Satellitprediktion

Diskussioner om utrustning som inte passar in i någon av kategorierna ovan.
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Satellitprediktion

Inlägg av linsrille » mån mar 03, 2014 19:39

Har varit inne på http://swepos.lmv.lm.se/preddop/in.asp för att kolla upp vad jag kan ha haft för förutsättningar till bra noggrannhet på en waypoint jag tagit för ett tag sedan. Det står då följande:
Varning!
Tidsskillnaden mellan angivet och dagens datum överskrider 90 dagar.
Uppgifterna blir mindre tillförlitliga ju längre ifrån dagens datum man räknar.
Innebär detta att om jag går in och kollar samma plats och datum om ett år så kommer jag få ett annat svar och att det därmed hade blivit ett annat svar den dagen jag tog min waypoint?
Bild
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Re: Satellitprediktion

Inlägg av MatsAgeby » mån mar 03, 2014 20:45

Min tolkning är att tiden mellan det att du tog ut waypointen till datumet som du knappar på webbsidan som du länkade till är större än 90 dagar och då blir inte beräkningen (på websidan) tillförlitlig.

Testa att ta ut en ny waypoint och direkt därefter kollar du på websidan, eller laddar ned appen som de har och ser redan på plats hur bra förhållanden du ser ut att ha, enligt satelliternas placering på himlavalvet.

Jag förstår inte till 100% din sista mening, men jag gör ett försök...
linsrille skrev:Innebär detta att om jag går in och kollar samma plats och datum om ett år så kommer jag få ett annat svar och att det därmed hade blivit ett annat svar den dagen jag tog min waypoint?
Varför skulle du gå in och kolla samma plats och datum om ett år...
Enligt info du fick från systemet så blir tillförlitligheten mindre ju längre tiden går...
Så mest troligt lär du få ett något annorlunda svar om du kollar/checkar vid annat tillfälle, och du hade fått ett mer tillförlitligt svar om du hade testat vid ett datum väldigt direkt efter att du tog ut waypointen.

Vad säger du linsrille, är min tolkning åt samma håll som du tolkar det eller är vi långt ifrån varandra... ;-)

.
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » mån mar 03, 2014 23:08

Vi är nog på samma våglängd :)

Lite mer rakt på sak så fiskar jag efter ifall prediktionen bara gissar (kvalificerat) även bakåt i tiden eller om den vet hur satelliterna stod vid ett specifikt ögonblick i historien. Som jag förstått det korrigeras omloppsbanor men jag är ingen raketforskare :)

I mystspråk skulle det kunna uttryckas som den något krystade uppgiften "följ satellit G7 så som den färdades 23 januari 2011 över 2 km och huka dig sedan och plocka ut burken under stenen".
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » ons mar 05, 2014 19:56

Nu har jag fått svar genom ett litet experiment. Precis vad som kan befaras från deras varning förändras resultatet över tid. På bara ett par dagar har satelliternas positioner ändrats flera grader för samma datum och tid.

Slutsats: Gör inga mystar som innefattar satellitprediktion. Iallafall inte om de ska vara lösningsbara efter ftf-jakten :)
Bild
Skriv svar