Är Geocaching till för alla?

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
nellie07
Geocachare

Inlägg av nellie07 » ons feb 09, 2011 23:29

Obs Ingen kritik mot utläggare.
Jag är fullt övetygad om att det handlar om obetänksamhet.

Verkligheten för mig, kvinna 168 cm, (över medellängd för kvinnor i sverige) är att jag under de 2 år jag cachat har varit tvungen att gå ifrån ganska många cacher utan att logga find, enbart pga min längd.
I bland når jag dom såpass att jag kan röra vid dom, ibland fattas några centimeter till.
Samltiga av cacherna har haft mellan T 1 och 2. För mig har dom varit T5

Så, vad anser ni? Är det ok att terrängratingen utgår från manlig längd, eller är det läge att ta hänsyn även till dom "kortväxta"??
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem

Re: Är Geocaching till för alla?

Inlägg av Djurets » ons feb 09, 2011 23:44

Det är ju en svår gräns att dra, vilken längd skall man utgå ifrån och hur skall man som längre utläggare kontrollera att det stämmer, tror nog att det idag och i framtiden utgår från den som lägger ut cachen.

Ett par tips för dom som inte når så ofta:
*Ta hjälp av en passerande mugglare.
*Skräpplockare
*Drickaback
*Fotoväska(finns många typer av hårda väskor som tål att stå på)
*Platåskor(ja, det var kanske inte så seriöst) :wink:
/Djurets
Bild
sydman
Geocachare

Inlägg av sydman » ons feb 09, 2011 23:54

Vägrar göra detta till en genusfråga det är snarare en fråga om vilken rating som är rätt.. når man inte en en burk när man är som du minst 2meter med uppsträckt arm då är det inte en T1 längre
Bild
Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare

Inlägg av Blaufish » tor feb 10, 2011 0:08

Man, 179cm.

Når inte jag en cache märkt som T:1-T:1.5 loggar jag needs maintenance utan att tveka. Kan en frisk person inte ta sig till dem är de helt felmärkta. Kan inte folk märka cachen korrekt så behöver den ju cachebedkrivningen underhåll :-)

Skulle möjligen även överäga NM-logg på T:2 och T:2.5 lite beroende på hur absurt deb sitter.

På T:3 accepterar jag att det kan utesluta en minoritet som är kortare än snittet från att logga utan hjälpmedel / klättring.

Från T:3.5 förväntar jag mig klättring, zoombies och andra svårigheter.

Från T:4 och uppåt är det rimligt att majoriteten börjar få det riktigt, riktigt svårt att logga en cache. Här någonstans börjar "extrem" klättring eller hjälpmedel bli mer naturliga inslag.

fad 2012 intervjuer - fad 2011 teaser - blaufish.wordpress.com - väder i götheborg

You define how you play. How you play defines who you are. .hack//
The Smokestoners
Geocachare

Inlägg av The Smokestoners » tor feb 10, 2011 0:12

Aldrig genus fråga.. Det vill ingen att det ska bli, men det finns massor av, dessa höga gömmor. Har själv fått sträcka mig allt jag kan på en 1,5... (182 cm) och då är det inte en 1,5;a...

Men sedan måste man även ha klart för sig att alla cacher lever ett eget liv, och många av dem har en tendens av att bli svårare och svårare.

Då talar jag kanske inte om en skylt som kan bli högre utan andra gömmor.
Det "kan" bli svårare och svårare...

Kollade en här om dagen som jag var FTF på det var en trea... tänkte hur hamnade den gömman där??? En meter bort och en meter högre.

Ut över detta så har det blivet en "liten" uppgradering på vad man ska ha med sig ut. Stege.... finns i många geobilar... met spö på minst fem meter, gärna längre... Plocka skräp grej (ni vet vad jag menar) på minst 80 cm. Dessa är numera standard för vissa geocachare.

Svår gräns att dra, men vad jag har hoppat på 1,5:or... hoppat hoppat. För att sedan hitta en galge i bilen eller annat,,,

Det hänger på de som lägger ut! Ha en trevlig kväll.

Ut och logga!
thesmokestoner.blogspot.com

Bild
Användarvisningsbild
Farliga handen
Geocachare

Inlägg av Farliga handen » tor feb 10, 2011 0:18

En T1 borde kunna plockas från sitthöjd kan man tycka.
eaglewood
Geocachare

Inlägg av eaglewood » tor feb 10, 2011 0:29

Är det inte så enkelt att är man kort når man inte alla....? Man kan ju inte sätta t5 för att det är en två meter hög stolpe :roll:
nellie07
Geocachare

Inlägg av nellie07 » tor feb 10, 2011 0:35

När jag startade tråden var jag medveten om att dom allra flesta, som liksom jag som har problem, är kvinnor.
Men jag har inte minsta intresse av att göra det här till en genusfråga. Det är för mig fullständigt ointressant, dessutom finns även kortvuxna killar, även om dom är i minoritet i cachingsverige.

