LOGGA MINDRE P.G.A. BRÄNSLEPRISET?

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.

Aktivitet p.g.a. bränslepriset

Som tidigare
77
79%
Mer
7
7%
Mindre
14
14%

Antal röster: 98
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Re: LOGGA MINDRE P.G.A. BRÄNSLEPRISET?

Inlägg av team@ » tis mar 08, 2011 20:23

danne100 skrev:
team@ skrev:Ett problem med höga bensinpriser är att man får tanka oftare.
Många mackar har 800kr som gräns och det händer ibland att pumpen stänger av innan man får tanken full.
I-landsproblem...

Visst tänker man sig för en gång extra innan man chansar på en enstaka burk som ligger långt bort.
Då kanske man skall roa sig med att samåka och göra en utflykt tillsammans med andra cachare. Det är både roligare och billigare för alla.
Va skojar du jag tankar lastbilen två ggr i veckan och det är för närmare 3000 kr varje gång så det har jag inte märkt av att pumpen stänger av vid 800 kr
Skojar inte det minsta.

Stora Statoilmacken i Sollentuna (kortautomat) slog av vid 800 senast häromdagen. Shell(?) i Sandsjöbacka gjorde det i somras.
Lilla obemannade Shellmacken i Bua hamn var ännu jävligare i somras. Den kapade efter 400 som en slags ransonering!

Att pumpen fegfyller sista biten upp till 800kr gör att den inte heller fattar om det råkar bli fullt just på gränsen. Då rinner det över.
Satans otyg.

Antar att dieselpumparna beter sig annorlunda ;-)
Bild
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem
Efternamn: Larsson
Förnamn: Daniel
Kontakt:

Inlägg av *Danne* » tis mar 08, 2011 20:33

team@ skrev:
danne100 skrev:
team@ skrev:Ett problem med höga bensinpriser är att man får tanka oftare.
Många mackar har 800kr som gräns och det händer ibland att pumpen stänger av innan man får tanken full.
I-landsproblem...

Visst tänker man sig för en gång extra innan man chansar på en enstaka burk som ligger långt bort.
Då kanske man skall roa sig med att samåka och göra en utflykt tillsammans med andra cachare. Det är både roligare och billigare för alla.
Va skojar du jag tankar lastbilen två ggr i veckan och det är för närmare 3000 kr varje gång så det har jag inte märkt av att pumpen stänger av vid 800 kr
Skojar inte det minsta.

Stora Statoilmacken i Sollentuna (kortautomat) slog av vid 800 senast häromdagen. Shell(?) i Sandsjöbacka gjorde det i somras.
Lilla obemannade Shellmacken i Bua hamn var ännu jävligare i somras. Den kapade efter 400 som en slags ransonering!

Att pumpen fegfyller sista biten upp till 800kr gör att den inte heller fattar om det råkar bli fullt just på gränsen. Då rinner det över.
Satans otyg.

Antar att dieselpumparna beter sig annorlunda ;-)
Ja men det vet du väl varför det slå av vid 800 för dig?
Det är ju för du inte ska cacha så mycket :P
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare
Ort: Hufvudstaden Götheborg http://blaufish.wordpress.com/
Kontakt:

Inlägg av Blaufish » ons mar 09, 2011 1:35

danne100 skrev:Ja men det vet du väl varför det slå av vid 800 för dig?
Det är ju för du inte ska cacha så mycket :P
Det har nog med vilket kort man har och vilka avtal macken har med det kortbolaget. Om macken har varit utsatt för mycket fusk börjar de kolla, och kort som riskerar att säga nej har man stopp på. Typ om man kör mackens eget kort så borde den ju veta exakt hur mycket den kan dra, så ingen anlendning att stoppa. Kortbolag på konto, kan vara så att användaren inte har X kronor på kortet, macken kan inte testa, ... typ nått sånt

fad 2012 intervjuer - fad 2011 teaser - blaufish.wordpress.com - väder i götheborg

You define how you play. How you play defines who you are. .hack//
Användarvisningsbild
niebustgaard
Geocachare

Inlägg av niebustgaard » ons mar 09, 2011 2:23

Det vore kanske vara kul om cachare inom sina närområden tog kontakt med varandra när man planerade en cahce-raid.
Att samåka är inte fel och ju fler som letar så är chanserna att hitta större och mycket roligare.

Nie
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem
Efternamn: Larsson
Förnamn: Daniel
Kontakt:

Inlägg av *Danne* » ons mar 09, 2011 7:54

niebustgaard skrev:Det vore kanske vara kul om cachare inom sina närområden tog kontakt med varandra när man planerade en cahce-raid.
Att samåka är inte fel och ju fler som letar så är chanserna att hitta större och mycket roligare.

