Kalciumklorid i geocache-behållarna?

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
Användarvisningsbild
Apeshaft
Geocachare
Efternamn: Tony
Förnamn: Nordin
Kontakt:

Re: Kalciumklorid i geocache-behållarna?

Inlägg av Apeshaft » tis maj 31, 2011 21:15

berraasnobben skrev:
Apeshaft skrev:
berraasnobben skrev:Tropiska länder har ju nästan 100% luftfuktighet.
Nä ut och ställ en flaska i morgon så detta blir vetenskapligt en gång för alla.
Det går inte att säga att Ölen som stått kallt blir kondens på där har du enom temp skillnad. Jag har en burk nära min bostad och har öppnat den både vid kyla och hetta men inte sett ett spår av kondens i den.
Ah, jag kom precis ihåg en sak. När jag var ung så pluggade jag kyl- och värmepumpsteknik. Om du passerar förbi en byggarbetsplats eller ett ställe där det ligger stora mängder kopparrör så kommer du att se att det sitter plastskydd för öppningarna på rören.

Anledningen till att du har såna skydd på t.ex. en rulle kopparrör är att om du inte har det så kommer luft dagtid att komma in i röret och på kvällen så kommer hela rörlängden att kylas av varpå det blir kondens inne i rören som sedan orsakar onödiga problem när man bygger kylanläggningarna eftersom kondens fälls ut på insidan och ansamlas i botten på varje varv av rörlängden.
Går inte att jämföra en stor rulle koppar rör som håller kyla/värma längre än en liten plastburk.
Hur skiljer sig de fysikaliska principerna åt menar du? Även den kortaste längden kopparrör skyddas med plastkåpor, så även korta raka rörbitar som t.ex. ska användas i sammanhang där fukt inte får förekomma i systemen när allt är monterat.

Jag menar att det går att jämföra. Det enda som skiljer är skalan på det hela?

Du får gärna utveckla dina argument och tankegångar ytterligare.

Mvh, Tony
berraasnobben
Föreningsmedlem
Efternamn: Dahlgren
Förnamn: Bert

Inlägg av berraasnobben » tis maj 31, 2011 21:43

Luftfuktigheten är ju ibland 100% så där förklarar jag plastpropparna på rören. 8)
Sedan ärjar ju koppar också och det motverkas säkert av plastpropparna också.
Och viktigast av allt burkarna vi använder är sällan av koppar.
Bild
Användarvisningsbild
Apeshaft
Geocachare
Efternamn: Tony
Förnamn: Nordin
Kontakt:

Inlägg av Apeshaft » tis maj 31, 2011 22:02

berraasnobben skrev:Luftfuktigheten är ju ibland 100% så där förklarar jag plastpropparna på rören. 8)
Sedan ärjar ju koppar också och det motverkas säkert av plastpropparna också.
Och viktigast av allt burkarna vi använder är sällan av koppar.
Fast du har ju även proppar på plaströr avsedda för t.ex. fiberoptik? Samma problem fast här i Sverige och utan att det handlar om metall.

Så även om du tar bort luftfuktighetsfaktorn på 100% och problemet med ärgning vad gäller kopparrör så är det forftarande standardförfarande att se till så att rör/behållare inte är öppna - även om det bara handlar om plaströr som fraktats från Söderhamn till Tierp under en vecka i juni.
Skriv svar