Efterlyser loggremsor med datum och klockslag

Diskussioner om utrustning som inte passar in i någon av kategorierna ovan.
camdan
Geocachare

Efterlyser loggremsor med datum och klockslag

Inlägg av camdan » tor nov 27, 2008 17:41

När jag har cachat i Tyskland har jag märkt att det ofta finns en annan typ av micro-loggremsor där. Väldigt strukturerade med plats för namn, datum och klockslag när man fann cachen och ändå med gott om plats för många loggningar. Ja....... ni som sett dom vet vad jag menar.

Efter att utan framgång surfat runt efter något användbart efterlyser jag något likande färdigt för utskrift.

Förvisso kunde jag sätta mig själv och designa något likande. Men är helt enkelt för lat :sleep:
Användarvisningsbild
Eloserik
Föreningsmedlem
Efternamn: Carlsson
Förnamn: Erik

Inlägg av Eloserik » tor nov 27, 2008 18:24

Bild
camdan
Geocachare

Inlägg av camdan » tor nov 27, 2008 21:56

Tack...... det var precis den jag menade.

Jag ska byta ut en full loggremsa på en av mina cacher imorgon. Vi får se om de svenska cacharna accepterar en remsa det tyska ordet "Uhrzeit".

Jag har nämligen märkt att vissa blir lite kinkiga så fort någon tysk nymodighet kommer på tal. Exempelvis Bauhaus eller Lidl.

"Don´t mention the war"....någon? :roll:
Användarvisningsbild
Fasanen
Geocachare

Inlägg av Fasanen » tor nov 27, 2008 22:32

camdan skrev:Tack...... det var precis den jag menade.

Jag ska byta ut en full loggremsa på en av mina cacher imorgon. Vi får se om de svenska cacharna accepterar en remsa det tyska ordet "Uhrzeit".

Jag har nämligen märkt att vissa blir lite kinkiga så fort någon tysk nymodighet kommer på tal. Exempelvis Bauhaus eller Lidl.

"Don´t mention the war"....någon? :roll:
Lite tysk "ordnung"i burkarna emotses. :) Varför kan jag inte sluta tänka på kanonrullen "Das Boot"? :D
...ett inlägg i den fortgående I-landsdebatten
Chilawert
Geocachare

Inlägg av Chilawert » tor nov 27, 2008 22:32

Det går ju bra att ändra Uhrzeit annars, men jag tror inte det spelar någon större roll.
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Anders

Re: Efterlyser loggremsor med datum och klockslag

Inlägg av Gavia-SGCD » fre nov 28, 2008 0:53

camdan skrev:... Väldigt strukturerade med plats för namn, datum och klockslag ...
Vad har det för betydelse med ett klockslag angivet i loggningen? Datum och signatur duger väl utmärkt!

Det är väl tusen gånger viktigare att folk tittar två gånger i loggboken och skriver på rätt plats och inte lämnar flera "kvadratkilometer" tomrum och tomma sidor mellan loggarna, än att skriva dit ett klockslag!
Eller ...?
You don't have to be handicapped to be different
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

OC by Gavia and his Smashing GeoCaching Dogs
Användarvisningsbild
tmad.se
Föreningsmedlem
Efternamn: Westling
Förnamn: Thommy

Inlägg av tmad.se » fre nov 28, 2008 0:56

klockslag kan vara kul att ha med på de första loggarna.. Alltid kul att se hur många minuter man torskat en FTF med... :P
73 de SA0BJW
Användarvisningsbild
Uppfinnarjocke
Geocachare

Re: Efterlyser loggremsor med datum och klockslag

Inlägg av Uppfinnarjocke » fre nov 28, 2008 1:16

Gavia skrev:
camdan skrev:... Väldigt strukturerade med plats för namn, datum och klockslag ...
Vad har det för betydelse med ett klockslag angivet i loggningen? Datum och signatur duger väl utmärkt!