Frågan är om det finns intresse hos majoritetet (över 1,75 cm) att försöka göra något åt problemet för minoriteten.
I så fall, vad går att göra?
eaglewood
Geocachare

Inlägg av eaglewood » tor feb 10, 2011 1:06

För mig så går geocaching mycket ut på att göra det så svårt som mögligt. Skulle själv inte tveka att sätta en cache onödigt högt om jag kan. Jag tror du har en lång väg framför dig om du vill få bort högt placerade cacher.
nellie07
Geocachare

Inlägg av nellie07 » tor feb 10, 2011 1:09

Jag har inget intresse av att få bort högt placerade cacher. Det är ALLTID utläggaren som avgör cachens placering.
Andre4s
Geocachare

Inlägg av Andre4s » tor feb 10, 2011 7:21

eaglewood skrev:Jag tror du har en lång väg framför dig om du vill få bort högt placerade cacher.
Huh? Det är väl verkligen inte vad OP:n är ute efter?
Ville bara säga tack till nelli07 för att du åtminstone fick mig att inse att det fanns ytterligare en dimension vid sättande av D/T. Håller precis i detta nu att lägga ut mina första cacher, och åtminstone en kommer att få lite högre T rating än vad jag hade tänkt från början.
Bild Bild
Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare

Inlägg av Blaufish » tor feb 10, 2011 8:23

Vad betyder "OP"?

Hur som helst, T:1-T:1.5 bör kunna nås av friska människor. Även T:2 är lite anmärkningsvärt om den sitter väldigt högt utan något att klättra på.

Logga en artig log om att T-rating är fel. Har man tur håller cacheägaren med och ändrar.

Jag tror jag själv gjort detta ca tre gånger och ingen blev sur på mig för det.

Påtalar man att en T:2 tog 10 minuter att logga och att man fått stå och hoppa med en gren i handen så inser de flesta att det nog inte är en T:2 för folk som inte är längre än snittet.

På T:1 är det ju bara absurt om hjälpmedel behövs för att nå, där förväntar vi oss att barn och rullstolsbundna skall nå.

Framför man sitt resonemang artigt och tydligt, så brukar det gå bra.

...sen så finns ju en viss liten risk att någon blir arg för att man påpekar något. Bara att släppa det, tänka "hmmm, den där snubben är nog lite som clownen i DET" och gå vidare :-) (saker har aldrig blivit bättre av log-krig)

fad 2012 intervjuer - fad 2011 teaser - blaufish.wordpress.com - väder i götheborg

You define how you play. How you play defines who you are. .hack//
Kaizagris
Geocachare

Inlägg av Kaizagris » tor feb 10, 2011 10:06

Har också upptäckt att 165cm tydligen är i kortaste laget inom cachingvärlden :) . Jag har löst det så att jag brukar ha med mig en sån där hopfällbar griparm. Eller så blir det att förlänga sig själv med hjälp av att lyfta upp ett av barnen på axlarna (men de börjar bli lite tunga nu).
Kanske skulle det vara bra med ett attribut som talar om att cachen sitter högt upp, så man kan vara förberedd och ha med sig attiraljer om man vet att man är lite kort i rocken :?:
Bild
Svejs
Geocachare

Inlägg av Svejs » tor feb 10, 2011 10:13

Ibland tror jag att det är på "pin jävelskap" som folk med flit skriver fel terrängrating. Det är nästintill så att man känner för att skriva "needs archive" när det är så tydliga indikationer i loggarna att det omöjligen är en T1,5 - och när folk inte nått cachen beroende på att de är för korta (eller ensamma).

Här fick jag fram och ner den men för att återplacera den fick min son och jag tillsammans samarbeta. Och då är jag ändå dryga 1,85, så efter den upplevelsen så är jag extra medveten om att ge så korrekt T-rating som det går:
http://coord.info/GC12E80 i Köpenhamn(självklart blir det en spoiler om ni öppnar länken eftersom då avslöjas platsen och ni får en indikation var ni skall leta - dvs ni skall leta felaktigt och inte enligt T) - Cache läggaren har dessutom åtskilliga gånger fått påpekanden att den inte går att hämta av friska men korta (eller äldre pga den fysiska ansträngningen) pga av placeringen...

Dock har jag väldigt sällan i Sverige så tydligt noterat felaktigheter i T-rating från 1,5 och uppåt, däremot så är det ju en och annan som inte uppfyller T1...

Bra att du påminner alla tycker jag. Och jag tycker att man mycket väl skall göra inlindade påpekanden om man hittar tydliga felaktigheter...
Att alltid vara en smula barn - det är att vara verkligt vuxen... (Jevgenij Jevtusjenko)
d3bjorn
Geocachare

Inlägg av d3bjorn » tor feb 10, 2011 11:41

Jag får erkänna att jag har gjort det här misstaget av ren obetänksamhet. Jag har en serie cachar där den enda riktiga svårigheten är tänkt att vara mugglare. Jag upptäckte problemet när jag var ute med en cachare som är knappt 2 dm kortare än jag själv. En cache som jag tyckte var en klockren T1,5 var i princip omöjlig att nå för henne. Klantigt av mig, men förhoppningsvis har jag lärt mig att inte utgå så mycket från mig själv när jag gömmer och sätter rating.

Det som är lite konstigt är att man inte får så mycket klagomål på sådana här fel. Det enda jag har noterat i loggarna är att folk har haft det lite kämpigt för att de har plockat en av cacharna från "fel" håll. Jag vet inte om folk tycker att det är pinsamt att säga att de tycker att det är svårt att nå burkarna eller om de har lärt sig att det är en nackdel att inte vara lång. Eller om de är rädda att spoila gömmorna med för tydliga beskrivningar av svårigheter, men i så fall kan man ju skicka personligt meddelande till ägaren. Om ingen påpekar misstagen man gör är det svårt att lära sig bli bättre.

Bra att du tar upp detta, nellie07!
Skriv svar