Nie
Samåka ja det vet inte folk vad det är ingen säger till när dom ska ut o cacha tyvärr många vill cacha ensamma har jag märkt nu den sista tiden på folk.
Bild

Bild
Andre4s
Geocachare
Efternamn: Magnusson
Förnamn: Andreas

Inlägg av Andre4s » ons mar 09, 2011 8:32

flanker27000 skrev:
LHCper skrev: För egen del anmälde jag mig idag till en bilpool. Bäst att vara förbered inför event i Halmstad, Vingåker, Stockholm, Skåne.... Att ha egen bil har jag inget behov av utan jag tror att bilpool är en bra lösning.
Jo, det kan jag skriva under på, jag tycker det är en mycket bra lösning och jag är förvånad över att det inte fått större genomslag. Som nämndes tidigare i tråden är ju en av de största kostnaderna med att ha bil värdeminskningen samt andra mer dolda avgifter som skatt, service etc. Bränslekostnaden är i sammanhanget förhållandevis liten. När man är med i en bilpool delar man på många av de dolda avgifterna och om man inte kör dagligen är det ofta betydligt mer ekonomiskt fördelaktigt än att ha en bil som bara står och tappar värde under långa tider.
Jo, jag är också med i en bilpool i Linköping. Mycket praktiskt för korta sträckor, men skall jag längre än c:a 60 mil (totalt över en helg) blir det billigare med hyrbil. (Sen får man ofta "roligare" bilar om man hyr, men det är rejält OT :D )
Bild Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Inlägg av linsrille » ons mar 09, 2011 20:54

Vill minnas att priset för 95-oktan låg en bra bit över 15 kr/l för ett år sen eller två. Det hindrade mig inte då, så det gör det nog inte nu heller. Skulle kunna cykla eller tom gå till jobbet, men bil är bekvämt. Står ju bara 50 meter bort, och då får man sjunga lite också :oops:

Cacha flera är kul ibland, men ibland vill jag cacha själv med. Är man enstöring i grunden, blir allt lite svårare, lite dyrare :?
Bild
Användarvisningsbild
niebustgaard
Geocachare

Inlägg av niebustgaard » tor mar 10, 2011 0:31

Att åka ett par mil för bara en cache får en att tänka om lite.
Problemet för mig är att jag (nörd som jag blivit :oops: ) gärna vill fylla i så många rutor av tomma kalenderdagar i min statistik.
Jag blir tvungen att åka ca 1,5-2 mil för att komma till närmsta ohittade och blir tvungen att lämna kvar en som kanske bara ligger 250 m ifrån för att spara den till en annan kalenderdag som jag behöver.
Jag vet, jag vet, det är hur idiotiskt som helst.

Däremot, då jag vet att vi är många i norrort Stockholm och många känner varandra så kanske det vore en ide att ordna "carpool"
för caching. Om det är några som vill åka ut så kanske man kan kontakta andra och se om dom har samma mål.
Jag och syrran cachar gärna tillsammans men ibland har vi andra med oss och då är det ännu roligare.
Nåja, det är svårt att få allas tider att passa in men ett försök skadar inte så gör ett försök och kontakta folk i närheten när ni ska ut på jakt.

Det går mindre bensin med 1 bil än 4
Nie
Användarvisningsbild
hex
Geocachare

Inlägg av hex » fre mar 11, 2011 13:25

Man får se det positiva! Det går fortare att tanka för en hundralapp! :D :D :D
Användarvisningsbild
Urzuz
Geocachare
Efternamn: Kirkhoff
Förnamn: Björn

Inlägg av Urzuz » fre mar 11, 2011 13:50

hex skrev:Man får se det positiva! Det går fortare att tanka för en hundralapp! :D :D :D
Så talar en sann optimist :mrgreen: =D>
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Cordin
Föreningsmedlem
Efternamn: Niclas
Förnamn: Tjäder
Kontakt:

Inlägg av Cordin » fre mar 11, 2011 15:42

Har själv som mål att det ska bli mer caching. Har hittills inte varit ute så jättemycket så det borde inte vara jättesvårt :)

Men när jag är ute så gör jag (och har gjort ett par år) oftast som många föreslår, jag samåker. Tar jag en egen runda så kör jag etanol och den är iaf billigare än bensin även om den följer priset lite då det inte är ren etanol man kör på utan 15% bensin och 85% etanol.

