En eloge!!

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
Palmarna
Geocachare
En eloge!!

Inlägg av Palmarna » mån jun 06, 2011 17:26

Vill vi rikta till alla er cachare som lägger tid och energi på att skriva liiite mer i loggen än ett TFTC eller en kort "loggad med xx"
Jag sitter här och läser de som trillar in i mailkorgen (har nu samlat på oss drygt 60 cacher) och LER när det kommer en rolig kommentar, en kul beskrivning eller något annat som inte är massproducerat. Det behöver inte vara långt och krångligt, ett ord kan betyda så mycket. Så, ännu en gång, tack.

//Låtta i Palmarna
Barn är barn och har barnsliga tankar - de tror att alla vuxna är vuxna
Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare

En eloge!!

Inlägg av Blaufish » mån jun 06, 2011 20:42

Jo, kudos till de som ger lite tillbaka.

Dagen till ära kan jag skryta med att varit duktig på detta. Skrev en skysst logg och gav fav poäng, men det kändes inte som om det riktigt räckte för att beskriva hur kul vi haft. Så jag skrev ihop detta om den bästa wherigo jag har spelat:

http://blaufish.wordpress.com/2011/06/0 ... rymdarken/

Agent Znark och rymdarken var verkligen en wherigo utöver det vanliga!
Ägaren har verkligen överträffat alla förväntningar!

Som namnet antyder är det ett spejsigt rymdäventyr som är en rejäl gnutta komiskt.

Ens identitet som Agent Znark växer ganska snabbt fram, en agent som kanske mer vill ligga och vila än att vara på uppdrag. Men så en dag börjar ens rymdradio att knastra… Dagen har kommit då Znark måste utföra ett uppdrag.

Uppdraget är en rolig tur runt i området runt cachen. Det är verkligen skrattretande hur ägaren lyckats förvandla saker i närområdet till solklara detaljer i ett rymdäventyr. Ägaren måste lagt massvis med timmar på att bygga en rolig storyline som passar perfekt till vad som finns i området.

Flera gånger skrattade vi till under detta äventyr, och man såg med spänning fram emot nästa steg. Jag löste den första mysteryn. Kaprifol löste två på raken och hon var som ett lyckligt barn, stolt över att kommit på lösningarna först.

Tekniskt sätt är wherigon otroligt väl genomförd; det som är av intresse synns, allt som är gammalt/ointressant försvinner ur tasks och locations. När man skall lösa mysterier så är området precis lagom stort; man går dit man tror man skall och någon sekund senare kommer texten för den dolda zonen upp.

Tja. Nivån för wherigo har lyfts för mig. Jag är nog beredd att testa wherigo mer i framtiden, visserligen tog Znark en massa tid man kanske kunnat logga 3-4 trads på, men Znark var genuint roligt. Skaparens förmåga att få story, humor och teknik helt rätt gjorde att det tråkiga wherigo formatet plötsligt var störtkul. Att som spelledare övervinna att spelmotorn känns som en kvarleva från 80-talet är imponerande!

Blev solklart en fav-poäng. Säger kanske inte så mycket när man har hundrafemtioelva poäng man kan dela ut, men denna cache var verkligen värd massor av fav-poäng!

fad 2012 intervjuer - fad 2011 teaser - blaufish.wordpress.com - väder i götheborg

You define how you play. How you play defines who you are. .hack//
Anden81
Geocachare

Re: En eloge!!

Inlägg av Anden81 » mån jun 06, 2011 22:46

Håller helt med, alla som orkar lägga ner lite extra tid på att skriva mer än en mening på max 10 ord ska ha en eloge. =D>
Fick denna logg på min nya burk igår:
"togs på en tur i Bro"
Burken ligger bilväg ca 30 km ifrån Bro och när jag kollade hans andra loggar igår stod det i princip samma på alla.
Kändes som ett hån. Men jag brukar ju själv skriva en del så kan ju vara därför.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare

En eloge!!

Inlägg av Blaufish » mån jun 06, 2011 23:48

Kan tycka att det är svårt att skriva något extremt trevligt på en ordinär cache som inte jag ser något i. De flesta är ju ganska standard, att försöka hylla något man inte älskar kan bli svårt och oärligt.

Men då kan man ju fokusera på något annat än cachen, t.ex hur trevlig dagen / turen / vädret är. Typ alltid försöka få ihop en trevlig kort logg.

fad 2012 intervjuer - fad 2011 teaser - blaufish.wordpress.com - väder i götheborg

madchicken
Geocachare

Inlägg av madchicken » tis jun 07, 2011 0:00

My "found it" logs are 165 characters long on average.

fick jag när jag gjorde en profile på MyGeocachingProfile.com, på 284 cacher. Låter mycket. Man kanske skriver för mycket?
Bild
Picard70
Geocachare

Inlägg av Picard70 » tis jun 07, 2011 0:38

Kan förstå att man ger en eloge till dem som skriver Lite extra. i loggen.

Men att Gnälla så mycket på dem som inte skriver speciellt mycket är åckså relativt förment, Alla är inte bra på att skriva Inressanta Loggar så är det bara. Jag lägger ner möda på en logg om jag anser det är Påkallat. Om det liger en cash inne i skogen utan att det fins Någåt i närheten av intresse mer än träd o stenar så får den Cashen ingen extra Text bara för att.

Tack för mig.
Froschman
Geocachare

En eloge!!

Inlägg av Froschman » tis jun 07, 2011 1:02

Tycker inte heller man skall gnälla över dem som inte har ordets begåvning (mig inkluderat).
Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare

En eloge!!

