Batteriladdare

Diskussioner om utrustning som inte passar in i någon av kategorierna ovan.
Användarvisningsbild
gunnar_g
Geocachare

Inlägg av gunnar_g » tis aug 11, 2009 18:03

s6x skrev:Jag tänkte väcka den här "spännande" tråden till liv igen.

Det är dags att pensionera min laddare. I den här tråden finns det mängder med förslag, men de flesta är länkar till CO som numera leder ingenstans.

Nån som har några förslag?
troligen http://www.chargeit.se/shop/product_inf ... cts_id=968
som är mest universell ff.
Efternamn: Svante
Förnamn: Behr

Inlägg av sDsB » tis aug 11, 2009 19:18

Och om vi går ner en aning i prisklass? :D

12V vore ganska trevligt också.
Användarvisningsbild
pako1964
Geocachare

Inlägg av pako1964 » tis aug 11, 2009 22:46

Det är dags att pensionera min laddare. I den här tråden finns det mängder med förslag, men de flesta är länkar till CO som numera leder ingenstans.

Köpte en på JULA nyligen på extrapris! 249 kr

Uniross
Batteriladdare med 4 st batterier Fast Charger 100-240 V
Intelligent 1-timmes snabbladdare som kan användas världen över. Mikroprocessor för bästa laddningsegenskaper. Laddar 2 eller 4 st AA / AAA NiMH- eller NiCd-batterier samtidigt. Automatisk underhållsladdning. Varnar vid kortslutning, defekta batterier och polvändningsfel. Levereras med 4 st 2700 mAh NiMH-batterier och cigarettuttagskabel. 100-240 V.
(Artnr: 937161)

En timmes laddningen gäller 2 st batterier tar längre tid med 4 st.
är slut på nätshopen men kan finnas på varuhusen.

Är helnöjd med denna hittills :D
MR_a
Geocachare

Inlägg av MR_a » tor aug 13, 2009 20:46

Hej.

Uniross Laddaren som pako1964 rekommenderar laddar parallellt och är inget som man ska köpa om man vill ha en bra laddare.
Du kan bara ladda två eller fyra celler, cellerna måste ha samma laddstatus annars termineras det för tidigt eller för sent.

Anders
Ingabo
Geocachare
Efternamn: Wohner
Förnamn: Jörg
Kontakt:

Inlägg av Ingabo » sön aug 16, 2009 18:05

gunnar_g skrev:

troligen http://www.chargeit.se/shop/product_inf ... cts_id=968
som är mest universell ff.
Laddaren som gunnar_g beskriver är mycket bra. Jag har föregångaren BC700 och jag har varit mycket nöjd med alla funktioner för bl a urladdning som den erbjuder. Om man vill ha lång livslängd på sina batterier kan man till att börja med inte använda snabbladdning. Vidare så är det bra att dra ur dom emellanåt också. Jag köpte min laddare på phm men dom verkar ha slutat sälja den. Laddaren finns under en mängd varumärken. Oftast innehållande 700 eller 900 såsom BC700 eller Lacrosse 700 etc. Jag föll för den efter att ha läst en test av olika laddare i en tysk test tidning där den utnämndes till mest prisvärda köp. Det finns givetvis laddare med fler funktioner men priset är då på en annan nivå. De som tycker priset är högt kan ju fundera på vad en uppsättning bra laddningsbara batterier kostar och vinsten av att förlänga livslängden på dom. Det har funnits betydligt vetenskapligare trådar i detta forum som jag gärna refererar till för den som vill fördjupa sig.
Si caput stolidum, corpus patire !
MR_a
Geocachare

Inlägg av MR_a » sön aug 16, 2009 18:42

Hej Ingabo.

Laddaren som gunnar_g beskriver heter Maha MH C9000.

Den finns ej under något annat namn.

LaCrosse BC-900 och dess lillebror LaCrosse BC-700 är något helt annat.

Conrad sålde dessa LaCrosse under annat namn tidigare, dock inte nu.

Clasisjön sålde också LaCrosse tidigare, dock inte nu, dessa LaCrosseladdare har avhandlats tidigare i denna tråd.

Edit:Conrad säljer fortfarande BC-900 och BC-700

Anders
Användarvisningsbild
IrreVilse
Geocachare
Efternamn: Westin
Förnamn: Göran

Re: Batteriladdare

Inlägg av IrreVilse » sön sep 18, 2011 8:50

Har för avsikt att skaffa en ny laddare, och efter att ha läst igenom den här gamla tråden så undrar jag, är Maha MH C9000 fortfarande det bästa alternativet, eller har den fått någon efterföljare?
Användarvisningsbild
gunnar_g
Geocachare

Inlägg av gunnar_g » sön sep 18, 2011 12:57

IrreVilse skrev:Har för avsikt att skaffa en ny laddare, och efter att ha läst igenom den här gamla tråden så undrar jag, är Maha MH C9000 fortfarande det bästa alternativet, eller har den fått någon efterföljare?
http://www.chargeit.se/shop/index.php?cPath=35_46
Den är fortfarande lika flexibel och prisvärd.
Jag har börjat kosta på mej "redy2use" och liknande som har lägre självurladdning och bra kapacitet. Det är nästan så det lönar sig även i fjärrkontroller.. Alkaliska har sämre kapacitet.
http://www.familjen-gustafsson.se/blogg ... ready2use/
Efternamn: Tomas
Förnamn: Lurvas