/Cordin
Bild
Var dig själv alla andra är upptagna.
Användarvisningsbild
ekhoc
Geocachare

Inlägg av ekhoc » sön mar 13, 2011 0:12

cordin skrev:Tar jag en egen runda så kör jag etanol och den är iaf billigare än bensin även om den följer priset lite då det inte är ren etanol man kör på utan 15% bensin och 85% etanol.
Om man bara hade en bil som kunde använda det (och om det fanns en plats att tanka det närmare än 15 mil borta :? )

Men hur mycket skulle det kosta per person om man skulle hyra en buss och köra med det runtom landet för några dagar, förstås med 50 andra geocachare :lol:
Bild
Användarvisningsbild
Uppfinnarjocke
Geocachare

Inlägg av Uppfinnarjocke » sön mar 13, 2011 13:23

Som någon nämnde tidigare så är ju bensinkostnaden bara en liten del av kostnaden för att åka bil. För en V70 är milkostnaden 36 kr/mil (1500 mil/år, 2006 års modell, ägotid 4 år), och den drar väl en bit under litern vid landsvägskörning, så om soppan går upp nån spänn borde det inte utgöra någon större skillnad. Får prishöjningen en att avstå en cachingtur så måste det ha gjort rejält ont att ta bilen redan innan...
hedberg
Geocachare

Inlägg av hedberg » sön apr 17, 2011 0:11

Driftskostnaderna för en bil inkluderar mycket som man inte tänker på.

Det kan handla om parkeringsplats hemmavid, p-tillstånd på jobbet, försäkring, besiktningsavgift, reparationer, skatt, drivmedel, förbrukningsmaterial, tvätt etc förutom att man ska på ett eller annat sätt betala för själva bilen i sig.

Många tänker så här: "MIn bil kostar mig 499 kr i månaden för det är vad jag betalar för den". Jovisst, det är kanske vad du betalar i avbetalning på din bil men lägg till alla andra kostnader och det är faktiskt ren och skär kapitalslöseri att äga sin egna bil och låta den stå ;-)

Hade en granne som bad mig om råd hur han skulle göra för att sälja sin bil, han hade inte råd att ha kvar den när soppan gick upp typ 25 öre en gång. Det visade sig att han hade kört 300 mil på 3 år, med en helt ny Nissan. Han hade servat den en gång om året för det stod typ 1500 mil eller en gång per år (det som inträffade först). Han hade en förhyrd parkering för typ 180 kr i månaden. Så för hans del så kunde soppan lika väl kosta 150 kronor litern utan att ändå vara det dyraste i bilägandet ;-) ;-)

Om man tittar i storstäderna så åker de flesta en och en i bilarna. Om man frågar de varför de gör det så skulle de säga att det inte finns nån kollektivtrafik eller att det tar för lång tid att åka kollektivt, eller klassikern att det är för dyrt att åka kollektivt. Åkte häromdan 2 mil kollektivt i rusningstrafik, bor på landet utanför Göteborg. Buss + byte till tåg + promenad till Nordstan i Göteborg tog mig ca 40 minuter. Kan ju säga så här att det hade det inte tagit om jag hade tagit bilen vid den tidpunkten ;-) Däremot hade det gått fortare att ta bilen på lågtrafiksperiod, ska det tilläggas. Priset för en enkelbiljett var typ 38 kronor. Så för 38 kronor så kunde jag åka 2 mil på 40 minuter. Om jag hade tagit en bil istället, så hade det nog tagit ca 45-50 minuter. Om bilen hade dragit 0.7 l/mil vid den typen av körning och soppan kostade 13.50 så hade det kostat 18.90 i enbart drivmedel. Till detta skall rörliga kostnader såsom slitage, ev försäkringspremiehöjning (om man kör mer än brytgränsen på miltal vid försäkringar) etc läggas till och de fasta kostnaderna. Jag hade också behövt betala parkering i centrala Göteborg vilket inte är billigt.

Redan idag kan man märka en attitydförändring, när jag var i åldern att man skulle övningsköra runt 89/90 så tog man lätt bilen och åkte 30 mil "bara för att". Idag så har många barn svårt att övningsköra hemma för man har kanske ingen bil, men också för att man inte tar bilen och kör ut på gatorna bara för att driva runt för att få erfarenhet inför uppkörning. Det sätter lite problem för en yngre generation som nog inte kommer ha körkort i samma utsträckning - och kan få svårare att få jobb i framtiden.

Ska inte prata bilpool då det är vad jag pysslar med hela dagarna. Ser till att LHCper:s poolbilar fungerar nämligen ;-)
Eftersom det verkar poppis med svarta bälten här på detta forumet så passar väl detta till mig?
Skriv svar