Ha med sig penna

Diskussioner om utrustning som inte passar in i någon av kategorierna ovan.
Benrangel
Geocachare
Efternamn: n
Förnamn: n

Ha med sig penna

Inlägg av Benrangel » tor maj 12, 2011 14:14

Varför är inte penna standardutrustning för en cachare? Är det bara "iphonecachare" & "androidcachare" som inte har penna eller?

Tänker börja med att deleta loggar som inte skriver i loggboken bara för att de inte har en penna med sig. Gör jag fel?

Jag godkänner inte fotologgar så längre loggboken är torr och fin, men skulle den vara blöt eller liknande så kommer saken i ett annat läge. Jag skriver att det INTE finns pennor i någon av mina cacher, men har någon lagt ner en så låter jag den vara kvar.

Gör jag fel? eller?

När jag är ute och cachar så är detta standardutrustning för mig:
GPS (naturligtvis)
xtrabatteri
penna
multiverktyg
noteringsblock
ficklampa

hälsningar
benrangel aka bgel
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Re: Pennbrist?

Inlägg av team@ » tor maj 12, 2011 14:50

Penna är cacharens ansvar , inte cachägarens.
Har man inte penna med sig får man skylla sig själv.

Eller lösa problemet på något kreativt sätt. Man kan till exempel skriva med blåbär och tallbarr om det är säsong.
I stan har det hänt att jag lånat penna i närmsta fik/kiosk etc om jag missat att ta med mig.

Fast visst är det trevligt om det ligger en penna i burken.
Bild
skattletaren
Geocachare
Efternamn: Adler
Förnamn: Pia
Kontakt:

Inlägg av skattletaren » tor maj 12, 2011 15:07

team@ skrev:Penna är cacharens ansvar , inte cachägarens.
Har man inte penna med sig får man skylla sig själv.

Eller lösa problemet på något kreativt sätt. Man kan till exempel skriva med blåbär och tallbarr om det är säsong.
I stan har det hänt att jag lånat penna i närmsta fik/kiosk etc om jag missat att ta med mig.

Fast visst är det trevligt om det ligger en penna i burken.
Apropå kreativa lösningar... Skrattade gott åt de cachare som råkade ut för en UV-klurighet på en av mina multis och inte hade någon UV-lampa. De tog sonika burken och åkte till närmsta bensinmack och fick dem att lysa med sedeldetektorn ;) DET var kul att höra/läsa sedan ;)
Bild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » tor maj 12, 2011 16:09

skattletaren skrev: Apropå kreativa lösningar... Skrattade gott åt de cachare som råkade ut för en UV-klurighet på en av mina multis och inte hade någon UV-lampa. De tog sonika burken och åkte till närmsta bensinmack och fick dem att lysa med sedeldetektorn ;) DET var kul att höra/läsa sedan ;)
=D> :lol:
Bild
Användarvisningsbild
Blue_Suede
Geocachare

Inlägg av Blue_Suede » tor maj 12, 2011 16:30

Hur många av oss kan med gott samvete säga att de ALLTID har penna med sig? Att de ALDRIG har gått 800 m rakt in i snårskogen, hittat burken - och upptäckt att pennan ligger i jackfickan, och jackan är kvar i bilen? Jag har då i alla fall glömt penna dussintals gånger. En gång skrev jag min signatur (troligen helt oläslig, men sedan när blev det ett krav på att den måste vara läslig?) med en bit grillkol som jag hittade i närheten och extremfallet var väl när jag hade rivit upp ett långt sår på vaden och loggade i blod med en avbruten kvist! Fotologgat har jag gjort ett antal gånger också och inte vid något av dessa tillfällen har mina loggar raderats.

Jag har dessutom fått många liknande loggar på mina egna burkar och så länge jag känner mig hyfsat säker på att personen i fråga verkligen HAR besökt cachen skulle jag aldrig radera loggen. Skulle jag börja bli "rabiat misstänksam" får jag väl åka ut i skogen och dubbelkolla loggboken mot webbloggen - men då känner jag att det börjar bli bara för mycket. För mig är det ingen tävling utan en gentlemannasport där jag faktiskt litar på deltagarna (nåja, de flesta i alla fall).

Bara i ETT enda fall har jag raderat en logg (och då informerat cacharen) och det var på en av mina Earthcachar där jag fick alla svar helt uppåt väggarna och något foto syntes heller inte till. Där var för mig gränsen passerad.
the explorist
Geocachare
Efternamn: Signal
Förnamn: Patrik
Kontakt:

Inlägg av the explorist » tor maj 12, 2011 16:38

Som oerfaren geocachare, (mina första 50 cacher) hade jag ingen penna med mig men märkte sedan att det var nog bra att ha med sig.
Jag har alltid penna med mig :D
Användarvisningsbild
jasy
Föreningsmedlem
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Jan
Kontakt:

Inlägg av jasy » tor maj 12, 2011 16:48

Penna är bra att ha med sig, men i Groundspeaks riktlinjer står det faktiskt så här:
Groundspeak skrev:Cache Contents
Next, you will need a logbook. Make sure to place a writing utensil in the cache as well. If you are in an area where the temperature drops below freezing, make sure to provide a soft lead pencil. Pens tend to freeze and are rendered useless.
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
skattletaren
Geocachare
Efternamn: Adler
Förnamn: Pia
Kontakt:

Inlägg av skattletaren » tor maj 12, 2011 16:57

Jag håller inte riktigt med dig här, jasy.....

