Batteriladdare

Diskussioner om utrustning som inte passar in i någon av kategorierna ovan.
Användarvisningsbild
IrreVilse
Geocachare
Efternamn: Westin
Förnamn: Göran

Re: Batteriladdare

Inlägg av IrreVilse » tor sep 22, 2011 9:20

sydman skrev:
Morphed skrev: Enda man behöver till laddning av AA eller AAA är en batterihållare.. Laddaren har meny och fungerar så att du väljer batterityp och antal celler ex. om du har en batterihållare för 4st AA så väljer du 4celler.
Den laddar i cykler och känner av varje cell så att dom blir jämt och fullt laddade..

Ex på batterihållare http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =161088576
Laddar den då varje batteri individuellt eller alla i en hållare samma?
Förmodligen alla i klump eftersom batterierna i denna hållare är seriekopplade. Eller--hur kan kan laddaren då känna igen ett enskilt batteri i denna serie?
Användarvisningsbild
gunnar_g
Geocachare

Inlägg av gunnar_g » tor sep 22, 2011 9:22

Jag har också en liknande fast bara för NiCd, NiMh och Pb som är mycket lämplig för R/C el-modeller och andra lite större acc-paket som är sammansatta (lödda/plastade). När någon cell i ett sådant ger sig så märks det rätt tydligt och man köper ett nytt paket. Ofta höga strömmar och lite hårdare slitage på accarna.
För AAA/AA tror jag det är bra med individuell laddning av varje cell för att kunna sortera ut sämre/olika.
Efternamn: Tomas
Förnamn: Lurvas

Inlägg av Morphed » tor sep 22, 2011 10:59

IrreVilse skrev:
sydman skrev:
Morphed skrev: Enda man behöver till laddning av AA eller AAA är en batterihållare.. Laddaren har meny och fungerar så att du väljer batterityp och antal celler ex. om du har en batterihållare för 4st AA så väljer du 4celler.
Den laddar i cykler och känner av varje cell så att dom blir jämt och fullt laddade..

Ex på batterihållare http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =161088576
Laddar den då varje batteri individuellt eller alla i en hållare samma?
Förmodligen alla i klump eftersom batterierna i denna hållare är seriekopplade. Eller--hur kan kan laddaren då känna igen ett enskilt batteri i denna serie?
Vet inte exakt hur det funkar... men glömde skriva innan att när man programmerar så väljer man batterityp,antal celler och även volt och hur många amp och jag brukar köra 0,4amp,det är väl där ifrån den kanske mäter om någon av cellerna/batterierna inte når full laddning så slår den ifrån laddningen,iofs visar den inte vilken som är dålig utan måste mätas..

Larmar även om en cell är dålig då startar inte laddningen.

På lipo batteri så balanserar den varje cell för sig men då finns det en ballanseringskabel..
Användarvisningsbild
IrreVilse
Geocachare
Efternamn: Westin
Förnamn: Göran

Inlägg av IrreVilse » tor sep 22, 2011 19:19

Vet inte exakt hur det funkar... men glömde skriva innan att när man programmerar så väljer man batterityp,antal celler och även volt och hur många amp och jag brukar köra 0,4amp,det är väl där ifrån den kanske mäter om någon av cellerna/batterierna inte når full laddning så slår den ifrån laddningen,iofs visar den inte vilken som är dålig utan måste mätas..

Larmar även om en cell är dålig då startar inte laddningen.

På lipo batteri så balanserar den varje cell för sig men då finns det en ballanseringskabel..[/quote]

Ok, nu har jag fått grepp om vad det är för grej. Eftersom jag vinnlagt mej om att bara köpa utrustning som drivs med AA eller AAAbatterier blir den inte aktuell i dagsläget. Men om jag köper nån utrustning med lithiumbatterier är den ett alternativ, en laddare till allt låter bra.

Ps. Är ganska irriterad på det sladdlösa samhället. Man har väl aldrig varit omgiven av så in i .......... med sladdar som nu
eldaren
Geocachare

Sv bruksanvisning

Inlägg av eldaren » fre sep 23, 2011 10:56

Hej har nu köpt en
Maha C-9000

Då den är mycket avancerad för mig, så är jag ute efter en svensk bruksanvisning så jag kan få ut mera av min laddare.
Är det någon som vet om det finns, kan inte finna någon på nätet........
Användarvisningsbild
gunnar_g
Geocachare

Re: Sv bruksanvisning

Inlägg av gunnar_g » fre sep 23, 2011 13:22

eldaren skrev:Hej har nu köpt en
Maha C-9000

Då den är mycket avancerad för mig, så är jag ute efter en svensk bruksanvisning så jag kan få ut mera av min laddare.
Är det någon som vet om det finns, kan inte finna någon på nätet........
Jag har bara engelsk. Ska man vara petig så ska det finnas svensk brux om man köper i sverige. Dock tycker jag att man oftare blir förvillad av svenska på tekniska saker då en kines översatt..
Annars får du väl fråga på de styckena som är knepiga så får väl någon av oss Mahaner försöka svara.

