En konsekvens av jordbävningen i Japan

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
Användarvisningsbild
Uppfinnarjocke
Geocachare

Inlägg av Uppfinnarjocke » sön mar 13, 2011 12:20

Jordbävningen i Japan har ju lett till fruktansvärda konsekvenser, med massor av dödsoffer, en förmodad härdsmälta och så vidare. Men i morse läste jag även om en annan konsekvens av jordbävningen, som kan få återverkningar på geocaching, nämligen att Japan har flyttat sig över två meter österut. Dessutom har jordaxeln flyttat en decimeter.

Kommer detta innebära att alla geocacher i Japan måste uppdateras, när allt så småningom återgått till det normala? Många inmätningar är ju gjorda med meterprecision och en förflyttning på över två meter blir ju således fullt märkbar. Inte så att cachen blir omöjlig att hitta, men en cachingnörd kan väl inte nöja sig med ett såpass stort fel, om han känner till det? Dessutom måste väl i princip alla kartor med större precision ritas om, eller åtminstone få sina koordinater uppdaterade. En sån sak som tomtgränser påverkas ju på ett högst märkbart sätt och det finns ju massor med annat som är viktigt att veta exakt var det ligger.

Dessutom innebär ju det faktum att jordaxeln flyttats att samtliga inmätningar på hela jorden nu är obsoleta. Det finns ju gott om mätningar som är gjorda med centimeterprecision och dessa är ju numera fel.

Disclaimer: Jag vill på intet sätt förringa de mänskliga konsekvenserna av jordbävningen för dem som drabbats eller för det japanska samhället. Att jag tar upp den geodetiska aspekten innebär inte att jag tycker att allt annat är oviktigt, eller mindre viktigt än detta.
Kommentarer av typen "Japanerna har nog annat att tänka på nu..." eller "Hur kan man oroa sig över sånt när folk dör och kärnkraftverk havererar?!" är jättevälkomna, men för för att spara el kan väl alla som vill skriva en sån kommentar bara skriva "!"#¤%&", så förstår alla vad de menar. ;)
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Re: En konsekvens av jordbävningen i Japan

Inlägg av bonde456 » sön mar 13, 2011 15:18

kompenserar man inte sånt i systemet så att alla punkter på jorden blir rätt igen? istället för att mäta om allt på jorden.
BildBild
Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare
Ort: Hufvudstaden Götheborg http://blaufish.wordpress.com/
Kontakt:

Inlägg av Blaufish » sön mar 13, 2011 15:26

Globala förändringar - hmmm? Tror inte det.

Lokala - nej, det låter ju komplett osannolikt och skulle kunna ge motsägelser.

Poängen med WGS84 osv är ju att kunna vara exakt. Säg att jordskorpan flyttar sig men du avser en position i havet. Skulle du ta nya eller gamla versionen?

Afaik lägger man bara till / tar bort satelliter samt korrigerar position/bana blames.

fad 2012 intervjuer - fad 2011 teaser - blaufish.wordpress.com - väder i götheborg

You define how you play. How you play defines who you are. .hack//
Löjan
Geocachare
Efternamn: Ramäng
Förnamn: Anders

Inlägg av Löjan » sön mar 13, 2011 15:39

Sådan här förändrigar sker ju hela tiden (Chile, t ex) så det måste ju finnas en praxis för hur man gör. Finns det ingen lantmätare på forum?
tigern
Geocachare
Efternamn: S
Förnamn: T

Inlägg av tigern » sön mar 13, 2011 18:20

"!"#¤%&"
Bild
No good deed goes unpunished
Larander
Geocachare

Inlägg av Larander » sön mar 13, 2011 22:33

Har också funderat på precis denna fråga och letade lite på nätet, hittar dock inget vettigt.
Men rent logiskt så lär ju inte WGS84 systemet ändras, detta är ju globalt över hela klotet.
Dock så har ju säkert japan precis som alla andra länder ett lokalt koordinatsystem, För sveriges del heter detta RT90 och omräkning från WGS84 till RT90 sker via en matematisk formel. I Japan kommer de säkert att få justera sin formel lite för att de lokala koordinaterna skall stämma med WGS84.
Mao. Har du en gammal japansk karta i din gps så kommer den att visa 2 meter fel, och de japanska cacharna ligger säkert 2m fel nu.
Men det finns säkert någon duktig japan som kan skriva ett macro som adderar på 2m på varje cache. (Blir värre med vissa mysterys).