Tittar man närmare på guidelines står inget om att en cache MÅSTE ha en penna... bara en loggbok.

2.1 punkt 3

Geocache Contents
Cache containers include a logsheet. For all physical caches, there must be a logbook, scroll or other type of log for geocachers to record their visit.
Contents are family-friendly. Explosives, fireworks, ammunition, lighters, knives (including pocket knives and multi-tools), drugs, alcohol and any illicit material should not be placed in a cache. Geocaching is a family activity and cache contents should be suitable for all ages.
If someone other than you places an inappropriate item in a geocache that you own, the cache may be temporarily disabled. As the cache owner, you may be asked to remove the questionable item before it is enabled.
Contents are appropriate for outdoor life. Food items or scented items are always a bad idea. Animals have a better sense of smell than humans and have been known to chew containers open to get these items. Items that may melt in the heat, such as crayons or lip balm, or expand in the cold, such as liquids, should also be excluded from caches.

Att man sedan... som en ren service... oftast har det ändå är ju bra...

Dock har pennorna en tendens att försvinna...
Bild
madchicken
Geocachare
Efternamn: Rydlinge
Förnamn: Lars

Inlägg av madchicken » tor maj 12, 2011 17:04

Jag tycker man ska acceptera en fotologg, alla kan glömma en penna.
Bild
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » tor maj 12, 2011 17:22

och så kan man som geocachare passa på att vara en pennvärldens Robin Hood,
finns gömmor med 5 pennor och gömmor utan pennor, man kan i allafall se till att det står 4-1 i Pennor.
BildBild
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » tor maj 12, 2011 18:21

Att groundspeak skulle kräva pennor är lite motsägelsefullt med tanke på DENNA produkten i deras sortiment
Bild
Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare
Ort: Hufvudstaden Götheborg http://blaufish.wordpress.com/
Kontakt:

Pennbrist?

Inlägg av Blaufish » tor maj 12, 2011 18:31

Äch penna har man ju ofta glömt.

Bara att ta en fotologg på loggremsan eller nått.

fad 2012 intervjuer - fad 2011 teaser - blaufish.wordpress.com - väder i götheborg

You define how you play. How you play defines who you are. .hack//
Användarvisningsbild
Motorcycledude
Föreningsmedlem
Efternamn: Esselöv
Förnamn: Hans
Kontakt:

Inlägg av Motorcycledude » tor maj 12, 2011 18:44

Benrangel skrev:Varför är inte penna standardutrustning för en cachare? Är det bara "iphonecachare" & "androidcachare" som inte har penna eller?

Tänker börja med att deleta loggar som inte skriver i loggboken bara för att de inte har en penna med sig. Gör jag fel?

Jag godkänner inte fotologgar så längre loggboken är torr och fin, men skulle den vara blöt eller liknande så kommer saken i ett annat läge. Jag skriver att det INTE finns pennor i någon av mina cacher, men har någon lagt ner en så låter jag den vara kvar.

Gör jag fel? eller?
Enligt min personliga åsikt ja. Jag tycker alltid man bör ha penna med sig när man cachar men jag tycker det är ett större fel om det saknas i cachen än om det saknas hos cacharen. IMHO ska det alltid finnas en penna i en cache om burken tillåter det.

Jag har oftast med mig penna men väldigt ofta slutar det med att den är borta för att jag reflexmässigt lämnat den i en cache jag loggat.

jag förstår faktiskt inte varför man inte lägger en penna i sin cache. Jag tycker inte det gör ngn skillnad om man skrivit att penna saknas. Om ngt tycker jag faktiskt i så fall att det gör saken värre, för då är det ett medvetet val.

Som sagt, min egen högst personliga åsikt.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare
Ort: Hufvudstaden Götheborg http://blaufish.wordpress.com/
Kontakt:

Pennbrist?

Inlägg av Blaufish » tor maj 12, 2011 19:04

Small eller större får 2-4 pennor av mig. Micro/nano är svårare, dessutom tappas de pennorna lätt bort. Tredje gången man lägger i en penna på en micro så orkar man ju fasiken inte mer. Det är ju asjobbigt att göra micropennor.

Men typ... Jag är övertygad om att alla är utan penna någon gång, sen är det väl mer eller mindre ofta. Att folk med 1000+ Finds skulle ha en snygg signatur i en fin loggbok på varje enskild Found är bull, det tror jag lika mycket på som jag kan kasta personerna i fråga.

fad 2012 intervjuer - fad 2011 teaser - blaufish.wordpress.com - väder i götheborg

You define how you play. How you play defines who you are. .hack//
berraasnobben
Föreningsmedlem
Efternamn: Dahlgren
Förnamn: Bert

Inlägg av berraasnobben » tor maj 12, 2011 19:47

Förstår inte detta med penna,
Det finns ju massor av reklampennor ute så lägg i en eller 2 pennor skall det vara så svårt. Gäller givetvis inte de cacher som inte har någon plats.
Bild
Skriv svar