Batteriladdare

Diskussioner om utrustning som inte passar in i någon av kategorierna ovan.
geva
Geocachare
Efternamn: Varga
Förnamn: George

Inlägg av geva » ons jul 09, 2008 20:19

Tack för det gres!
Ja, matematiskt ser det bra ut.
Men eftersom jag är helt novis på batterier, så undrar jag, hur man räknar vad som är ”tomt” :?:
När jag tog de ur paket hade de 0,9V, fulladdade har de kanske 1,2 – 1,3V och när GPS’n stänger av kanske 1,0-1,1V
Innebär det att då att laddtiden är ungefär hälften?

Bra länkar förresten, får nog läsa lite mer där! :idea:
Användarvisningsbild
gunnar_g
Geocachare

Inlägg av gunnar_g » ons jul 09, 2008 20:30

geva skrev:Tack för det gres!
Ja, matematiskt ser det bra ut.
Men eftersom jag är helt novis på batterier, så undrar jag, hur man räknar vad som är ”tomt” :?:
När jag tog de ur paket hade de 0,9V, fulladdade har de kanske 1,2 – 1,3V och när GPS’n stänger av kanske 1,0-1,1V
Innebär det att då att laddtiden är ungefär hälften?

Bra länkar förresten, får nog läsa lite mer där! :idea:
NiMh eller NiCd har ganska konstant spänning (drygt 1.2V) under sin urladdning. När de tar slut vid ca 1,1V så knäar spänningskurvan och faller snabbt. vanliga "brunsten" startar på ca 1.5V och dalar sakta hela vägen tills manicken slutar funka.
Svar: De är ganska lika slut vid både 1.1V och 0.9V.
Geocachare

Inlägg av gunnar_g » ons jul 09, 2008 20:36

mr_merlin skrev:Köpte en sådan här: http://clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19443453 och den har fungerat utmärkt tills nu. När jag kom hem från jobbet idag och skulle ta ur batterierna som satt i och sätta i andra för laddning så brände jag mig på dom kraftigt överhettade batterierna. Etiketten på batterierna hade smält och plasten i laddaren var deformerad. Ska gå tillbaks till Clas Ohlson med den. Eftersom en Refresh eller Test laddning kan ta flera dygn så vet jag inte om man vågar använda den. Det kan ju vara risk för brand.
Jag har haft min i >1år utan problem. När accar blir varma beror det på att all energi inte blir laddning. Antingen pga snabbladdning, eller att de är klara. Ljumna kan de bli vid normal snabbladdning. Jag tror inte det är någon bra idé att ladda i frysen. (fel medicin på problem). Kolla så batteri sitter i laddaren OK så att de ligger mot termosensorn (blecket) nära plus. Sedan är det normalt alltid bättre att normalladda än snabbladda. (Du kanske frestade på med för hög ström mot vad cellen klarar?).
Geocachare

Inlägg av gunnar_g » ons jul 09, 2008 20:39

gres skrev:Hittade tyvärr ingen sansad svensk beskrivning, men om man tror på internet (http://www.powerstream.com/NiMH.htm) så fungerar det så här:

* NiMH-batterier tappar 33% av energin man trycker in i dem, så för att ladda dem till 100% behöver man trycka in 150% energi.
* Långsamladdning av NiMH bör göras på 10% av märk-kapaciteten per timme, dvs i ditt fall skall de få max 270 mA ström, och det verkar ju inte vara något problem.
* Sedan är det bara att ta fram miniräknaren. Antag att den laddar med 120 mA, då tar det (1.5*2700/120) = 33 timmar (!) att ladda upp till max.

Det här tyckte jag verkade lite vansinnigt, så jag hittade den här sidan också, där det finns en kalkylator:

http://www.greenbatteries.com/batterycalc.html

Den säger 27 timmars laddning.

Är dock ingen batteriexpert, var försiktig, och som vanligt när det gäller internetfakta, YMMV...
Laddar man med 10% så tar det alltid 15h (förutsatt tomt batteri). Att ladda med mindre ström är inte heller bra annat än som underhållsladdning. Du kommer troligen aldrig upp i kapacitet då. Vid snabbladdning så måste man vara försiktig och då gäller det inte alltid +50% extra. Det kan ta stopp tidigare.

Inlägg av geva » ons jul 09, 2008 20:49

gunnar_g skrev:
gres skrev:Hittade tyvärr ingen sansad svensk beskrivning, men om man tror på internet (http://www.powerstream.com/NiMH.htm) så fungerar det så här:

* NiMH-batterier tappar 33% av energin man trycker in i dem, så för att ladda dem till 100% behöver man trycka in 150% energi.
* Långsamladdning av NiMH bör göras på 10% av märk-kapaciteten per timme, dvs i ditt fall skall de få max 270 mA ström, och det verkar ju inte vara något problem.
* Sedan är det bara att ta fram miniräknaren. Antag att den laddar med 120 mA, då tar det (1.5*2700/120) = 33 timmar (!) att ladda upp till max.

