LOGGA MINDRE P.G.A. BRÄNSLEPRISET?

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.

Aktivitet p.g.a. bränslepriset

Som tidigare
77
79%
Mer
7
7%
Mindre
14
14%

Antal röster: 98
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Inlägg av 1000sjöar » mån mar 07, 2011 11:30

Hur kommer Ditt fortsatta geocachande bli i år?
Nu när bensinpriset sprängt 14 kronorsvallen så kastar jag ut en fråga.
Kommer Du att fortsätta som förut eller blir det att logga när "jag har vägarna förbi"?
Själv så har jag ofta tagit en söndagstur på mellan 5-20 mil för att leta en knippe gömmor.
Troligen blir det inte så ofta nu.
FTF:loggning i närområdet prioriteras förmodligen även framledes.
Bild
Medlem sedan 2001
Andre4s
Geocachare
Efternamn: Magnusson
Förnamn: Andreas

Re: LOGGA MINDRE P.G.A. BRÄNSLEPRISET?

Inlägg av Andre4s » mån mar 07, 2011 12:00

Jag har inte ens en bil, men jag måste bara fråga: Priset på resan har blivit dyrare, men inte så mycket. Är det så att den har passerat någon sorts gräns?
För priset för en 20 mils resa har ju "bara" gått upp från säg 182 kr till 196 kr (0,7l/milen samt 13 och 14 kr/l) [för att ha en diskussionspunkt].
Bild Bild
Användarvisningsbild
doffy_74
Geocachare
Efternamn: Dahlberg
Förnamn: Henrik

Inlägg av doffy_74 » mån mar 07, 2011 13:07

Min bilåkning öht påverkas inte av bensinpriset...
Användarvisningsbild
Ducatista
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av Ducatista » mån mar 07, 2011 14:36

Under semestern brukar vi göra någon lite längre dagsutflykt eftersom vi rensat det mesta inom räckhåll. Jag tror att jag kommer att få svårare att övertala sambon till dessa turer p.g.a. bränslepriset. Istället få jag nog hitta på något annat svepskäl och "ta cacher när man ändå har vägarna förbi".

Hemmavid har vi mer eller mindre övergått till att göra enstaka turer och ta ett antal, än en liten sväng om på vägen hem från jobb s a s. Man får nog sikta in sig på områden har har ett antal cacher tillgängliga till fots eller cykel, och så trampa runt istället.
Member of The Gimli Team
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem
Förnamn: Daniel
Kontakt:

Inlägg av *Danne* » mån mar 07, 2011 19:21

NU när bränslepriset är så högt så cacha jag inte lika ofta utan försöker pricka in FTF och även vita dagar i kalendern annars så är det mindre caching nu mot var det varit.
Bild

Bild
flanker27000
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av flanker27000 » mån mar 07, 2011 23:19

Jag är ju med i en bilpool där bränslekostnaden ingår i själva kostnaden för att nyttja bilen. Betalar alltså indirekt för bränslet men är inte så känslig för såna här svängningar. Sen försöker jag ju som vanligt cacha en del till fots och cykel också förstås. Tror överhuvudtaget inte det blir så värst mycket cachande i år av andra skäl...
Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare
Ort: Hufvudstaden Götheborg http://blaufish.wordpress.com/
Kontakt:

Inlägg av Blaufish » tis mar 08, 2011 0:17

Är inte bränslepriset mest psykologiskt? Reparationer och värdeminskning är väl mångfaldigt dyrare?

Om inte annat kan vi glädjas på moder naturs vägnar om bensinpriset faktiskt får ner körningarna :) ta chansen att cacha ihop så bensinpriset per person går ner, låna grannens cykel osv

fad 2012 intervjuer - fad 2011 teaser - blaufish.wordpress.com - väder i götheborg

You define how you play. How you play defines who you are. .hack//
LHCper
Geocachare
Efternamn: Westling
Förnamn: Per
Kontakt:

Inlägg av LHCper » tis mar 08, 2011 8:26

Det finns inget givet vad bränsle ska kosta. Fossila bränslet är inte förnybart och priserna kommer inom en ganska snar framtid att skjuta i höjden.