Inlägg av Blaufish » tis jun 07, 2011 3:45

Det verkar ganska uselt om inbitna geocachare alltid loggar med "", ".", "TNLN", "TFTC". Att skylla på bristande språklig förmåga låter som en genuint falsk ursäkt.

Rimliga ursäkter är att man inte fattat skillnaden mellan gc och gowalla. Eller att det är en 15+ powercaching där man av rent praktiska skäl inte kan ge mer än en en allmän text om turen.

Gör någon sig besvär att placera ut en cache och underhålla den så borde inbitna personer (t.ex. de som är på forumet) kunna få ihop en artig mening i vart fall.

Är ni sjukligt handikappade kan ni be er kusin skriva en trevlig text om att ni har en trevlig geocachingdag och återanvända den på alla framtida snabbloggar. Ni behöver inte ens skriva texten själv.

Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare

En eloge!!

Inlägg av Blaufish » tis jun 07, 2011 3:53

...skall ju erkännas att jag ibland också skrivit idiotloggar. Men ändå, det är ju skillnad på att hävda sin rätt att gå med uselt föredömme, och att göra fel ibland.

tarlin
Geocachare

Inlägg av tarlin » tis jun 07, 2011 8:33

Jag håller helt med inledaren av denna tråd: Det är roligare att få lite mer än bara TFTC i en logg. Speciellt om det är från en cache där man har försökt göra den lite extra klurig att hitta.

Oftast skriver Lotte och jag lite om varför vi tog denna cache och så, vi försöker också bifoga en bild om vi kan hitta någon vinkel som kan ge lite.

Men OK jag/vi skall inte göra oss bättre än vi är, ibland blir det också en mycket kortfattat loggning.
mvh Hans Peter
Användarvisningsbild
Olssonivallda
Geocachare

Inlägg av Olssonivallda » tis jun 07, 2011 10:26

madchicken72 skrev:My "found it" logs are 165 characters long on average.

fick jag när jag gjorde en profile på MyGeocachingProfile.com, på 284 cacher. Låter mycket. Man kanske skriver för mycket?
=D> Bra jobbat. Men inte skriver du för mycket. Babbla du på bara! [:)]

Mina stats från 1392 funna cacher enligt FindStatGen. Får det till 298 bokstäver i snitt.
  • Log Length, words:
  • Total Words: 71745, Average: 51, (Total Characters: 415251)
  • Longest: GC200Y9 474, Shortest: GC27E2V 1
Jag har några gånger fått mail när cachägaren uppskattat min log. På samma sätt försöker jag också göra.
Bild
Användarvisningsbild
Olssonivallda
Geocachare

Inlägg av Olssonivallda » tis jun 07, 2011 10:33

Hittade detta förslag på Feedbacksidan. Kanske ett bra upplägg för att trigga logskrivandet.
Bild
Svejs
Geocachare

Inlägg av Svejs » tis jun 07, 2011 10:39

Olssonivallda skrev:
madchicken72 skrev:My "found it" logs are 165 characters long on average.

=D> Bra jobbat. Men inte skriver du för mycket. Babbla du på bara! [:)]

Mina stats från 1392 funna cacher enligt FindStatGen. Får det till 298 bokstäver i snitt.
  • Log Length, words:
  • Total Words: 71745, Average: 51, (Total Characters: 415251)
  • Longest: GC200Y9 474, Shortest: GC27E2V 1
Jag har några gånger fått mail när cachägaren uppskattat min log. På samma sätt försöker jag också göra.
Kan inte bli för mycket...

Mina berättelser/reflektioner är sällan fåordiga:
Total of 397 logs, total length 130029 chars (Average: 328 chars)
Shortest log: 27 chars at Skogsgömman 2 (GCR38P): Show log
Longest log: 1968 chars at Blodbussen #004 (Kista-EricssonMicroelectroniksAB) (GC2DJ3W)

(Och nu har jag loggat 20 till... Troligen har average ökat då det blivit flera FTF:er och då brukar det ju vara lite mer att berätta om, men jag kommer sällan upp över 6-7 st hittade gömmor per tur. Så det är väl det som gör att man kan sortera intrycken och få ner dom på papper)

Som jag har skrivit tidigare; visst gör jag det för Cacheägarnas skull också. Men främst för att jag har en dagbok själv över mina egna upplevelser... Jag hoppas att Cacheägarna uppskattar "babblet"/Storysarna, eller reflektionerna. (ibland positiv/ibland lite konstruktiv kritik (självklart inlindat)). Fortsätter jag så hoppas jag det smittar av sig.

(Det spiller över på långa foruminlägg också :D )
Att alltid vara en smula barn - det är att vara verkligt vuxen... (Jevgenij Jevtusjenko)
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » tis jun 07, 2011 10:52

Total Words: 33916, Average: 23
Hur många ord finns det i en normal bok :D
Gjorde en liten check och det är ungefär 250 ord per sida X 300 sidor = bok, så har jag snart skrivit en halv thriller på 1400 caher :D
Ingabo
Geocachare

Inlägg av Ingabo » tis jun 07, 2011 11:44

Jag tillhör kanske inte dom som skriver de mest spektakulära eller spirituella loggarna själv så jag klagar inte när folk inte skriver så mycket. Visst tycker jag det är väldigt roligt när man skriver en rad på mina egna cacher men man får ha fördragsamhet. Mängdcachandet innebär att man kommer ihåg mycket mindre vid hemkomsten helt enkelt.
Har den senaste tiden fått en hop med helt tomma loggar dvs inte ens ett enda tecken i loggen. Jag frågar mig om det är en logg överhuvudtaget då ??
Si caput stolidum, corpus patire !
Skriv svar