Ha med sig penna

Diskussioner om utrustning som inte passar in i någon av kategorierna ovan.
MildasVänner
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Lundström
Förnamn: Lars

Re: Hade ingen penna...

Inlägg av MildasVänner » ons jan 25, 2012 10:55

team@ skrev:Det är trevligt om det ligger en penna i burken.

Men det helt och hållet cacharens ansvar att kunna skriva i logglistan. Har man släpat med sig en GPS förstå jag inte varför man inte kan få med sig en liten pennstump.
+1

Jag har slutat lägga i nya pennor när jag servar cacher eftersom de försvinner så fort. Det har blivit en "tag med egen penna"-notering i beskrivningen istället. I alla jackor jag har tycks fickorna svämma över med pennor, tycks plocka i en ny inför varje tur. Fast visst har jag glömt..och fått gå tillbaks.
Bild
Benrangel
Geocachare
Efternamn: n
Förnamn: n

Inlägg av Benrangel » ons jan 25, 2012 11:22

1:Jjag hatar fotologgar, en penna ingår i cacharens grundutrustning.

2: När jag fick fler loggar från de j----a Ip.... cachare så arkiverade jag istället för jag anser att fotologgar inte är "riktigt" cachning. Möjligtvis på earthcacher och virtuella cacher.

3: Jag tröttnade på cachningen helt och har en lång och skön "semester" från det (förutom detta inhopp), så nu har jag bara 3 cacher av ett 50tal som inte är arkiverade, men det även dem kommer att bli arkiverade...

Nu har jag skrivit lite i detta forum där alla slänger "skit på varandra" och allt detta i anonymitetens namn.

j----a Ip.... cachare= (svordom) (telefontyp) cachare
starke man
Geocachare
Efternamn: Karlsson
Förnamn: Kalle

Inlägg av starke man » ons jan 25, 2012 12:02

Jag har en sån här i nyckelknippan som innehåller en 100-lapp och två små pennstumpar:
http://www.geocachen.se/scuba-bison/394-0

Så har man allt man behöver :D
Yngve Myrslok
Föreningsmedlem
Efternamn: Svedberg
Förnamn: Torgny

Inlägg av Yngve Myrslok » ons jan 25, 2012 12:50

Benrangel skrev:1:Jjag hatar fotologgar, en penna ingår i cacharens grundutrustning.

2: När jag fick fler loggar från de j----a Ip.... cachare så arkiverade jag istället för jag anser att fotologgar inte är "riktigt" cachning. Möjligtvis på earthcacher och virtuella cacher.

3: Jag tröttnade på cachningen helt och har en lång och skön "semester" från det (förutom detta inhopp), så nu har jag bara 3 cacher av ett 50tal som inte är arkiverade, men det även dem kommer att bli arkiverade...

Nu har jag skrivit lite i detta forum där alla slänger "skit på varandra" och allt detta i anonymitetens namn.

Det är ju kul att du är så "modig" så att du kan sitta här och kasta skit på folk och kalla folk lite av varje och detta enbart för att dom inte gör som du tycker eller tycker som du.

Vad är det för fel på en fotologg?
Vad är det för skillnad på det och att skrivit sin signatur?
En fotologg bevisar ju även att du varit på stället, eftersom dom flesta tar kort med sin smartphone, då loggas ju platsen man varit på...

Det måste ju då även innebära att varje gång du kommer till en cache där det inte går att logga för att loggremsan är borta eller i ett sådant tillstånd att det inte går att signera, struntar i det och återkommer...?

Öppna upp dig lite i stället och inse att alla inte tycker lika eller gör lika. Det är en styrka hos folk att inte göra som alla andra. Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.

Så, sluta att släng skit omkring dig. Det skapar inget mer än irritation och dålig stämmning.
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » ons jan 25, 2012 13:18

Yngve Myrslok skrev:
Benrangel skrev: Nu har jag skrivit lite i detta forum där alla slänger "skit på varandra" och allt detta i anonymitetens namn.

Öppna upp dig lite i stället och inse att alla inte tycker lika eller gör lika. Det är en styrka hos folk att inte göra som alla andra. Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.