Är säkert lite skadad :? , men en av mina första tankar när jag såg skräpfloden som vällde fram på tvbilderna var 'Hur många burkar flyter där?...'
/LarsA
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Inlägg av 1000sjöar » sön mar 13, 2011 22:44

[quote="Larander

"Är säkert lite skadad :? , men en av mina första tankar när jag såg skräpfloden som vällde fram på tvbilderna var 'Hur många burkar flyter där?"...'[/quote]

Tur att inte jag har den skadan :wink:
Har Icke tänkt den tanken.
Stackars människor. Och det är tydligen inte slut ännu, kärnkraften är visst tickande bomber. Inte första i Japan isf.
Bild
Medlem sedan 2001
Användarvisningsbild
Uppfinnarjocke
Geocachare

Inlägg av Uppfinnarjocke » sön mar 13, 2011 23:47

Nu såg jag att rubriksättaren fintat mig - när man läser texten lite mer ordentligt så ser man att "de tektoniska plattorna flyttats över 18 meter". Japans huvudö Honshu har sträckts ut 2,4 meter. Rubriksättarna är uppenbarligen lika dåliga på att läsa igenom texten ordentligt som jag...

18 meter - Då börjar det ju bli högst aktuellt att uppdatera koordinater, både på cacher och annat.
Användarvisningsbild
supergoofy
Geocachare

Inlägg av supergoofy » mån mar 14, 2011 8:58

Hur utbrett är geocachingen i Japan?
Tittade lite runt på kartan och fann inte värst så många..
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » mån mar 14, 2011 10:57

supergoofy skrev:Hur utbrett är geocachingen i Japan?
Tittade lite runt på kartan och fann inte värst så många..
Runt Tokyo och en del andra stora städer är det gott om cacher. Ute på landet är det däremot långt mellan burkarna.

På Tokyos 10-years event var det en glad samling cachare som dök upp. 43 nicks.
Med tanke på att stan har fler invånare än Sverige så var det ganska få. Men trevligt var det! Trots att de flesta inte kunde särskilt mycket engelska. Japanerna är ett fantastiskt folk. Enormt vänliga, hjälpsamma och gästfria.

Att det flyter plastburkar i tsunamivågorna hade inte slagit mig heller. Tänker mer på att det antagligen finns folk i en hel del av de hus och bilar som flyter omkring på filmsekvenserna. Fruktansvärt är bara förnamnet.
Bild
flanker27000
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av flanker27000 » mån mar 21, 2011 20:46

Larander skrev: Är säkert lite skadad :? , men en av mina första tankar när jag såg skräpfloden som vällde fram på tvbilderna var 'Hur många burkar flyter där?...'
Jag ska erkänna att samma tanke även slagit mig. :oops: Funderade också på hur många gråa burk-ikoner det lär finnas i det området. :roll: Sällar mig för övrigt till Uppfinnarjockes disclaimer, men stora katastrofer kan man inte vara helt gravallvarlig inför heller alltid, det tror jag ligger lite i människans natur.
Användarvisningsbild
Djurets
Föreningsmedlem
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Mikael

Inlägg av Djurets » tis mar 22, 2011 0:17

flanker27000 skrev:
Larander skrev: Är säkert lite skadad :? , men en av mina första tankar när jag såg skräpfloden som vällde fram på tvbilderna var 'Hur många burkar flyter där?...'
Jag ska erkänna att samma tanke även slagit mig. :oops: Funderade också på hur många gråa burk-ikoner det lär finnas i det området. :roll: Sällar mig för övrigt till Uppfinnarjockes disclaimer, men stora katastrofer kan man inte vara helt gravallvarlig inför heller alltid, det tror jag ligger lite i människans natur.
Var nu bara tvungen att se efter, från cachen Fukushima Station (east)
"
This time I cannot confirm if the cache area is safe or not, I'll temporary disable this cache. Please do not visit Fukushima only for geocaching. For Fukushima residents, the cache itself is still there, however, please do not put yourself into any dangerous situation (including being nearby a heavy rock & slipping field, being exposed by radioactivity).
Planned resume would be after May. Sorry for inconvenience.

この度の東北大震災により、キャッシュエリアの安全確認が取れていないため、しばらくの間停止とします。ジオキャッシングだけのために福島入りすることは絶対にやめてください。
福島在住の方々は、キャッシュはまだそこにありますが、ジオキャッシングのために危険な目に合わないよう (巨石や滑りやすい場所に近づく・放射線への曝露を含む) お願いします。
再開予定は5月以降安全確認が取れてからを予定しています。ご協力お願いします。"
/Djurets
Bild
Froschman
Geocachare
Kontakt:

Inlägg av Froschman » tis mar 22, 2011 2:10

Holy c...t
NinjaAsok
Geocachare

Inlägg av NinjaAsok » tis mar 22, 2011 15:11

Sjukt.... geocaching känns inte helt viktigt där...

NinjaAsok
Ninjatummen
Föreningsmedlem
Efternamn: Tyvik
Förnamn: Emelie

Inlägg av Ninjatummen » tis mar 22, 2011 16:39

.
Senast redigerad av 2 Ninjatummen, redigerad totalt 0 gång.
Skriv svar