Ormsäsong 2011
Nu med värmen så vaknar huggormen, var uppe i ängårdsbergen (göteborg) och såg då en hel hög med herpetologer "ormjägare" som precis hade hittat en huggorm med kraftig svart täckning.
så tänk på det innan ni sticker in händer i hålorna...
Ormsäsong 2011
Note-to-self: hål som väser el surrar = inte den typen av gömmer jag söker 
Blir till att hitta sig en lagom pinne man kan rota runt i hål med innan man kör in både näve och arm.
Kanske någon som har bra tipps på hur man undgår obehag?

Blir till att hitta sig en lagom pinne man kan rota runt i hål med innan man kör in både näve och arm.
Kanske någon som har bra tipps på hur man undgår obehag?

Re: Ormsäsong 2011
Kör du in en pinne så kan du vara säker, men troligtvis har ormen redan försvunnit när du kommer klampande. Det är mest tidigt på våren och sent på hösten de kan vara slöa och ligga kvar i sina hålor. Men då är dom inte heller så sugna på att bitas. Använd stövlar också, de flesta bett sker i foten eller ankeln.
Vi trampade nästan på en huggorm efter Halléns event i Delsjön förra helgen.Benrangel skrev:Nu med värmen så vaknar huggormen, var uppe i ängårdsbergen (göteborg) och såg då en hel hög med herpetologer "ormjägare" som precis hade hittat en huggorm med kraftig svart täckning.
Geocaching Pioneer - but not addicted!
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
Bokprojektet
"Not all who wander are lost." -- J.R.R. Tolkien
"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy
Hade en som hög mig i byxbenet vid GC2RHAP lyckligtvis så är arbetsbyxor ganska vida 

Skrämde iväg en huggorm vid Tjörnbron. Den hade försvunnit innan jag hann ta fram kameran. 

Tur man har kollat en del på tv så man vet hur man ska göra när man stöter på en slingrig slang..
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 86e5768fa1

http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 86e5768fa1
Vad ni än gör så ha INTE ihjäl ormarna! Dels är alla våra 3 arter i Sverige fridlysta och dels att det inte finns någon som helst anledning att ha ihjäl dom. 

- cherienoir
- Geocachare
Ormsäsong 2011
Lite ormbett dödar inte!
kaprifol har en säker (tydliga märken efter två huggtänder när fett blåmärke) och en misstänkt (snarlik extrem uppsvullnad, men utan tydliga märken efter huggtänder denna gång). Cache'a i sandaler och kjol är modigt.
Blir man biten, skynda *långsamt* till sjukhus, så att giftet är utspätt och ofarligt när det når hjärtat. Stressa med gift i kroppen är farligt.
F.ö så uppsökte Karifol inte någon av gångerna... Men hon är inte lika kär i ormarna som de är i henne.

kaprifol har en säker (tydliga märken efter två huggtänder när fett blåmärke) och en misstänkt (snarlik extrem uppsvullnad, men utan tydliga märken efter huggtänder denna gång). Cache'a i sandaler och kjol är modigt.
Blir man biten, skynda *långsamt* till sjukhus, så att giftet är utspätt och ofarligt när det når hjärtat. Stressa med gift i kroppen är farligt.
F.ö så uppsökte Karifol inte någon av gångerna... Men hon är inte lika kär i ormarna som de är i henne.
fad 2012 intervjuer - fad 2011 teaser - blaufish.wordpress.com - väder i götheborg
You define how you play. How you play defines who you are. .hack//
Ormsäsong 2011
What (s)he Said!hex skrev:Vad ni än gör så ha INTE ihjäl ormarna! Dels är alla våra 3 arter i Sverige fridlysta och dels att det inte finns någon som helst anledning att ha ihjäl dom.
fad 2012 intervjuer - fad 2011 teaser - blaufish.wordpress.com - väder i götheborg
You define how you play. How you play defines who you are. .hack//
menar du att detta redan är preskiberat?hex skrev:Vad ni än gör så ha INTE ihjäl ormarna! Dels är alla våra 3 arter i Sverige fridlysta och dels att det inte finns någon som helst anledning att ha ihjäl dom.

4. Då sade HERREN Gud till ormen: »Eftersom du har gjort detta,
vare du förbannad bland alla djur, boskapsdjur och vilda djur.
På din buk skall du gå, och stoft skall du äta i alla dina
livsdagar.
15. Och jag skall sätta fiendskap mellan dig och kvinnan, och
mellan din säd och hennes säd. Denna skall söndertrampa ditt
huvud, och du skall stinga den i hälen.»
Ho! Det här är första gången jag kan tänka mig att bli bokstavstroende kristen! Varför använder inte Jehovas sådana argument?eaglewood skrev:menar du att detta redan är preskiberat? :mrgreen: :twisted: :mrgreen:hex skrev:Vad ni än gör så ha INTE ihjäl ormarna! Dels är alla våra 3 arter i Sverige fridlysta och dels att det inte finns någon som helst anledning att ha ihjäl dom. [-X
4. Då sade HERREN Gud till ormen: »Eftersom du har gjort detta,
vare du förbannad bland alla djur, boskapsdjur och vilda djur.
På din buk skall du gå, och stoft skall du äta i alla dina
livsdagar.
15. Och jag skall sätta fiendskap mellan dig och kvinnan, och
mellan din säd och hennes säd. Denna skall söndertrampa ditt
huvud, och du skall stinga den i hälen.»
-
- Geocachare
Skälv gillar jag inte att köra ner armarna i hålor,
för att råda bot på detta har jag alltid eller ska säga hade jag (lite varmt så här års) alltid med mig mina tjocka snowboardvantar som är gummiförsädda i handflatorna = vattentäta och kraftigt vadderade, därtill går de upp till armbågarna, med dessa på händerna krafsar jag nästan i vilka hålor som hälst.
Dessvärre börjar det bli för varmt för snowboardhandskar nu.

Dessvärre börjar det bli för varmt för snowboardhandskar nu.