Så, sluta att släng skit omkring dig. Det skapar inget mer än irritation och dålig stämmning.
Nu tar vi och lugnar ner oss lite.
/ moderator .
Bild
Användarvisningsbild
Blue_Suede
Geocachare

Inlägg av Blue_Suede » ons jan 25, 2012 13:43

Bra om vi lugnar ner debatten lite... det har en tendens att svälla ut till skitkastning, irritation, utslungade förbannelser, voodoodockor med nålar i och gud vet vad. Vi börjar närma oss det amerikanska presidentvalet 8)

Oavsett vad så har det varit en oskriven regel (åtminstone här i södra Sverige där jag själv cachar) att det finns en penna i cacherna. Ägarna har varit hur duktiga som helst att fylla på och även fått hjälp med det från hjälpsamma burkletare. Åker man till ex.vis Tyskland ser det helt annorlunda ut. En burk av femtio kanske innehåller en penna där. Någon regel att det SKA finnas en penna i burken existerar ju heller inte så det är nog upp till var och en att se till att man har en penna med sig. Visst händer det att man glömmer, speciellt vid spontancaching (jag själv har signerat en logg med en kvist och ummm.. blod) men fotologgar tycker jag nog att man bör undvika så långt det är möjligt. Dyngsur loggbok - OK med fotologg. Full loggbok - OK. Omöjligt att öppna burken - OK (för MIG i alla fall), CO får fixa burken. Penna saknas - nja, då är det nog upp till CO att besluta om loggen ska godkännas. Hade ingen stege med mig så jag kunde inte få ner burken - nej, då duger inte en fotologg!

För min egen del som CO vill jag givetvis att folk SKA hitta mina cachar så om man bara på ett eller annat kan "bevisa" att man varit på plats, hittat burken osv så är det OK för mig. En bild med burk/loggbok i handen godkänner jag utan vidare men visst föredrar jag en signerad logg.

Ett bra sätt att få med sig en penna är att koppla den till gps'en eller annat man alltid har med sig ut (jacka, ryggsäck e dyl). Själv använder jag en Space Pen (http://www.spacepen.com/trekker-1.aspx) som sitter fast i remmen till min gps. Extra bra är att den då dubblerar som pekpinne till touchskärmen. Underbart när det är kallt ute :D
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » ons jan 25, 2012 13:55

Blue_Suede skrev: Ett bra sätt att få med sig en penna är att koppla den till gps'en eller annat man alltid har med sig ut (jacka, ryggsäck e dyl). Själv använder jag en Space Pen (http://www.spacepen.com/trekker-1.aspx) som sitter fast i remmen till min gps. Extra bra är att den då dubblerar som pekpinne till touchskärmen. Underbart när det är kallt ute :D
Bra tips!

För min del har jag en slaktad kulspetspenna i myntfacket i plånboken som åker fram då jag glömt ta med mig en bättre penna. Fördelen med den är att den ligger varmt och mysigt om det är kallt ute och pennan i benfickan blivit lite frusen.
Bild
finngröbbon
Geocachare
Efternamn: Lavin
Förnamn: Ulla

Inlägg av finngröbbon » ons jan 25, 2012 13:56

Urshhh vad tråkigt när man ska läsa såna diskutioner. Har funnits på alla forum jag varit med på, men trodde i min vilda fantasi att här skulle det vara annorlunda.

Där vi är vuxna människor och sysslar med en hobby och LEK. Varför inte bara hjälpa varandra så långt vi kan, inte förstöra. Visst har vi rätt att tänka olika, det kan vi väl ackseptera. Men också följa reglerna så mycket vi kan.
norwoodbuilder
Geocachare

Inlägg av norwoodbuilder » ons jan 25, 2012 14:35

finngröbbon skrev:Urshhh vad tråkigt när man ska läsa såna diskutioner. Har funnits på alla forum jag varit med på, men trodde i min vilda fantasi att här skulle det vara annorlunda.

Där vi är vuxna människor och sysslar med en hobby och LEK. Varför inte bara hjälpa varandra så långt vi kan, inte förstöra. Visst har vi rätt att tänka olika, det kan vi väl ackseptera. Men också följa reglerna så mycket vi kan.
En hobby - ja. En lek - nja...(såvida man inte har barn/hund med sej.
MEN visst ska vi hjälpas åt så långt vi kan, precis som du skriver, helt rätt. Så jag har fått en idé. Nästa gång jag lägger ut en cache så kommer jag antagligen att skriva i beskrivningen:
"Om du inte kan/har tillfälle/lust att söka upp/leta efter cachen, kan du skicka mej ett mail, så kommer jag hem med burken till dej så att du kan få logga den 'in the privacy of your own home'.
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » ons jan 25, 2012 14:46

olkarl skrev:Jag har en sån här i nyckelknippan som innehåller en 100-lapp och två små pennstumpar:

