Reflexer som klarar att sitta utomhus

Diskussioner om utrustning som inte passar in i någon av kategorierna ovan.
vovvelivovven
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Nilsson
Förnamn: Ingvar L

Reflexer som klarar att sitta utomhus

Inlägg av vovvelivovven » fre dec 13, 2013 22:24

Hej!
Jag har några olika Night Vision-cacher. Jag har använt vanligt reflexband - sådant man brukar sy fast på kläder. Dessa har fungerat bra - fasthäftade med häftpistol (med rostfria klammor). Dessa reflexband fungerar oavsett väderlek enligt min erfarenhet.
Inför ett mörker-event och några nya reflexslingor har jag gjort ett litet spår avsett för våra yngre familjemedlemmar. Jag har använt köpta trekantiga Firetacks. Jag satte ut spåret i dagsljus och då syntes dessa ge bra reflexion när jag lyste på dem med pannlampan. Nu har det slagit om till minusgrader under dagen och jag testade på nytt spåret fast nu i mörker. Trots att jag vet var de sitter så syns de inte i ficklampsskenet, t.ex. granbarken den sitter på syns bättre.
Det verkar som om det bildats ett tunt frostlager på samtliga sidor. Detta är inget som mina reflexband har drabbats av.

Är det någon mer som sett detta problem?

Undrar Ingvar
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Re: Reflexer som klarar att sitta utomhus

Inlägg av MatsAgeby » lör dec 14, 2013 0:23

Reflexcacher är lite extra roliga/spännande.

Min erfarenhet är att dessa "FireTracks" kostar mycket mer än vad de smakar.
Min erfarenhet efter att ha genomfört några Reflex-Cacher så lossnar tapen från sidorna så att de tappar sin reflekterande förmåga.
Jag har inte haft chansen att se fenomenet med frost på dem som gör att de tappar reflexförmågan.
Men jag kan tänka mig att frost påverkar då jag upplever dem som lite "svårare" att få syn på än mina egna hemmagjorda.

Din lösning med "tygreflex" som häftas fast fungerar säkerligen minst lika bra som den lösning som jag själv använder.

Så här gör jag mina egna hemmagjorda "reflexringar"...
Jag använder reflextejp ( http://www.jula.se/reflextejp-035030 ) som finns i färgerna Vitt, Rött och Gult.
Jag köper dem på Jula då de är 25% dyrare på Clas Ohlson ( http://www.clasohlson.com/se/Reflextejp ... r340198003 ).

Jag köper även VP-rör från Biltema ( http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektr ... -ror-44061 ) som jag sågar upp i 22-23 mm breda "ringar" och på de ringarna fäster jag reflextejpen runt om.

Sedan klipper jag upp dessa ringar med en vanlig sekatör ( http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... alu-140008 ) och jag klipper där "glipan" är i reflextejpen (som inte går hela vägen runt)
Spåret i ringen gör att man kan "tvinga upp ringen" och sätta den på exempelvis en trädgren utan några problem.

Kostnaden för varje ring blir då ungefär så här:
Reflextejp - 39 Kr för 200 cm ( detta är den dyra delen )
VP-Rör - 14 Kr för 200 cm ( detta är den billiga delen )
Man kan göra ca 75 st ringar per VP-Rör ( kostnad 20 öre / ring )
VP-Rör som är 20 mm i diameter behöver då ca 5 cm tape per ring ( tapen behöver inte gå *exakt* runt hela ringen ).
Man kan därmed göra ca 40 ringar med 1 st rulle reflextejp = 1 kr / ring

Så i grova drag kostar en reflexring ca 1,50 Kr ( grovt räknat och avrundat uppåt ).
Jämför det med FireTracks som kostar 7,50 Kr / st om man köper en förpackning med 10 st (75 Kr).
http://www.geocachen.se/3d-reflexer-gul/498-0

Ordnar man några hundratal sådana "hemmagjorda" ringar så kan man bygga en barnvänlig ReflexBana.
Nattvandring Gömmarens NR-1 Reflex-cache http://coord.info/GC305CP

Så med mina erfarenheter så är hemmagjorda mycket billigare och mycket mer "driftsäkra" jämfört med FireTracks.

.
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » lör dec 14, 2013 15:18

En bild på en utav mina reflexer ( en röd ) och bilden är tagen av LillBingo den 27 nov.

http://img.geocaching.com/cache/log/lar ... 9ce3ad.jpg

.
altopiano
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av altopiano » lör dec 14, 2013 15:35

MatsAgeby skrev:En bild på en utav mina reflexer ( en röd ) och bilden är tagen av LillBingo den 27 nov.

.
Det ser ju jättebra ut! Hur länge har du haft dom ute? Hur påverkas de av väder och vind?
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » lör dec 14, 2013 17:01

De som varit hem till min parkering vet att fire tack (jag utgår från att det är 3M som tillverkar) både syns bättre än det mesta och att det blir sittande....ska se om jag tar ngn bild senare ikväll .. lindad runt röret till en skylt och har suttit där i 3-4 år..
Bild
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » lör dec 14, 2013 18:07

Jag har problem med Firetacks på en reflextrail, många sidor på dom har lossnat och jag har fått ersätta med andra reflexer.
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » lör dec 14, 2013 19:50

kom på att GC27RW5 suttit ute sedan i April 2010 och en gång har jag behövt komplettera för att naturen ändrar sig och att det vuxit alger på en brun...men många av dem har jag skippat den pyramiden/kuben som de sitter på och använder ett häftstift istället. samma på årets Skåneträff med reflexer på ca10x10 mm med ett häftstift i mitten som går att måla på ,det syns bra när det är mörkt men att hitta det på tex en björk eller tall på dagen... :)
Bild
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » lör dec 14, 2013 21:17

Exempel på FireTracks där reflexytan har släppt från själva "stommen".