Det är väl tusen gånger viktigare att folk tittar två gånger i loggboken och skriver på rätt plats och inte lämnar flera "kvadratkilometer" tomrum och tomma sidor mellan loggarna, än att skriva dit ett klockslag!
Eller ...?
Om man har en cache som får många besök är det roligt att se klockslag. Jag har en rätt välbesökt där jag ofta saknat att veta när på dan de var där och i vilken ordning olika cachare kom dit.
Användarvisningsbild
leo72
Reviewer
Reviewer

Inlägg av leo72 » fre nov 28, 2008 1:25

tmad.se skrev:klockslag kan vara kul att ha med på de första loggarna.. Alltid kul att se hur många minuter man torskat en FTF med... :P
Precis...

När cachen är "gammal" så är det ju totalt ointressant.. eller :?:
Användarvisningsbild
kallt_kaffe
Geocachare

Inlägg av kallt_kaffe » fre nov 28, 2008 9:42

Jag hade lite tid att döda igår kväll så jag slängde ihop en egen variant, inspirerad av den tyska, dock i klassisk loggremse-stil med plats för häftklammer längst upp:
http://kallt_kaffe.milliways.st/pdfs/mikro_logg.pdf

4cm breda remsor på ett liggande A4 vilket brukar vara ganska lagom i en filmburk. Jag brukar använda liggande A4 för att få fler, men kortare remsor.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?" - Douglas Adams
camdan
Geocachare

Inlägg av camdan » fre nov 28, 2008 10:21

camdan skrev:
kallt_kaffe skrev:Jag hade lite tid att döda igår kväll så jag slängde ihop en egen variant, inspirerad av den tyska, dock i klassisk loggremse-stil med plats för häftklammer längst upp:

4cm breda remsor på ett liggande A4 vilket brukar vara ganska lagom i en filmburk. Jag brukar använda liggande A4 för att få fler, men kortare remsor.
Bra jobbat :thup:

Maila in den till gc.se:s webmaster så den den kan hamna under "hjälpmedel".

Gavia skrev:

Eller ...?
Klockslag eller inte kan man ju diskutera. Ibland när man cachar i ett område kan man ju se att något bekant namn varit på besök i området samma dag. Kan ju vara kul och se hur långt efter man är. Exempelvis när jag cachade i Tyskland näst-senaste gången kunde jag konstatera att jag missat jag en caching-kollega med bara 5 minuter.

Det största fördelen med en strukturerad loggremsa är ju att det inte råder någon tveksamhet var man skall skriva. Den vanliga linjerade loggremsan ger den slarvige cacharen lite för mycket frihet.
Användarvisningsbild
kallt_kaffe
Geocachare

Inlägg av kallt_kaffe » fre nov 28, 2008 10:48

camdan skrev:Det största fördelen med en strukturerad loggremsa är ju att det inte råder någon tveksamhet var man skall skriva. Den vanliga linjerade loggremsan ger den slarvige cacharen lite för mycket frihet.
Eller den kreative som gärna skriver sin livs historia i en mikrologg.

Annars måste jag dock erkänna att jag gjort några fler egna remsor där jag inte ens linjerat loggen. Jag ska nog ta och gå igenom det jag har och slänga upp lite fler pdf:er. Har bl.a. en egen stashnote för mikros som man skriver ut dubbelsidigt och får svenska på ena sidan och engelska på den andra.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?" - Douglas Adams
Alarik
Geocachare

Inlägg av Alarik » fre nov 28, 2008 13:43

kallt_kaffe skrev:Jag hade lite tid att döda igår kväll så jag slängde ihop en egen variant, inspirerad av den tyska, dock i klassisk loggremse-stil med plats för häftklammer längst upp:

Den vá inte dum den :thup:
Sparad för utskrift.
"Sprit löser inga problem - Det gör inte mjölk heller"
Användarvisningsbild
McB.
Föreningsmedlem
Efternamn: Bengtsson
Förnamn: Marcus
Kontakt:

Inlägg av McB. » fre nov 28, 2008 16:11

Bra initiativ, men... Varför Comic Sans?

http://bancomicsans.com/ :twisted:
Före detta geocachare.
Användarvisningsbild
kallt_kaffe
Geocachare

Inlägg av kallt_kaffe » fre nov 28, 2008 16:37

McB skrev:
Bra initiativ, men... Varför Comic Sans?

http://bancomicsans.com/ :twisted:
Enbart för att balansera den goda handlingen (att fixa en loggbok) med en ond.
Skriv svar