Det här tyckte jag verkade lite vansinnigt, så jag hittade den här sidan också, där det finns en kalkylator:

http://www.greenbatteries.com/batterycalc.html

Den säger 27 timmars laddning.

Är dock ingen batteriexpert, var försiktig, och som vanligt när det gäller internetfakta, YMMV...
Laddar man med 10% så tar det alltid 15h (förutsatt tomt batteri). Att ladda med mindre ström är inte heller bra annat än som underhållsladdning. Du kommer troligen aldrig upp i kapacitet då. Vid snabbladdning så måste man vara försiktig och då gäller det inte alltid +50% extra. Det kan ta stopp tidigare.
Jag antar att angivna 90-120 mAh på min laddare är med max antal batterier (6st)
Kanske laddar den mer med bara 2 eller 4 i?
Men om den nu bara laddar med 120 mAh, är det för klent för att få max kapacitet på 2700-batterierna?
Användarvisningsbild
gunnar_g
Geocachare

Inlägg av gunnar_g » ons jul 09, 2008 22:20

geva skrev: Jag antar att angivna 90-120 mAh på min laddare är med max antal batterier (6st)
Kanske laddar den mer med bara 2 eller 4 i?
Men om den nu bara laddar med 120 mAh, är det för klent för att få max kapacitet på 2700-batterierna?
Att mäta är att veta. Det kan finnas någon här ute som jobbar med detta, men vad jag vet så är underhållsladdning upp till 5% av kapaciteten. Även om du laddar i (1.5*2700/120)h så blir kanske inte dina accar fulladdade. Det är inte fel med en laddare som kan ladda ur och visa mAh för att få kvitto på om cellerna är OK. (Då vet du också om de blir fulladdade) Jag har kasserat flera accar som gäckat mej.

Inlägg av MR_a » sön jul 20, 2008 14:25

Geva: Om de mäter 0,9 Volt vid helt nya så har de legat oanvändna för länge och du bör byta ut dem.
Normalt sett så ska spänningen ligga på ca 1,1-1,2 V.

Ang. de laddare på Clasisjön så är de ett relativt vanligt problem för LaCrosseladdarna med V32, det blev bättre med V33 men en del användare av denna version har också haft problem med förstörda celler.

GP menar att deras celler tål en kontinuerlig laddning med 0,1C, eftersom Geva:s laddare laddar med mindre ström så är det kanske ingen fara att ladda dem längre men inget jag rekommenderar (kontinuerlig laddning).

Ett bättre alternativ till LaCrosse BC9000 som fanns på Clasisjön är MAHA C-9000. Denna laddare är mer skonsam mot dina celler samt har mer godis för de som vill få ut det mesta av sina celler.

team-abbe: En del tillverkare av laddare använder sig av en temperatur som terminering, detta bör inte vara den tongivande termineringsalgoritmen men för den sakens skull bör den ej sättas ur spel.

Anders
Användarvisningsbild
Odur
Föreningsmedlem
Efternamn: Carslöv
Förnamn: Stefan
Kontakt:

Inlägg av Odur » mån jul 21, 2008 9:45

MR_a skrev:Ang. de laddare på Clasisjön så är de ett relativt vanligt problem för LaCrosseladdarna med V32, det blev bättre med V33 men en del användare av denna version har också haft problem med förstörda celler.
Jag såg att även Conrad säljer den laddaren, fast under eget namn (Voltcraft) http://www.conrad.se/?article=512266
Den finns även i en annan design: http://www.conrad.se/?article=512304 Fast med den så får man inte med batterier och väska. Därav det lägre priset

Jag har en från Clas Ohlson, och det är skönt att se att jag har V33. Jag har inte haft några problem alls med den. Batterierna sitter i konstant, och dom är inte ens ljumna efter en vecka på underhållsladdning.
Om ni vill kolla vilken revision ni har i er så läs bara av vad det står i den 4:e displayen när ni sätter i spänningsmatningen. Står det "33" så har ni V33. Finns det någon som har senare version?
Senast redigerad av 1 Odur, redigerad totalt 0 gånger.
Bild

"Life's a pitch, then you fall down one..."
rand_althor
Geocachare
Efternamn: Karlsson
Förnamn: Michael

Inlägg av rand_althor » mån jul 21, 2008 10:51

De allra flesta laddare laddar med en viss ström i X timmar oavsett batteriet som sitter i laddaren, detta gäller framför allt billigare laddare.
Den stora risken då är att batteriet blir överladdat, dvs att man fortsätter att trycka in ström i cellen efter att den är fulladdad. Då börjar cellen bli väldigt varm. I det här läget är det bra att ha tempövervakning så man kan sluta ladda när cellerna blir varma. NiMH-batterier brukar tåla i runda slängar 50 grader.
Speciellt snabbladdare är detta extra viktigt för eftersom ju mer ström man trycker in i batteriet, ju varmare blir det, när man trycker in bara lite ström i batteriet så hinner batteriet föra över tillräckligt mycket värmeenergi till omgivningen.