Denna bild är från Reflexbanan:
BiB12 - Hans och Greta
http://coord.info/GC3C2NQ

Bilden är tagen lite drygt 18 månader efter publicering.

Jag har fyllt i med gula streck där "stommen" är och det syns tydligt hur reflextejpen har släppt.
http://img.geocaching.com/cache/log/lar ... fe25ad.jpg

Det fanns flera FireTracks med liknande "sjukdomssymptom" och även där det helt saknades vissa reflexytor.
Skrev min logg att underhåll behövs, men jag anser inte att det var ett så "allvarligt" behov av underhåll så att det behövdes en NM-Logg.

.
MatsAgeby
Föreningsmedlem

Inlägg av MatsAgeby » lör dec 14, 2013 21:20

altopiano skrev:
MatsAgeby skrev:En bild på en utav mina reflexer ( en röd ) och bilden är tagen av LillBingo den 27 nov.

.
Det ser ju jättebra ut! Hur länge har du haft dom ute? Hur påverkas de av väder och vind?
Den aktuella ReflexCachen publicerades 2011-07-24 och bilden togs 2013-11-27 vilket är 2 år och 4 mån = 28 månader.
Och det finns ingen tendens på förslitning eller att tejpen skulle börja släppa.
Jmf med FireTracks-bilden i inlägget före detta.

.
altopiano
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av altopiano » lör dec 14, 2013 21:55

Ok! Man kanske kunde använda plastslang istället för rör - enklare att transportera "oklippt" :)
the explorist
Geocachare
Efternamn: Signal
Förnamn: Patrik
Kontakt:

Inlägg av the explorist » lör dec 14, 2013 22:13

Jag kan rekomendera Panduros reflexband på metervara, bara att klippa ut små bitar av bandet och häfta
fast dom i träd så du får en bra slinga.

Har en bana från November 2009 med dessa utan att behövt serva en enda.

Lycka till :D
vovvelivovven
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Nilsson
Förnamn: Ingvar L

Inlägg av vovvelivovven » sön dec 15, 2013 10:04

OK

Tack för alla synpunkter!

FireTacks:

Att reflexerna lossnar beror antagligen på att reflexens adhesiv inte passar ihop med plasten i själva "Tacken", ett ganska välkänt fenomen för oss som försökt tejpa fast anslag på vissa målade ytor…

Det handlade mer om frost. En reflex som skall användas utomhus måste ju fungera även om det bildas en tunn frosthinna, Jag har bara sett detta på vissa reflexer som sitter på personbilar. Vägmärken med frost på brukar reflektera skapligt bra.

Jaja - jag har köpt på mig textilt reflexband (den grå sorten som lyser vitt - dessa syns inte på trädstammar för den "vanlige skogsflanören" eftersom den gråaktiga färgen verkar smälta in i miljön) som antagligen kommer att räcka länge (400 meter).

Men visst - svårighetsgraden ökar betydligt med reflexer som inte syns…

Om inte annat - God Jul // Ingvar
Landstedt
Geocachare
Efternamn: j
Förnamn: l

Inlägg av Landstedt » sön dec 15, 2013 11:20

Ett tips.
Gå till din närmaste reklamnisse som gör dekaler. Jag köpte en halv kvadratmeter 3M reflex klistermärke för en billig peng. Den typen av reflex som sitter på brandbilar mm.
Superbra reflex, tål väder och vind samt grymt klister. Bara att klippa till efter eget önskemål.
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Inlägg av 1000sjöar » sön dec 15, 2013 20:56

Bra med geocaching är att kreativiteten flödar. Som ex.v. vid reflexslingor. Min Kajsa Warg-lösning på senaste cachen blev en varselväst från Jula! Klippte bort de två runtomgående reflexremsorna och delade i fyrkantiga bitar, ca 4x4 cm. Fästes med häftklammer i trämaterial. Grå, smälter bra in i bl.a. barkfria, gamla högstubbar o likn. Blev ungefär 40-50 st.Västen kostade 19 kr. Pris för häftklammer och sax tillkommer! Men den kan man ju använda till fler klipp :D
Reflex :idea: med en stark pannlampa så starkt att man nästan får kisa Hade räckt med 1x1 cm.
Bild
Medlem sedan 2001
Användarvisningsbild
benke.olsson
Föreningsmedlem
Efternamn: Olsson
Förnamn: Bengt-Åke

Inlägg av benke.olsson » tor dec 19, 2013 18:57

1000sjöar skrev:Bra med geocaching är att kreativiteten flödar. Som ex.v. vid reflexslingor. Min Kajsa Warg-lösning på senaste cachen blev en varselväst från Jula! Klippte bort de två runtomgående reflexremsorna och delade i fyrkantiga bitar, ca 4x4 cm. Fästes med häftklammer i trämaterial. Grå, smälter bra in i bl.a. barkfria, gamla högstubbar o likn. Blev ungefär 40-50 st.Västen kostade 19 kr. Pris för häftklammer och sax tillkommer! Men den kan man ju använda till fler klipp :D
Reflex :idea: med en stark pannlampa så starkt att man nästan får kisa Hade räckt med 1x1 cm.
Tack för tipset! =D> Slaktade en av ungarnas gamla västar och fick 48 rutor på ca 5x5 cm. Skiner som solen :D .
Bild
Bild
Skriv svar