Kalciumklorid i geocache-behållarna?

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
Användarvisningsbild
Apeshaft
Geocachare
Efternamn: Tony
Förnamn: Nordin
Kontakt:

Kalciumklorid i geocache-behållarna?

Inlägg av Apeshaft » lör maj 28, 2011 16:02

Det uppstår väldigt ofta problem med fukt i geocachebehållare. Hur tät behållare man än har eller hur noga geocachebesökare är med att inte få in regndroppar, snö eller liknande i burken så blir det ändå på lång sikt problem med fuktskador på loggboken.

Jag brukar försöka stoppa med s.k. "silicagel"-påsar i cachen. Ja, ni vet såna där små påsar som ser ut ungefär som portionssnus och som följer med i kartongen när man köpt elektronikprylar:

Bild

Någon som vet var man kan köpa dessa och hur mycket de kostar?

Som ett (förmodligen mycket billigare) alternativ skulle man väl kunna använda sig av kalciumklorid? Det används som vägsalt och i livsmedel som surhetsreglerande tillsats - så det är inte någon jättegiftig kemikalie vi pratar om här.

Här står lite mer om kalciumklorid:

http://school.chem.umu.se/Experiment/180

Om man nu ska tillverka egna små "avfuktningspåsar" eller "avfuktningsprylar" (det behöver ju inte nödvändigtvis vara eller se ut precis som silicagel-påsarna), hur tillverkar man dessa på enklast/billigast möjliga sätt?

Jag tänkte att man eventuellt kunde använda sig av plastförpackningarna som långfranska säljs i. Den plasten är väldigt tunn plus att den är perforerad av massvis med småhål vilket gör att materialet släpper igenom luft. En lösning skulle alltså vara att man helt enkelt klipper till en remsa av lagom storlek, viker den på mitten och tejpar igen två av sidorna så att man får en ficka. Den fickan fyller man sedan med lagom mängd kalciumklorid varpå man även tejpar igen öppningen högst upp.

Har ni smartare/enklare/bättre lösningar så får ni gärna posta dem.
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare
Efternamn: Jonsson
Förnamn: Richard

Re: Kalciumklorid i geocache-behållarna?

Inlägg av linsrille » lör maj 28, 2011 16:06

I elektronikbranchen säger vi kort och gott torkpåse:

En sökning gav bl.a. dessa länkar:
http://se.farnell.com/jsp/search/browse ... tid=487840
http://www.netab.fi/kuivapussit-100kpl- ... anguage=se

eller denna kanske:
http://www.silicagelpackets.com/
Bild
Användarvisningsbild
Farliga handen
Geocachare

Inlägg av Farliga handen » lör maj 28, 2011 16:15

Är det ingen av geocaching-shopparna som säljer såna?
Användarvisningsbild
Apeshaft
Geocachare
Efternamn: Tony
Förnamn: Nordin
Kontakt:

Inlägg av Apeshaft » lör maj 28, 2011 16:17

Hmmm, inte direkt jättebilligt? Tror jag ska ta och kontakta kommunens IT-avdelning. När jag jobbade på Ericsson så slängde vi bokstavligt talat bort tusentals såna där påsar varje månad. Kan tänka mig att läget är ungefär likadant på kommunen. De kanske är villiga att donera dem om man är beredd att åka förbi och hämta upp dem.

I så fall kan man kanske göra en en stor "silicagel"-cache där folk kan få hämta det de behöver till sina egna caches, gamla såväl som nya.

Ska laborera lite här hemma med lite egna lösningar också.
Användarvisningsbild
*Danne*
Föreningsmedlem
Efternamn: Larsson
Förnamn: Daniel
Kontakt:

Inlägg av *Danne* » lör maj 28, 2011 16:29

Kolla med sko affärerna dom har ju sådana här i skokartongerna det är nog bara att hämta där.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
ekhoc
Geocachare

Inlägg av ekhoc » lör maj 28, 2011 20:52

Några sorter av kattsand är egentligen silica. Relativt billigt, man bara måste komma upp med något sätt att lägga det i påsar.
Bild
vovvelivovven
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Nilsson
Förnamn: Ingvar L

Inlägg av vovvelivovven » sön maj 29, 2011 9:58

Hej!
Kalciumklorid är frätande! Inom vissa gasanalysmetoder använder man först vanlig gel (som är regenererbar i ugn) och efter att luften/gasen passerat här är den hyggligt torr. Därefter går den vidare genom just korn av Kalciumklorid. Fräsch kalciumklorid är matt och sträv, medans fuktskadad sådan är blankare och slät och fin samt bildar hårda kakor.

Jag tror inte att lösningen på fuktproblem är att lägga i torkmedel! Det är antagligen så att t.ex. RubberMaid och Curver Chef kräver en noggrann stängning av locket. Medan en låda av Lock&Lock-typ har större chans att bli ordentligt stängd.

Något som förvånat mig är dyngsura loggar i ett Petpreform-rör.