Inlägg av Morphed » ons sep 21, 2011 9:22

För optimal och jämn laddning så måste man ha bra laddare! Jag kör med denna laddare,laddar från AAA och AA med batterihållare till lipo batterier på 75c 6000mah

http://www.kullagergrossisten.se/produc ... ts_id=3709
m1m3r
Geocachare
Efternamn: Nilsson
Förnamn: Mikael

Inlägg av m1m3r » ons sep 21, 2011 11:25

IrreVilse skrev:Har för avsikt att skaffa en ny laddare, och efter att ha läst igenom den här gamla tråden så undrar jag, är Maha MH C9000 fortfarande det bästa alternativet, eller har den fått någon efterföljare?
Fick hem en i går, har redan hittat batterier som inte riktigt orkar med. Får se om laddaren kan få liv i dem igen.
Användarvisningsbild
IrreVilse
Geocachare
Efternamn: Westin
Förnamn: Göran

Inlägg av IrreVilse » ons sep 21, 2011 19:37

Morphed skrev:För optimal och jämn laddning så måste man ha bra laddare! Jag kör med denna laddare,laddar från AAA och AA med batterihållare till lipo batterier på 75c 6000mah

:thup: Intressant laddare, men jag får lite dåligt grepp om hur man hanterar den. Annonsens bild säger i stort sett bara att det är många sladdar med i paketet. Har den interna platser för batterierna?

Att den klarar även olika typer av lithiumbatterier betyder att den skulle kunna vara den enda laddare man behöver, men alla sladdar gör mej betänksam. Är den lika enkel att använda som Maha MH C9000, eller är det mycket pyssel med att få batterierna på plats?
Användarvisningsbild
emil.s
Föreningsmedlem
Efternamn: Sandnabba
Förnamn: Emil
Kontakt:

Inlägg av emil.s » ons sep 21, 2011 20:44

Har inte hört om någon bättre laddare än, iallafall.
Haft min C9000 i lite mer än ett år, och tillsammans med Eneloops så är det en oslagbar kombination.
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Inlägg av 1000sjöar » ons sep 21, 2011 21:10

IrreVilse skrev:
Morphed skrev:För optimal och jämn laddning så måste man ha bra laddare! Jag kör med denna laddare,laddar från AAA och AA med batterihållare till lipo batterier på 75c 6000mah

:thup: Intressant laddare, men jag får lite dåligt grepp om hur man hanterar den. Annonsens bild säger i stort sett bara att det är många sladdar med i paketet. Har den interna platser för batterierna?

Att den klarar även olika typer av lithiumbatterier betyder att den skulle kunna vara den enda laddare man behöver, men alla sladdar gör mej betänksam. Är den lika enkel att använda som Maha MH C9000, eller är det mycket pyssel med att få batterierna på plats?
Ser ut att vara en laddare för främst elmodellers batteripaket. Ska du ladda lösa celler så finns ju olika sorters batterihållare.
Accpaket till modellflyg/bil/båt har fastlödda sladdar+kontakter. Lite mer pill än en vanlig laddare som man bara placerat batterierna i och som därefter startar-stoppar per automatik.
Bild
Medlem sedan 2001
Morphed
Geocachare
Efternamn: Tomas
Förnamn: Lurvas

Inlägg av Morphed » ons sep 21, 2011 23:32

IrreVilse skrev:

Enda man behöver till laddning av AA eller AAA är en batterihållare.. Laddaren har meny och fungerar så att du väljer batterityp och antal celler ex. om du har en batterihållare för 4st AA så väljer du 4celler.
Den laddar i cykler och känner av varje cell så att dom blir jämt och fullt laddade..

När du valt program för en batterityp så finns den kvar när du slår på den nästa gång.
Sladdarna är till för att passa olika batterityper så det är inte så krångligt som det ser ut... följer med en kontakt som passar till batterihållare så det är bara och plugga i,välja program och ladda!!!

Har själv en hållare för 6st AA då min Montana tar 3st då får jag två uppsättningar laddade på samma gång.. även hållare för 8st AAA då min Led lenser T7 tar 4st då är det smidigt med hållare anpassade för behov..

Klart det är smidigare med en vanlig laddare av bra kvalite men anledningen att jag använder denna är att jag har många typer av batterier ex.har lipo batterier till en kraftig pannlampa osv.. då är det smidigare med en laddare till allt och har märkt att jag får klart bättre batteritid med denna än en vanlig laddare som vi har köpt på kjell & co för 300kr som tjejen har brukar ha till sin kamerabatterier..

Ex på batterihållare http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =161088576
sydman
Geocachare
Efternamn: Robert
Förnamn: Holmgren

Inlägg av sydman » tor sep 22, 2011 8:53

Morphed skrev: Enda man behöver till laddning av AA eller AAA är en batterihållare.. Laddaren har meny och fungerar så att du väljer batterityp och antal celler ex. om du har en batterihållare för 4st AA så väljer du 4celler.
Den laddar i cykler och känner av varje cell så att dom blir jämt och fullt laddade..

Ex på batterihållare http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =161088576
Laddar den då varje batteri individuellt eller alla i en hållare samma?
Bild
Skriv svar