Blev nyfiken..... men lite fundersam över storleken
Storlek: 590 x 210 mm
Ankarcrona
Geocachare
Efternamn: Ankarcrona
Förnamn: Tomas
Kontakt:

Inlägg av Ankarcrona » ons jan 25, 2012 14:58

Den här tråden påminner mig om en FTF-jakt som jag var på för någon månad sedan. Jag glömde penna så med mycket is i magen åkte jag först på pennjakt innan jag kunde åka på burkjakt, slutade med att jag köpte en penna av en taxichaufför... :lol:

Skrev om detta här:
http://cachingadventures.wordpress.com/ ... stplatsen/

För övrigt kan det finnas undantag då jag som cacheägare kan tycka att en fotologg är OK.
Men som regel är det ju en kråka i boken som räknas...

Jag har själv (om cachen inte är för långt bort) åkt hem och återkommit en nanan dag med penna...
Är man riktigt långt bort från civilisationen kan man oftast improvisera, jag har ännu inte behövt skriva med blod, men en gång skapade jag en blandning av klorofyll från löv och gegga, med en vässad pinne blev det en riktigt stilig kråka... 8)

En annan idé som har slagit mig men som jag inte prövat än är (i nödfall) att märka loggboken på ett unikt vis, exempelvis med ett tummavtryck och sedan förtydliga i sin logga det där tummavtrycket är mitt.

Vet inte hur ni andra ser på det, nöden har ju ingen lag... Själv skulle jag godkänna en sådan logg för man har ju liksom visat sin närvaro i loggboken... (Funkar så klart inte om det redan finns ett tummavtryck i loggboken, men annars...)
Användarvisningsbild
team@
Geocachare

Inlägg av team@ » ons jan 25, 2012 15:03

rogge88 skrev:
olkarl skrev:Jag har en sån här i nyckelknippan som innehåller en 100-lapp och två små pennstumpar:

Blev nyfiken..... men lite fundersam över storleken
Storlek: 590 x 210 mm
OJ!
Volymen torde bli ungefär 20 liter på en sådan. Bra vid busväder . Man får plats med ett ombyte också. Inga problem att få plats med lite pennor i en sådan :lol:
Bild
Användarvisningsbild
Tokfrjant
Geocachare
Efternamn: Magnusson
Förnamn: Emelie

Inlägg av Tokfrjant » ons jan 25, 2012 15:37

danne100 skrev:
team@ skrev:Det är trevligt om det ligger en penna i burken.

Ja visst är det trevligt men ännu trevligare är det om cachare låter pennorna ligga kvar i burken med och inte ta med sig pennorna.
Jag har lagt ut flera pennor i mina burkar men två tre loggar efter så är dom borta med vinden.
Skärpning och låt pennorna ligga kvar i cacherna.
+1
OrjanC
Geocachare
Efternamn: Christensson
Förnamn: Ørjan

Inlägg av OrjanC » ons jan 25, 2012 18:43

Tror att det har hänt mig vid tre cacher att jag har stått utan penna (ingen med mig och ingen i loggboken). I en av cacherna gjorde jag som Blue_Suede och i de två övriga tog jag ett foto av loggbok och burk, signerade loggboken i ett bildbehandlingsprogram. Skickade bilderna till CO och frågade om det var OK att logga dessa som found (Dessa två var i Österrike)
Jag fick OK från den ena CO men inget svar från den andra vilkens cache jag några dagar senare åkte dit och signerade.
Även den mest rutinerade cachare kan någon gång glömma penna och då tycker jag att man frågar CO om fotologg är OK.

När det gäller försvunna pennor så tror jag inte det, i de flesta fall, är en medveten stöld av penna utan man bara glömmer att lägga tillbaka pennan och stoppar den i fickan istället av ren och skär tankspriddhet.
Har själv ett par gånger stänkt lådan/burken, stoppat tillbaka den för att upptäcka att jag hade pennan i handen. En gång hade jag till och med burken i handen när jag satte mig i bilen. Har dock, vad jag minns, alltid lagt tillbaka pennan i burken. Ja.. burken lämnade jag också tillbaka.

Ørjan
berraasnobben
Föreningsmedlem
Efternamn: Dahlgren
Förnamn: Bert

Inlägg av berraasnobben » ons jan 25, 2012 19:18

Jag har inga större problem med saknade pennor i mina cacher.
I pet rören lägger jag i 2 pennor och i small och större 3-5 pennor.
De är ju så billiga :D :D :D
Bild
Skriv svar