Reflexer som klarar att sitta utomhus

Diskussioner om utrustning som inte passar in i någon av kategorierna ovan.
vovvelivovven
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Nilsson
Förnamn: Ingvar L

Re: Reflexer som klarar att sitta utomhus

Inlägg av vovvelivovven » mån dec 23, 2013 20:41

Ja jisses vad kassa dom häringa gula firetacks är!

Var ute i förmiddags för att se eländet en gång till - nej det var inte frost eller något på dem - tydligen begriper jag inte hur de skall användas eller så fungerar dom inte dagsljus. Nu sitter dom kvar fast har kompletterats med små trianglar av vanlig textil reflexband som jag skjutit fast med 6 mm rostfria klammer.

På mörker-eventet "Nymåne" GC4T5JZ så kommer det att finnas ett antal olika reflexer att kolla.

Go' jul! Ingvar
Användarvisningsbild
benke.olsson
Föreningsmedlem
Efternamn: Olsson
Förnamn: Bengt-Åke

Inlägg av benke.olsson » tis dec 24, 2013 0:03

vovvelivovven skrev:Ja jisses vad kassa dom häringa gula firetacks är!

Var ute i förmiddags för att se eländet en gång till - nej det var inte frost eller något på dem - tydligen begriper jag inte hur de skall användas eller så fungerar dom inte dagsljus. Nu sitter dom kvar fast har kompletterats med små trianglar av vanlig textil reflexband som jag skjutit fast med 6 mm rostfria klammer.

På mörker-eventet "Nymåne" GC4T5JZ så kommer det att finnas ett antal olika reflexer att kolla.

Go' jul! Ingvar
God Jul på Er alla! En synnerligen intressant tråd detta.
Inhandlade en kraftigare, 3-vägs, häftpistol på Biltema, men var köper jag rostfria klammer?
Bild
Bild
peter-tvm
Geocachare
Efternamn: Nordlund
Förnamn: Peter

Inlägg av peter-tvm » tor dec 26, 2013 20:04

Jula har rostfria 13/8 klammer. 239 kr :shock: för 2500 stycken.
Å andra sidan så tar det något år innan elförzinkade klammer har rostad bort helt och hållet. Och oftare än så ska väl ett spår underhållas eller hur.
Senast redigerad av 1 peter-tvm, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
benke.olsson
Föreningsmedlem

Inlägg av benke.olsson » fre dec 27, 2013 9:34

peter-tvm skrev:Jula har rostfria 13/8 klammer. 239 kr :shock: för 2500 stycken.
Å andra sidan så tar det något år innan elförzinkade klammer har rostad bort helt och hållet. Och oftare än så ska väl ett spåt underhållas eller hur.
Tackar för svaret!
Bild
Bild
vovvelivovven
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av vovvelivovven » fre dec 27, 2013 12:14

Rostfria klammer?

Jo - till de häftpistoler som används "proffessionellt" finns en rostfri serie. Jag har alltid använt Rapid som är så vanlig att klammer finns att köpa i alla "järnaffärer" och inte sällan stormarknader. Vad det är för storlek på Biltemas framgår inte av deras vissna webbsida. Det finns en oräknelig uppsjö av olika storlekar på klammer.

Jag som bor i Boråsområdet kan välja mellan Sällfors och Verktygsboden.

Billiga är dom inte men visst är det trist om det blir rödbruna rostränder på reflexerna efter ett år. Ymer Night vision är min första reflexcache och den blev till i januari 2011 och de ställen jag tittat på är fräscha.

Gott nytt år! // Ingvar
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » fre dec 27, 2013 14:12

Innan ni stiftar alltför mycket så kan ni gärna stanna upp och fundera på vad metalldetektorn i ett sågverk tycker om häftklammer.
Användarvisningsbild
benke.olsson
Föreningsmedlem

Inlägg av benke.olsson » lör dec 28, 2013 11:50

bonde456 skrev:Innan ni stiftar alltför mycket så kan ni gärna stanna upp och fundera på vad metalldetektorn i ett sågverk tycker om häftklammer.
Virkesmätarna stiftar ju fast sina lappar på stockarna när de är klara, så det borde väl vara OK?
Bild
Bild
peter-tvm
Geocachare

Inlägg av peter-tvm » lör dec 28, 2013 17:16

Nu har jag aldrig besökt ett sågverk och har därför ingen aning om hur en metalldektor där fungerar.
Men jag undrar om de verkligen reagerar på ett metallklammer som väger 0,04 gram.

