Egen stämpel

Diskussioner om utrustning som inte passar in i någon av kategorierna ovan.
samuel123abc
Geocachare

Egen stämpel

Inlägg av samuel123abc » sön nov 09, 2014 20:32

Hej,

Ni som använder en stämpel och stämplar loggböckerna, var har ni köpt stämplarna?
//Samuel
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Re: Egen stämpel

Inlägg av 1000sjöar » sön nov 09, 2014 20:46

Går en tråd just nu på FB om stämplar, Geocaching Sverige. En extra grej att hålla reda på då, du måste ju ha penna med också, nano och små loggremsor kräver det. Ska du stämpla även datumet så tror jag det blir för stort.
Jag skaffade en stämpel men den användes bara några ggr. För bökigt. Mkt. smidigare med trycksatt kulpenna.
Bild
Medlem sedan 2001
Användarvisningsbild
riddare mikke
Föreningsmedlem
Efternamn: Rönnkvist
Förnamn: Micael

Inlägg av riddare mikke » sön nov 09, 2014 21:36

Tror nog en tycker det är praktiskt, har upptäckt det på några av mina gömmor.
Finns ALLTID plats för en stämpel, bara stämpla över de andra handskrivna.

He-he,
ja nu är det ju inte så ofta det hänt,
men en stämpel tar ju upp mer än en liten handskriven signatur rad i på en liten loggremsa.
Samt att den i vissa fall "färgat av" sej, allt tusch i stämplar är tydligen inte fuktsäkert.
För fukt blir det ju förr eller senare i en logg, kondens e.t.c.

Min egen reflektion bara, fast jag hade ju själv lite funderingar åt stämpelhållet ett tag.
Samma med klisterlappar, en del burkar ramlar det ut lösa lappar som en gång varit klistrade på loggremsan.
Klistret vekar inte hålla för kyla.
Bild
**********************************************************************************
Bild
ApanAnn
Geocachare
Efternamn: Ann
Förnamn: N

Inlägg av ApanAnn » mån nov 10, 2014 1:49

Jag har gjort min själv, men jag gör så att jag både stämplar och skriver eftersom jag inte klarade att karva bokstäver tillräckligt smått för en funktionell stämpel där nicket står. Jag har även en större som jag bytt till mig av en pysslig människa med bättre skills men den är mest fin och symboliserar mer mina inträssen än mitt geocaching/letterboxingnick.

Min stämpel är lite mindre än en femkrona så den funkar bäst i burkar i storleksordningen regular och större. Möjligen en small med rejäl loggbok. Sen är inte min anledning till att bära med stämpel och ett gäng stämpeldynor att det ska gå snabbare att logga... Det är för att jag ska kunna logga letterboxar i rätt stil.

Jag använder något som jag tror heter softcarve + en uppsättning vassa prylar som egentligen är till för att skära linoleumtryck. Funkar rätt bra, särskilt kombinerat med en stark lampa med förstoringsglas.
Bild
Mr Seth
Geocachare
Efternamn: Söderlund
Förnamn: Björn

Inlägg av Mr Seth » mån nov 10, 2014 13:07

Jag gjorde en egen layout som sedan lämnades in för tillverking. Stämpeln är "för alltid färgad" så någon stämpeldyna behöver jag inte.

Denna stämpel använder jag bara till Letterboxar och inget annat.

Googla på "Letterboxar" och titta på bilderna som kommer fram. En del stämplar är riktigt bra gjorda.
ApanAnn
Geocachare

Inlägg av ApanAnn » mån nov 10, 2014 14:03

Jag kom tydligen ihåg fel... Softcut heter det: http://www.slojd-detaljer.se/kategorier ... ut-pid8227

Knivar: http://www.slojd-detaljer.se/kategorier ... ar-pid1190
Jag använder mest den lilla v-formade. Skärmatta, bra hobbykniv och fingerskydd rekommenderas också :P

Att designa en custom-stämpel låter lite lockande också... Praktiskt att slippa slabba med stämpeldynor. Var beställde du din Mr Seth?
Bild
Mr Seth
Geocachare
Efternamn: Söderlund
Förnamn: Björn

Inlägg av Mr Seth » mån nov 10, 2014 18:25

Jag använde en lokal affär som graverar skyltar och tillverkar stämplar. Jag ville ha en fysisk person att diskutera med vilket man inte får på nätet. Du har säkerligen en sådan affär hos dig.

När jag sökte på "letterbox stamp" och kollade in bilderna då insåg jag att intresset är stort utomlands.
Jag hade funderingar att göra en själv men insåg att inte skulle bli så bra.
Jag tyckte det var enklare att rita något som har anknyting till mitt nick istället och även få med sitt namn i den. En helt unik stämpel blev det.
Så slipper man de fula och kladdiga Panduro-stämplarna också.
ApanAnn
Geocachare

Inlägg av ApanAnn » mån nov 10, 2014 19:31

Smart!

Ja om man tittar på den största sidan med Letterboxledtrådar så tror jag det bara finns 10 lådor registrerade i Sverige, varav fem i och kring Stockholm. Det har inte riktigt slagit här i landet verkar det som. Fast om en räknar geocachehybrider blir det ju lite fler, även om det inte alltid känns som riktigt samma sak.

Ett annat tips är att surfa instagram med sökordet letterboxing, mycket stämpelinspiration där också.
Bild
Skriv svar