Otrevlig teleskopstege - Blue Step

Diskussioner om utrustning som inte passar in i någon av kategorierna ovan.
Användarvisningsbild
doffy_74
Geocachare
Efternamn: Dahlberg
Förnamn: Henrik

Otrevlig teleskopstege - Blue Step

Inlägg av doffy_74 » mån maj 18, 2015 15:22

När min första teleskopstege gick sönder (lite läskigt i sig, en av stegen gick sönder när jag står på tredje högsta pinnen. Det 2 dm jag åkte ner var inte långt men lika otrevligt ändå) inom reklamationstiden var Järnia väldigt enkla att ha att göra med. De bytte mot en ny, på pappret, bättre stege:
http://www.jarnia.se/bygg-och-verktyg/s ... m-telestep

Nu vill jag varna lite för denna modellen. Den har bara låsning på nedersta steget, drar man in dessa kollapsar hela stegen mha spärrar som sitter på undersidan av pinnarna. Skulle denna stege råka ut för samma fel som på min gamla kommer alla steg ovanför att åka ihop. Det hade varit väldigt otrevligt!

Den här modellen saknar helt klämskydd!

Ska du bara fälla upp del av stegen får du börja underifrån och låsa pinne för pinne. Tanken är inte så dålig. Problemet var bara att jag inte lyckades fälla ut stegen mer än en gång innan mekaniken fallerade på tredje pinnen nedifrån. Eftersom stegen är konstruerad som den är kunde jag inte fälla upp stegen ovanför felet som en nödlösning eftersom den aldrig kunde låsa några pinnar.

Inget ont om Järnia, när jag inte ville byta till en ny stege av samma modell och inte byta till den andra teleskopstegen de har sitt sortiment på endast 2,5m fick jag pengarna tillbaka.

Nu ska jag vid första bästa tillfälle åka förbi Biltema och köpa deras 3,2m-stege vars konstruktion liknar den jag hade innan i stället...