Sedan undrar jag om stockarna passerar metalldetektorn före eller efter avbarkningen? För klammerna sitter fast i barken som tas bort innan stockarna sågas.
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » lör dec 28, 2013 17:36

Jag förmodar att metalldetektorerna är ställbara i känslighet annars skulle hagel ställa till det med , och det finns en fördel med rostande klammer.. de "försvinner"
Bild
peter-tvm
Geocachare

Inlägg av peter-tvm » lör dec 28, 2013 17:41

Angående ursprungsfrågan så använder jag också reflexvästar.
Förskolor får barnvästar utan kostnad, och när det har varit dags att byta där jag arbetat så har jag helt enkelt tagit hem de gamla. Oftast är det kardborrspännarna som gått sönder medan reflexbanden är hela och fina. Så nu har jag många meter 5 cm breda reflexer hemma.

Gamla reflexpinnar från vägar fungerar också. De som är trasiga slängs efter vintern. Så leta rätt på den som är ansvarig för att sätta upp och ta bort reflexpinnarna och fråga om du kan hjälpa till att slänga de gamla som är trasiga.
Bara att kapa reflexerna i lämpliga längder. Borde fungera att såga ett spår i plastcylindern precis som beskrivits med VP-rör.
vovvelivovven
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

Inlägg av vovvelivovven » lör dec 28, 2013 20:59

peter-tvm skrev:Jula har rostfria 13/8 klammer. 239 kr :shock: för 2500 stycken.
Å andra sidan så tar det något år innan elförzinkade klammer har rostad bort helt och hållet. Och oftare än så ska väl ett spår underhållas eller hur.
Nej jag kan inte inse finessen med att byta reflexer. Bättre att göra det bra från början, vill minnas att det tog mig c:a 10 timmar att få ut reflexer på bra ställen och bra sätt för Ymer-cachen.

Bästa hälsn // Ingvar
peter-tvm
Geocachare

Inlägg av peter-tvm » lör dec 28, 2013 21:15

Byta och byta. Med underhålla menar jag också att själv gå spåret minst en gång per år. För nästan alla reflexspår jag har gått som är över ett år har växterna ändrats så att vissa reflexer blivit skymda. Och då behöver en del reflexer flyttas/bytas. För du tänker väl knappast börja såga ner träd som är i vägen [-X.

Dessutom minskar reflextionsförmågan efter 2-3 år har jag sett. Så nog behöver reflexerna bytas. Gärna förr än senare så att de som letar slipper köpa 20w LED-lampor för att se reflexerna.
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » mån dec 30, 2013 11:08

peter-tvm skrev:Nu har jag aldrig besökt ett sågverk och har därför ingen aning om hur en metalldektor där fungerar.
Men jag undrar om de verkligen reagerar på ett metallklammer som väger 0,04 gram.

Sedan undrar jag om stockarna passerar metalldetektorn före eller efter avbarkningen? För klammerna sitter fast i barken som tas bort innan stockarna sågas.
Det jag menade även om det inte framgick av mitt inlägg är att det finns riktigt rejäla stift som går att skjuta in i träd och med dom så kan det nog bli problem.
Vill man ha ett ordentligt och underhållsfritt reflexspår så kan det finnas risk för att man skjuter in något rejälare än ett vanligt häftklammer, sen så brukar man sällan trycka in 1 stift på varje plats utan det blir ett gäng så att det sitter rejält.
Metalldetektorn sitter före avbarkningen då man inte vill riskera att få in en 5 tums spik i avbarkningsmaskinen men jag tror det varierar mycket mellan sågverk. Äldre sågverk avbarkar inte heller stockarna.
sen så är det inte heller säkert att stockarna åker till sågverk, Massaindustrin är också en stor aktör.
i det pappersbruk som jag varit in på så avbarkas stockarna först.

För en himla massa år sedan så gjorde vi en inspektion av flistransportbandet in i fabriken, där satt det en elektromagnet ovanför transportbandet som säkert var 1 kbm stor, som 18 åringar så kände vi väldigt stort behov av att testa hur nära vi orkade hålla en skiftnyckel, det där kunde bara sluta på ett sätt och när vi till slut lyckades få lös skiftnyckeln så ser jag att min nya fina digitalklocka bara visade 88:88:88...........Det var den klockan :lol: :lol:
Användarvisningsbild
benke.olsson
Föreningsmedlem

Inlägg av benke.olsson » mån dec 30, 2013 21:10

Lite O.T. kanske, men jag jobbar på ett massa/pappersbruk och vi har större problem med plast än med skrot.
Bild
Bild
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » mån dec 30, 2013 21:57

benke.olsson skrev:Lite O.T. kanske, men jag jobbar på ett massa/pappersbruk och vi har större problem med plast än med skrot.
Tänk vad bra att du då har en hobby där plasten uppskattas, har du vågat informera kollegorna om att du är Plastic-Lover... ;-)

.
Skriv svar