Det är rekommenderat att ladda NiMH-celler med ca 0,1C, dvs 70mA för ett batteri märkt med 700mAh, osv. Men cellens tillverkare kan tala om vad cellen klarar av, de celler vi använder på jobbet skall klara av att laddas med 1C, dvs 700mA för en cell med 700mAh kapacitet. Vi laddar batterierna med 0,5C, och med övervakning...
Laddningsproceduren i vår laddare går till ungefär så här:
* laddningen startas med 0,1C, detta ökas sedan successivt upp till max 0,5C
* laddningen avbryts vid något av nedanstående villkor:
1. polspänningen når maxnivå
2. negativ dV/dt
3. temperaturen i batteriet överskrider maximalt tillåten nivå
4. laddningen tog för lång tid

vid fallet 1 så övergår laddaren till trickle charge tills något av villkoren är uppfyllda (detta pga. att polspänningen sjunker så snart man sänker strömmen in i batteriet).
När något av de två första villkoren uppfylls (normal avslutning) så slutar laddaren att ladda och övergår till övervakning/underhållsladdning. Om något blev fel (de andra villkoren) så väntar laddaren en halvtimme och försöker sedan påbörja laddningen igen.
> SELECT * FROM users WHERE clue > 0
0 rows returned
MR_a
Geocachare

Inlägg av MR_a » mån jul 21, 2008 11:54

Hej Odur.

De modeller som säljs på Conrad är BC-900 och BC-700.
BC-900 laddar med högre effekt än BC-700.

rand_althor:du skriver att det är rekommenderat att ladda med 0,1 C men du utesluter att det då skall vara tidsbegränsat, 16h förespråkas av batteritillverkarna vilket också är IEC standard för kapacitetstest efter en vilotimme.

En laddare med -DV har mycket svårt att känna av den lilla signal som ges från cellen med så låg ström, 0,5-1,0 C brukar rekommenderas från de flesta batteritillverkarna.

Schulze rekommenderar minst 1C för att få en god termineringssignal.

Anders
Användarvisningsbild
Odur
Föreningsmedlem
Efternamn: Carslöv
Förnamn: Stefan
Kontakt:

Inlägg av Odur » mån jul 21, 2008 12:12

MR_a skrev: De modeller som säljs på Conrad är BC-900 och BC-700.
BC-900 laddar med högre effekt än BC-700.
Ah, hade jag läst specifikationen så hade jag sett det ja. Dom hette IPC-1 bägge två, så jag antog bara att det var tillbehör och design som skillde.
Bild

"Life's a pitch, then you fall down one..."
MR_a
Geocachare

Inlägg av MR_a » mån jul 21, 2008 12:27

Odur: Lätt hänt, beskrivningen är undermålig.

Anders
Moberg
Föreningsmedlem
Efternamn: Anelli
Förnamn: Patrik

Inlägg av Moberg » ons aug 13, 2008 9:40

eldaren skrev:Är detta den mest prisvärda i dagsläget så skall jag köpa den................

http://clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19443453
hade tänkt mig på att investera i en ny laddare. Men enligt Clasohlsons hemsida har denna laddare utgått ursortimentet.

Vad finns det mera för bra laddare på marknaden
geva
Geocachare

Inlägg av geva » ons aug 13, 2008 10:12

Jag vet inte om min nyinköpta laddare kan klassas som "bra" men jag hoppas det :)

GP PowerBank Travel, köpt på Kjell.com art.nr 44546

Bild
Användarvisningsbild
hasseper
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Hans
Kontakt:

Inlägg av hasseper » ons aug 13, 2008 16:35

Moberg skrev:
eldaren skrev:Är detta den mest prisvärda i dagsläget så skall jag köpa den................

http://clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19443453
hade tänkt mig på att investera i en ny laddare. Men enligt Clasohlsons hemsida har denna laddare utgått ursortimentet.

Vad finns det mera för bra laddare på marknaden
Kolla denna, samma som hos classe verkar det som, http://www.conrad.se/?article=200108

\h
Bild
Skriv svar