakt:

Inlägg av marikanders » ons aug 17, 2011 16:02

Jag hade en lock-n-lock under vatten ett år, den verkade hålla tätt.
Jag hade t.o.m. batterier och blinkande lysdioder i den, och även elektroniken överlevde.
Men jag tog upp den på vintern, så nån infrysning behövde den aldrig utstå.
För övrigt anser jag att powertrails bör förbjudas
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Efternamn: Bengtsson
Förnamn: Marcus
Kontakt:

Undervattenstålig burk

Inlägg av McB. » ons aug 17, 2011 16:12

Som Motorcycledude säger: Otterbox. Lite dyrare men helt överlägsna allting annat.
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
Hudik-Lars
Geocachare

Inlägg av Hudik-Lars » ons aug 17, 2011 21:44

finns dom där otterbox att köpa i sverige?

är för kass på engelska för att försöka beställa via nätet
Garmin Nüvi 200 och Dakota 20
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » ons aug 17, 2011 23:24

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Hudik-Lars
Geocachare

Inlägg av Hudik-Lars » ons aug 17, 2011 23:31

Motorcycledude skrev:
Hudik-Lars skrev:finns dom där otterbox att köpa i sverige?
Google is your friend :wink:

eller folk på fourmet...

tack
Garmin Nüvi 200 och Dakota 20
Användarvisningsbild
Trang
Geocachare

Inlägg av Trang » tor aug 18, 2011 0:14

Otterbox i all ära – säkert ruskigt bra, men priset ... Har själv en undervattenscache och innan jag placerade ut den funderade jag ett tag på en burk från Otterbox men tyckte de var lite för dyra så jag testade en del andra burkar. Fastnade till slut för Asaklitts thermosmugg (från Claes Ohlson) – som var både tät och förhållandevis billig (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=237099)

Locket är tvådelat, och för att inte riskera läckage den vägen limmade jag ihop det med epoxylim. Burken har nu legat under vatten kontinuerligt två år i följd, utan att ta in vatten. Det enda lilla problemet jag upptäckt är att locket gärna sitter som berg, så inget för cachare med klena nypor ... I övrigt fungerar den alldeles utmärkt. Och så kan man ju välja färg också :D

----------

Edit: Kollade just priset och ser att Otterboxarna är billigare nu än när jag kikade på dem för ett par år sedan (och då var egen import det enda alternativet)
Bild
The Kamikaze Clan
Geocachare
Efternamn: Fjällstål
Förnamn: Calle

Inlägg av The Kamikaze Clan » tor aug 18, 2011 14:18

Jag kan inget om kemi, men finns det kanske något ämne som kontinuerligt kan ge lite övertryck i burken för att garanterat hålla den torr. Det hade ju varit praktiskt med t ex en tablett som gav en längre tids ofarlig och låg gasutsöndring med ett lågt tryck. Jag är säker på att det går att göra på något vis, och kanske finns det redan för industriell användning.
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » tor aug 18, 2011 16:11

The Kamikaze Clan skrev:Jag kan inget om kemi, men finns det kanske något ämne som kontinuerligt kan ge lite övertryck i burken för att garanterat hålla den torr. Det hade ju varit praktiskt med t ex en tablett som gav en längre tids ofarlig och låg gasutsöndring med ett lågt tryck. Jag är säker på att det går att göra på något vis, och kanske finns det redan för industriell användning.
Om inget annat blir det en överraskning för den som hittar .. för sent...då övertrycket... :)
Bild
Användarvisningsbild
Kasheuren
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Rane
Förnamn: Bernt

Inlägg av Kasheuren » fre jul 06, 2012 23:05

Jag och dottern la ut en undervattenscache förra sommaren (med Kollektivet som FTF och enda logg!) och sedan låg den där en meter ner hela vintern i insjön. Kom upp grön och geggig (och med kass flytkropp men det var ju vårt fel) i händerna på Ploffe men med torrt innehåll. Det var en halvgenomskinligt grön burk från Naturkompaniet till rimlig penning som jag tyvärr inte minns namnet på. Trodde inte riktigt att det skulle fungera trots spann-med-vatten-och-sten-uppepå-tester innan i flera veckor. Jag är mycket imponerad att det går att göra såpass enkla burkar i plast som klarar sånt! =D>
Nytvättat och avgeggifierad åker den strax ner igen med nytt flöte!
satrams
Föreningsmedlem
Efternamn: Pettersson
Förnamn: Patrick

Inlägg av satrams » lör jul 07, 2012 1:04

Motorcycledude skrev:
pinkunicorn skrev:Om man vill gömma en burk under vatten, vad för slags burk är då lämplig?
Otterbox!

http://www.otterbox.com/waterproof-case ... lt,sc.html
Har själv en undervattens gömma med just Otterbox sedan April och den är snus torr. Stänger bara loggarna som man ska fungerar det perfekt.
Skriv svar