Nya stolplock "Stealth"

Diskussioner om utrustning som inte passar in i någon av kategorierna ovan.
henke3
Geocachare
Efternamn: Torphammar
Förnamn: Henrik

Nya stolplock "Stealth"

Inlägg av henke3 » fre jul 05, 2013 19:53

Jag har konstruerat en ny cachingpryl som ni kanske kan vara intresserade av. Har sett att det ofta är problem att gömma burkar i stolpar. Locken sitter för hårt, burkar som sitter med fiskelina och trillar ner, för svaga magneter etc.

Jag gjorde slag i saken och tog fram helt nya lock till stoplarna med där för anpassat fäste för en behållare. Min första tanke var för PET-preform, men jag adderade snabbt ett lock för filmburk och ett med vanlig krok/ögla i.

Dessa är helt nytillverkade i ABS plast och ersätter befintligt lock. (Det är alltså inte en cola-kork limmad på ett gammalt lock utan en helt ny homogen plastbit) ingen kommer någonsin se skillnaden förutom vi då :mrgreen:

Har ingen aning om hur forumet ställer sig till reklam, eller om det är okej för privatpersoner att sälja saker. Är det inte okej så kan väl någon mod skicka ett PM eller så.

Bild

Bild

Bild

Bild
swecon
Föreningsmedlem
Efternamn: Gustafsson
Förnamn: Conny

Re: Nya stolplock "Stealth"

Inlägg av swecon » fre jul 05, 2013 20:21

Och dom kostar .......?
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » fre jul 05, 2013 20:51

Halva nöjet är ju att låna hem locket och karva samt fixxa till en bra lösning innan burken och/med locket placeras där det kom ifrån.

Minsta sonen Robin (5 år) har tejpat och satt fast magneter på en burk som ska placeras i en stolpe. Så av en händelse har jag med mig ett lock hem från att vi har varit på 127-Festivalen hela dagen.

För att undvika att den ramlar ned längst ned i röret så brukar jag knyckla ihop lagom mycket svart mjukplast (påse) och sedan trycka ned det i röret 10-15 cm så är det aldrig någon risk att burken hamnar för långt ned.

Ska man lägga en trail utmed landsväg så kan det iofs bli smidigt med dina egenhändiga lock.

Jag hoppas att du får sålt en del för verktygskostnaden för att tilverka dem kan inte ha varit helt gratis...

Och som personen innan undrade så undrar säkert alla andra vad prislappen är för 10/50/100/XYZ

.
henke3
Geocachare

Inlägg av henke3 » fre jul 05, 2013 21:01

Kul att ni gillar idén. Givetvis finns det lösningar på andra sätt, dock gillar jag finurligheter. Tror säkert att flera också gör det, därav min fråga här på forumet.

Skicka PM för pris, vill någon köpa större antal kan vi givetvis diskutera priset där med. Jag är inte omöjlig, hobbyn är kul och jag hoppas några vill sponsra mig genom att köpa lock medan jag kan vara snäll tillbaka om någon vill köpa många.

För mig är minst halva nöjet finurligheten och hade jag hittat en liknande gömma så hade jag blivit glad :mrgreen:
Senast redigerad av 1 henke3, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » fre jul 05, 2013 22:24

Som lock för den privata cacharen med begränsade resurser så är det en stor peng.
som specialtillverkad unik produkt i liten serie så är den snorbillig, och genial i sin enkelhet och jag hoppas du får upp lite antal på den.

Håller på med en hel del med formverktyg i jobbet så det har jag ganska bra insyn i sånt här.
Jag har funderat på om jag skulle komma på något skoj med dom resurser i maskinväg som jag har men det är svårt att göra något som inte kostar oerhört mycket pengar så att produkten blir dyr.
BildBild
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » fre jul 05, 2013 22:58

Kan du inte visa lite fler bilder på hur dessa tillverkas...
Det skulle vara intressant att få se verktygen (gjutformerna) och formsprutan samt om det är någon efterbehandling efter att den är gjuten.

Fler bilder...

.
henke3
Geocachare

Inlägg av henke3 » fre jul 05, 2013 23:21

henke3 skrev:Kul att ni gillar idén. Givetvis finns det lösningar på andra sätt, dock gillar jag finurligheter. Tror säkert att flera också gör det, därav min fråga här på forumet.

Jag tänkte mig 75kr inkl frakt för enstaka exemplar. Vill någon köpa större antal kan vi givetvis diskutera priset. Jag är inte omöjlig, hobbyn är kul och jag hoppas några vill sponsra mig genom att köpa lock medan jag kan vara snäll tillbaka om någon vill köpa många.

För mig är minst halva nöjet finurligheten och hade jag hittat en liknande gömma så hade jag blivit glad :mrgreen:
Halloj,

Jo det är galet med verktygspriserna. Sen är supporten inte minst lika viktig. Bara för att man begär verktyg på en CAD-fil så behöver inte slutprodutken se ut som filen. Huga vad med jobb både mot sig själv i form av ritningar och mot tillverkaren i form av att följa specen.
henke3
Geocachare

Inlägg av henke3 » ons aug 21, 2013 11:07

Har ni hittat några lock ute i naturen än? 25st är sålda inom Sverige hitintills. Hade varit kul med lite feedback. Har gjort en liten ändring för en starkare gänga som håller för allt :)

Bild
Användarvisningsbild
Monway
Geocachare
Efternamn: Johansson
Förnamn: Lars

Inlägg av Monway » mån sep 09, 2013 20:14

De ser väldigt blanka ut :!: :?:
Bild
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » mån sep 09, 2013 20:25

Mer lättfunnen då...
Du får själva köpa lite sandpapper och/eller skrapa den mot asfalten för att få den där korrekta "slitna" looken.

.
henke3
Geocachare

Inlägg av henke3 » tis okt 08, 2013 14:35

Exakt, det är väldigt lätt att rugga ytan om man vill. Jag kan blästra dem för en VDI30 finnish likt den på riktiga lock om ni önskar det.
henke3
Geocachare

Inlägg av henke3 » tis jul 22, 2014 22:50

Har ni hittat några 3D printade gömmor? Efter 1år och 100 levererade lock borde någon sprungit på en av mina (sålda) gömmor :)

Bild
henke3
Geocachare

Inlägg av henke3 » tis jul 22, 2014 22:52

Kan ni våra svenska flygplan? :D

Bild
Användarvisningsbild
PelleK
Föreningsmedlem
Efternamn: Kärrman
Förnamn: Per

Inlägg av PelleK » ons jul 23, 2014 0:44

JA37 Viggen
Bild

--------------------------------------------------------------------------------
henke3
Geocachare

Inlägg av henke3 » ons jul 23, 2014 22:32

PelleK skrev:JA37 Viggen
Gött mos, nu behöver du bara hitta burken med ;)
Skriv svar