Ett av problemen med geocachingen är att det finns slarviga bland oss. Detta kan man tydligt se enligt exempel:
*loggbokens minigrip-påse sticker ut ur lådan - detta kan aldrig bli tätt!
*någon har stoppat i för mycket grejer eller lagt tillbaka innehållet så locket trycks loss!
*lådan förstörs för att den är svår att pillra ut (gäller ffa billiga engångsburkar typ räksallad )
*lådan penetreras av skarpa verktyg när den hackades loss under "istiden".

Just nu har jag en knappt två år gammal RubberMaid 1,2 liters låda som bevisligen inte är tät. Jag har norpat den (och lagt dit en Xeonic 1,4 liter) från "Cliffhanger" i Borås. Det syns inget fel på lådan men efter några veckor har det kommit in en fingerborg vatten. Av nyfikenhet skall jag testa denna låda hemma i trädgården.

Bästa hälsn // Ingvar
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » sön maj 29, 2011 10:59

det har ju blivit inflation på dessa plastpåsar i alla cacheburkar.
skulle hus byggas efter loggboksprincipen så skulle alla hus vara fuktskadade.
BildBild
Användarvisningsbild
team@
Geocachare
Efternamn: Hulterstrom
Förnamn: Anders

Inlägg av team@ » sön maj 29, 2011 11:04

vovvelivovven skrev: *loggbokens minigrip-påse sticker ut ur lådan - detta kan aldrig bli tätt!
Det är ett av skälen till att jag oftast inte använder påsar till loggböckerna i mina burkar.

Det andra är att om det regnar så hålls burken öppen mycket längre medan loggaren står och pillar med att få ut och in loggboken ur plastpåsen igen.

Plastpåsar runt burkar under sten i skogen har jag inte heller förstått vitsen med. Det är bara kletigt och samlar på sig fukt. En otät burk blir inte torrare av att ligga i påsar.
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » sön maj 29, 2011 11:08

Ibland är det bra med otäta behållare så fukten har en chans att ta sig ur ur lådan. Tror inte det är så ovanligt att en cache loggas i regn eller i nära anslutning till regn när luftfuktigheten är hög. Enda stället vattnet kan ta vägen i en tät fuktig behållare är pappret.
Bild
berraasnobben
Föreningsmedlem
Efternamn: Dahlgren
Förnamn: Bert

Inlägg av berraasnobben » sön maj 29, 2011 11:10

team@ skrev: Plastpåsar runt burkar under sten i skogen har jag inte heller förstått vitsen med. Det är bara kletigt och samlar på sig fukt. En otät burk blir inte torrare av att ligga i påsar.
Jag har plastpåse till mina cacher av 2 anledningar.
1a De blir inte så smutsiga och riskerar inte att det blir skräp mellan lock och burk.
2a En burk blir barn/vuxna nyfikna på men skräppåse är det inte många som rör.
Bild
Användarvisningsbild
linsrille
Geocachare

Inlägg av linsrille » sön maj 29, 2011 11:12

biltema nr 36236 Mattsvart ersätter yttre plastpåse i de flesta lägen. För övriga lägen kanske platsen inte var den bästa.
Bild
Användarvisningsbild
1000sjöar
Geocachare
Efternamn: Larsson
Förnamn: Ingemar

Inlägg av 1000sjöar » sön maj 29, 2011 13:05

linsrille skrev:biltema nr 36236 Mattsvart ersätter yttre plastpåse i de flesta lägen. För övriga lägen kanske platsen inte var den bästa.
Fattar nada. Mattsvart ppåse runt kalciumklorid? varför?
:twisted: :?:
Bild
Medlem sedan 2001
Användarvisningsbild
bonde456
Geocachare
Efternamn: Persson
Förnamn: Andreas

Inlägg av bonde456 » sön maj 29, 2011 15:27

1000sjöar skrev:
linsrille skrev:biltema nr 36236 Mattsvart ersätter yttre plastpåse i de flesta lägen. För övriga lägen kanske platsen inte var den bästa.
Fattar nada. Mattsvart ppåse runt kalciumklorid? varför?
:twisted: :?:
det har halkat från ämnet, jag kommenterade varför loggböcker alltid ska vara i plastpåsar som samlar fukt och därifrån så spann det vidare till mörka påsar för att dölja cachen.
BildBild
TMR68
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Ramdahl
Förnamn: Tomas

Inlägg av TMR68 » sön maj 29, 2011 17:43

Begagnade silicagelpåsar är troligtvis rätt meningslöst, då det redan har gjort sitt jobb och förmodligen har en rätt begränsad effekt. Obegagnade påsar borde levereras i någon sorts fukttät förpackning.

Att använda olika sorters salter som kalciumklorid eller natriumklorid (koksalt) bör inte vara lämpligt, eftersom de är vattenlösliga och man då riskerar få cachen fylld med saltlake. Någon som enligt min uppfattning är sämre än rent vatten.

Kattsandsalternativet använder jag själv med gott resultat. Det är dock inte traditionell kattsand, utan en variant baserad på silicagel som heter Fresh & Easy. Kattsanden går inte att använda direkt från påsen, utan behöver först torkas i ugnen i 200 C under 30-60 min. Det finns en tidigare tråd i ämnet: http://www.geocaching.se/forum/viewtopi ... 73&start=0
Bild
Skriv svar