Re: Sv bruksanvisning

Inlägg av eldaren » fre sep 23, 2011 17:26

gunnar_g skrev:
eldaren skrev:Hej har nu köpt en
Maha C-9000

Jag har bara engelsk. Ska man vara petig så ska det finnas svensk brux om man köper i sverige..

Hej Den är allt köpt i Sverige, men det var ändå bara engelsk bruksanv............
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Inlägg av 1000sjöar » tis sep 27, 2011 7:14

Ännu en laddare i floran. Färre kablar än vissa men mera pill. Dock ingen info om laddström, laddtid maxeffekt m.m.
http://www.batterikungen.se/batteri/bat ... ddare.html
Kolla videon.
Bild
Medlem sedan 2001
Användarvisningsbild
-Beast-
Föreningsmedlem
Efternamn: Wahlström
Förnamn: Martin

Batteriladdare

Inlägg av -Beast- » sön jul 29, 2012 13:51

Nu kan man köpa en batteriladdare på clasohlsson (AA/AAA) som passar både bilen och väggen för 249:- inkl 4 st AA batterier.
http://www.clasohlson.com/se/Batterilad ... r365103000

Laddar 1-4 st åt gången.
Klarar både Ni-MH och Ni-Cd batterier, även blandad laddning.
Laddar på 1h.

Har inte testat och utvärderat men har köpt till bilen och hemmet.
Bild Bild
Användarvisningsbild
The Forslunds
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Forslund
Förnamn: Tommy

Inlägg av The Forslunds » sön jul 29, 2012 15:44

-Beast- skrev:Nu kan man köpa en batteriladdare på clasohlsson (AA/AAA) som passar både bilen och väggen för 249:- inkl 4 st AA batterier.
http://www.clasohlson.com/se/Batterilad ... r365103000

Laddar 1-4 st åt gången.
Klarar både Ni-MH och Ni-Cd batterier, även blandad laddning.
Laddar på 1h.

Har inte testat och utvärderat men har köpt till bilen och hemmet.
Var i närheten av en butik igår, synd att jag inte sett detta då... Typen "Ready to use" är ju att föredra om de ligger en tid, vanliga batterier brukar självurladda mer eller mindre snabbt.
BildBild
mintolux
Geocachare
Efternamn: Patrik
Förnamn: Österberg

Inlägg av mintolux » mån sep 17, 2012 4:44

Tips på bra batteriladdare efterlyses.
Måste inte vara en extremt snabb.
MatsAgeby
Föreningsmedlem
Efternamn: Ageby
Förnamn: Mats

Inlägg av MatsAgeby » mån sep 17, 2012 9:02

mintolux skrev:Tips på bra batteriladdare efterlyses.
Jag är nöjd med mina två batteriladdare från Kjell & Company som heter PowerBase C-431 och som har fyra laddkanaler, vilket innebär att du kan sätta i ett enda batteri och det laddas ( hade det varit 2 kanaler så är man tvungen att sätta i två batterier i samma "kanal" för att batterierna ska laddas ).

Är inte den billigaste laddaren.
Dessutom en snabb laddare.
Bra display där man "ser" laddningsstatus.
Kan kopplas mot 12 volt (bilen) vilket är perfekt då man alltid har fullt laddade batterier med sig.
Medföljer 4 st 2700 mAH batterier.

Rekommenderas http://www.kjell.com/sortiment/el/batte ... 431-p44674
Team MEJ
Geocachare
Efternamn: Mattsson
Förnamn: Magnus

Inlägg av Team MEJ » mån sep 17, 2012 9:22

mintolux skrev:Tips på bra batteriladdare efterlyses.
Denna laddaren är det väldigt många som använder sig av Maha Powerex MH-C9000.

Har ännu inte hört någon som tyckt att den inte uppfyller deras förväntningar.
Bild
Användarvisningsbild
Drejan
Geocachare

Inlägg av Drejan » mån sep 17, 2012 9:33

Flyttade lite inlägg till den existerande tråden

För övrigt gillar jag också min MAHA:
http://www.chargeit.se/maha-c9000-0000g ... e=MH-C9000
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » mån sep 17, 2012 16:40

Som kontrast har jag en gp powerbank med reseladdare som var snorbillig. Battrierna jag fick med var naturligtvis skräp men laddaren är ok. Den laddar 1-4 AA/AAA på några timmar från väggen eller cigguttaget. Är ett batteri kasst blinkar den rött, när det är klart är det grönt. Min mormor skulle klara av den och den gör jobbet. För de extra hundringarna kan man köpa 2-3 set med varta ready2use.
Med denna laddare har jag efter 2,5 tunga år lyckats slita ut ett av två par av dessa batterier.

Det beror helt klart på vad man ska ha dom till men för att hålla sin gps vid liv och inte behöver tänka på ett par reservbatteriers extra vikt i packningen är det i min mening klart overkill med värre grejer. Dom flesta har bil när de cachar så ett par alkaliska eller en femtlilapp så slipper man avbrott från sitt beroende ifall det skulle hända nåt dramatiskt med en cell..
Bild
Skriv svar