GoPro HD Hero 2

Diskussioner om utrustning som inte passar in i någon av kategorierna ovan.
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

GoPro HD Hero 2

Inlägg av Djurets » fre aug 10, 2012 14:35

Tittar på följande leksak GoPro HD Hero 2 Outdoor Edition funderar att utöka utrustningen med en sådan. Då planerade äventyr måste dokumenteras! :D

Någon som har erfarenheter av dylik manick?
+/- vad är bra/dåligt?
Batteritid?
Minneskort? Vilket rekommenderas?
Hur funkar den i mörker?
Alternativa produkter?
/Djurets
Bild
the explorist
Geocachare
Efternamn: Signal
Förnamn: Patrik
Kontakt:

Re: GoPro HD Hero 2

Inlägg av the explorist » fre aug 10, 2012 16:14

jag har en och är helnöjd med den, batteritiden är väl ca 40 min filmning.
Använder ett: http://www.netonnet.se/art/foto/minnesk ... 6471.3322/
och detta fungerar kanon till denna kameran.
Filmning i mörker är helt kasst om man inte har bra lampa: http://www.youtube.com/watch?v=1dRSCk2C ... ature=plcp
Monterad på min action hjälm med ca 900 lumen lampa.

Har även fixat display till min då jag behövde det, lite lättare att fixera bilden då.

En manfrotto modosteady är ett kul verktyg som är inskaffat, har även ett teleskopspö på ca 5 meter att använda för att filma neråt eller över med.
Ankarcrona
Geocachare
Efternamn: Ankarcrona
Förnamn: Tomas
Kontakt:

Inlägg av Ankarcrona » fre aug 10, 2012 16:34

Japp, riktigt bra kamera, visst i mörker kräver den rikligt med ljus, men det är inte så konstigt med tanke på hur liten den är, (litet hus = liten sensor)

Jag hade 8 GB kort men bytte snart till 32 gb vilket är att föredra för tidigare tog minneskortet slut före cachingrundan...
Vidare köpte jag till ett extra batteri, nu har jag inga problem med att film/batteri inte räcker till...
Står oxå i valet o kvalet om jag skall köpa till LCD pack eller extra batteripack, lutar åt batteripack (så slipper man byta batteri i fält...)

Ett tips är oxå att filma med stav så som i http://www.youtube.com/watch?v=BnW8nDdkxQc
(Obs! Har du inte besökt The Factory skall du inte se filmen.)
Det ger dig mycket mer möjligheter än pannband, pannbandet är dock ett bra komplement!
Har även provat bröstsele men jag tyckte inte att det lämpade sig bra för geocaching...
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem

Inlägg av Djurets » fre aug 10, 2012 18:55

Ankarcrona skrev:
Ett tips är oxå att filma med stav
Något tips på dylik?, är det en vanlig monopod?
/Djurets
Bild
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem

Inlägg av Djurets » fre aug 10, 2012 19:09

Mer frågor...
Krävs det extern mic för att ta upp ljud?
Laddas batteriet i kameran eller i en extern laddare? Går det att ladda från 12V(i bilen).
/Djurets
Bild
Ankarcrona
Geocachare
Efternamn: Ankarcrona
Förnamn: Tomas
Kontakt:

Inlägg av Ankarcrona » fre aug 10, 2012 20:36

Staven är en sådan : http://www.scandinavianphoto.se/produkt ... shot-svart

För bättre ljudupptagning exempelvis få tydliga dialoger så krävs extern mic som kopplas in via mini tele...
Annars följer det med två olika skyddshus, ett som är vattentätt men som även stänger ute det mesta av ljudet.
Det är den jag oftast använder för då behöver jag inte vara så rädd om kameran...
Annars följer det oxå med ett hus som är lite mer öppet och som tar upp ljudet lite bättre...

Du laddar kameran via en mini-USB och kan således ladda kameran antingen via datorn eller i bilen eller i väggen om du har adapter...
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » fre aug 10, 2012 20:55

Hur en GoPro är vet jag inte men dom lär ju vara klart bäst med tanke på att alla produktionsbolag använder dom.
Själv så har jag en billigare Contour Roam som är vattentät, ska köpa till ett kepsfäste så jag kan filma lite mer cachande.
länkar lite exempel som jag filmat.

Här filmar jag en kraschad Lancaster med kameran i hand runt min cache http://coord.info/GC3NE8Y http://www.youtube.com/watch?v=7yRO1iFBmMY&feature=plcp
Här har jag monterat kameran på diverse olika ställen på skotern och klippt ihop det. http://www.youtube.com/watch?v=bhUp0R0x2G0&feature=plcp
Här gör jag en vurpa på ca 2:15 in i filmen http://www.youtube.com/watch?v=2rUaT_A3GEc&feature=plcp
BildBild
clasf
Geocachare
Efternamn: Fredriksson
Förnamn: Clas

Inlägg av clasf » fre aug 10, 2012 23:31

Jag har en precis sådan inköpt i USA för $300, riktigt fynd. Brukar ha ett vanligt enbent stativ + tripod mount prylen.
Vill du spara lite pengar utan att åka till USA så kan du beställa den direkt ifrån GoPro's hemsida. Har du lite tur slipper du
moms och tull och landar på ca 2200:-. Skulle du ha otur blir det ändå billigare än i Sverige.