För egen del använder jag i huvudsak fötter, cykel och allmänna kommunikationer för att cacha. Vid ett tillfälle har jag hyrt bil, och vid några tillfällen har jag samåkt med andra cachare. Om ett par år kanske jag köper en bil, men då ligger en hybrid bra till.
Lagom svårt är bäst.

Bild Bild
Troll-rambo
Geocachare

Inlägg av Troll-rambo » tis mar 08, 2011 8:39

Lustigt med bensinpriset! Är kronan svag så höjs priset och är kronan stark så ökar priset då med??
Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare
Ort: Hufvudstaden Götheborg http://blaufish.wordpress.com/
Kontakt:

Inlägg av Blaufish » tis mar 08, 2011 9:57

Nu så är det väl demokratiyttringarna och instabiliteten hos flera oljeproducenter som är främsta orsaken. Framförallt Libyen då alltså.

fad 2012 intervjuer - fad 2011 teaser - blaufish.wordpress.com - väder i götheborg

You define how you play. How you play defines who you are. .hack//
LHCper
Geocachare
Efternamn: Westling
Förnamn: Per
Kontakt:

Inlägg av LHCper » tis mar 08, 2011 11:12

Troll-rambo skrev:Lustigt med bensinpriset! Är kronan svag så höjs priset och är kronan stark så ökar priset då med??
Normalfallet är att priset går upp eftersom efterfrågan ständigt ökar i länder som Indien och Kina när det gäller olja. Finns klara indikationer på att vi nått "peak oil" men det är en annan diskussion...

För egen del anmälde jag mig idag till en bilpool. Bäst att vara förbered inför event i Halmstad, Vingåker, Stockholm, Skåne.... Att ha egen bil har jag inget behov av utan jag tror att bilpool är en bra lösning.
Lagom svårt är bäst.

Bild Bild
Användarvisningsbild
doffy_74
Geocachare
Efternamn: Dahlberg
Förnamn: Henrik

Inlägg av doffy_74 » tis mar 08, 2011 11:42

Frågan är väl också hur mycket dyrare en tankning faktiskt blir. Går literpriset upp 50 öre och man tankar 35 liter blir skillnaden inte så stor.
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » tis mar 08, 2011 14:25

Ett problem med höga bensinpriser är att man får tanka oftare.
Många mackar har 800kr som gräns och det händer ibland att pumpen stänger av innan man får tanken full.
I-landsproblem...

Visst tänker man sig för en gång extra innan man chansar på en enstaka burk som ligger långt bort.
Då kanske man skall roa sig med att samåka och göra en utflykt tillsammans med andra cachare. Det är både roligare och billigare för alla.
Bild
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem
Förnamn: Daniel
Kontakt:

Inlägg av *Danne* » tis mar 08, 2011 18:49

team@ skrev:Ett problem med höga bensinpriser är att man får tanka oftare.
Många mackar har 800kr som gräns och det händer ibland att pumpen stänger av innan man får tanken full.
I-landsproblem...

Visst tänker man sig för en gång extra innan man chansar på en enstaka burk som ligger långt bort.
Då kanske man skall roa sig med att samåka och göra en utflykt tillsammans med andra cachare. Det är både roligare och billigare för alla.
Va skojar du jag tankar lastbilen två ggr i veckan och det är för närmare 3000 kr varje gång så det har jag inte märkt av att pumpen stänger av vid 800 kr
Bild

Bild
flanker27000
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av flanker27000 » tis mar 08, 2011 18:50

LHCper skrev: För egen del anmälde jag mig idag till en bilpool. Bäst att vara förbered inför event i Halmstad, Vingåker, Stockholm, Skåne.... Att ha egen bil har jag inget behov av utan jag tror att bilpool är en bra lösning.
Jo, det kan jag skriva under på, jag tycker det är en mycket bra lösning och jag är förvånad över att det inte fått större genomslag. Som nämndes tidigare i tråden är ju en av de största kostnaderna med att ha bil värdeminskningen samt andra mer dolda avgifter som skatt, service etc. Bränslekostnaden är i sammanhanget förhållandevis liten. När man är med i en bilpool delar man på många av de dolda avgifterna och om man inte kör dagligen är det ofta betydligt mer ekonomiskt fördelaktigt än att ha en bil som bara står och tappar värde under långa tider.
Skriv svar