Förresten så filmade jag ju en del på NX2012 och den filmen fick du väl? den är ju tagen med en sådan :)
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem

Inlägg av Djurets » fre aug 10, 2012 23:37

clasf skrev:Jag har en precis sådan inköpt i USA för $300, riktigt fynd. Brukar ha ett vanligt enbent stativ + tripod mount prylen.
Vill du spara lite pengar utan att åka till USA så kan du beställa den direkt ifrån GoPro's hemsida. Har du lite tur slipper du
moms och tull och landar på ca 2200:-. Skulle du ha otur blir det ändå billigare än i Sverige.

Förresten så filmade jag ju en del på NX2012 och den filmen fick du väl? den är ju tagen med en sådan :)
Kan nog lägga 700:- extra för att köpa den i Sverige och få garanti och annat på "hemmaplan".
Hur mycket minne äter filmen upp? Hur länge räcker 32Gig?
/Djurets
Bild
skattletaren
Geocachare
Efternamn: Adler
Förnamn: Pia
Kontakt:

Inlägg av skattletaren » tor aug 23, 2012 10:47

Usports hade denna i dagens reklamutskick för 2498:-

Inte utan att man blir sugen ;)

//Pia
Bild
Kewi
Föreningsmedlem
Efternamn: Wingren
Förnamn: Kenneth

Re: Sv: GoPro HD Hero 2

Inlägg av Kewi » tor aug 23, 2012 12:25

För 2500:- hade jag inte tvekat en sekund, köp. Jag köpte min i våras och är bara nöjd. Jag har även köpt combo wifi backpack så nu väntar jag bara på appen som kan skicka livestream till telefonen.
Kenneth

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
skattletaren
Geocachare
Efternamn: Adler
Förnamn: Pia
Kontakt:

Inlägg av skattletaren » tor aug 23, 2012 20:11

Blev ett inköp idag....

Nu kan den som vill prova innan ni köper (eller enbart har nytta av en sådan kamera för ett specifikt tillfälle) hyra en sådan kamera hos Geoshop.cc

//Pia
Bild
Användarvisningsbild
ejanesten
Geocachare
Efternamn: Janesten
Förnamn: Emil
Kontakt:

Inlägg av ejanesten » fre aug 31, 2012 10:59

40 min batteritid??

Jag har en GoPro HD Hero (inte 2:an) som jag filmade mycket med när jag körde vattenskoter. Har för mig att jag har ett 16 GB kort i den. Jag filmade alltid i 720p 60fps och kortet brukade vara fullt, eller nära fullt, när batteriet tog slut efter ca 2,5 timme. Men då filmade jag aldrig konstant men hade den påslagen hela tiden. Nu har jag sålt vattenskotern annars hade jag köpt en HD HERO 2.

Om man tänkt använda kameran till något fordon så kan jag verkligen rekommendera Motorsport edition då man får med den otroligt starka sugkoppen! Jag körde alltid med den på vattenskotern och kunde ändra position på kameran hela tiden utan att vara fast vid ett fåtal fästen som sats fast med 3M dubbelhäftande (som dock fäster väldigt bra de med).
http://gopro.com/camera-mounts/suction-cup-mount/
Bild
Har övergivit detta personliga konto för att i fortsättning geocacha som Filidutterna istället tillsammans med min familj.
Användarvisningsbild
leo72
Reviewer
Reviewer

Inlägg av leo72 » fre aug 31, 2012 14:00

Söker man på youtube Go pro fail så finns det åtskilliga filmer när sugkoppsfästet slutar att leverera. Skulle inte våga blåsa iväg och lita på en sådan.
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » fre aug 31, 2012 17:10

Ankarcrona skrev:Japp, riktigt bra kamera, visst i mörker kräver den rikligt med ljus, men det är inte så konstigt med tanke på hur liten den är, (litet hus = liten sensor)

Jag hade 8 GB kort men bytte snart till 32 gb vilket är att föredra för tidigare tog minneskortet slut före cachingrundan...
Vidare köpte jag till ett extra batteri, nu har jag inga problem med att film/batteri inte räcker till...
Står oxå i valet o kvalet om jag skall köpa till LCD pack eller extra batteripack, lutar åt batteripack (så slipper man byta batteri i fält...)

Ett tips är oxå att filma med stav så som i http://www.youtube.com/watch?v=BnW8nDdkxQc
(Obs! Har du inte besökt The Factory skall du inte se filmen.)
Det ger dig mycket mer möjligheter än pannband, pannbandet är dock ett bra komplement!
Har även provat bröstsele men jag tyckte inte att det lämpade sig bra för geocaching...
Proffsfilm ju......
Måste ta den där cachen inom snar framtid :P
Skriv svar