En eloge!!

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
clasf
Geocachare
Re: En eloge!!

Inlägg av clasf » tis jun 07, 2011 12:38

Har också fått några helt tomma loggar på senaste tiden, vilket känns väldigt tråkigt. Tycker att i loggfältet borde det vara required att skriva åtminstonde 4-5 tecken.
Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare

En eloge!!

Inlägg av Blaufish » tis jun 07, 2011 18:14

Något som ändrats i app:arna? Kunde man logga helt tomt tidigare?

fad 2012 intervjuer - fad 2011 teaser - blaufish.wordpress.com - väder i götheborg

You define how you play. How you play defines who you are. .hack//
NinjaAsok
Geocachare

Inlägg av NinjaAsok » tis jun 07, 2011 20:16

Blir deppad och irriterad av tomma loggar... :-(
Bubbelfia
Geocachare

Inlägg av Bubbelfia » tis jun 07, 2011 21:33

Efterrsom det här är något jag tänker på ganska mycket när jag loggar, blev lite nyfiken och var tvungen att kolla mina egna log-stats:

Total Words: 59914, Average: 50, (Total Characters: 347237)
Longest: 368, Shortest: 2

Dock bör tilläggas att den kortaste loggen på 2 ord var skriven 1,5 månad in i min caching-karriär. :) Jag tror att man blir mer medveten om ordens betydelse när man börjar lägga ut burkar själv och det ramlar in loggar från andra...

(Som meningslös kuriosa kan jag berätta att jag dock brukar avsluta en logg förkortningen "TFTC" när jag tycker det varit en lite tråkig cache, annars bemödar jag mig faktiskt att skriva ut det (på svenska) - Tack för den här burken! eller något dylikt.)
d3bjorn
Geocachare

Inlägg av d3bjorn » ons jun 08, 2011 0:48

Olssonivallda skrev: Mina stats från 1392 funna cacher enligt FindStatGen. Får det till 298 bokstäver i snitt.
  • Log Length, words:
  • Total Words: 71745, Average: 51, (Total Characters: 415251)
  • Longest: GC200Y9 474, Shortest: GC27E2V 1
Vi har nästan komiskt lika statistik. Jag har 297,4 bokstäver i snitt och:
Total Words: 78666, Average: 51, (Total Characters: 455292)

Jag har ännu inte stött på en för lång logg. Kör hårt, alla pratkvarnar! :)
Ankarcrona
Geocachare

Inlägg av Ankarcrona » tor jun 09, 2011 11:37

Det handlar om givande och tagande, själv blir jag glad när jag får mer än ett TFTC, därför började jag med att skriva lite längre loggar.

I takt med att jag skriver några extra rader har oxå folk börjat skriva lite mer tillbaks när de loggat mina cacher... ;-)

Tror inte på att gnälla på de som skriver för kort, man kan bara föregå med gott exempel, och hoppas att andra fattar vinken :wink:

Loggar man många geocacher under en resa då kan man exempelvis skriva om dagen i sin blogg och länka från loggen på GC.

Exempel:

Den här cachen var egentligen anledningen till dagens eller snarare nattens (åkte hemifrån 00:15) cachingrunda.

När jag väl tagit mig in till stan kunde jag lika väl åka vidare till Barnarp, Tenhult och Rogberga... Det blev en liten trevlig runda på två o en halv timmar. Jag kom i säng lagom till klockan var 03 vilket resulterade i en liten insident som du kan läsa mom här: (visit link)

Den långa versionen av denna logg med bilder o allt finns här: (http://cachingadventures.wordpress.com/ ... -the-mist/)

Vad gäller denna cachen så hörde kollektivet av sig på eftermiddagen, frågade om vi kunnde sammarbeta med att lösa denna, men då jag var på korvgrillning med dotterns klass var det kollektivet som helt o hållet stod för lösningen.

Vet egentligen inte varför jag inte gett mig på den innan, har nog trott att den var svårare än den var...

TFTC
j-annie
Geocachare

Inlägg av j-annie » tor jun 09, 2011 13:14

När jag får en kul logg så brukar jag maila och tacka och tipsa om andra av mina cacher de kan ta och om jag får en med bara en punkt eller bara TFTC och gör detta hela tiden så kollar jag om det är en "ny cachare"som kanske behöver lite info om vårt trevliga gäng. Då skriver jag ungefär så här;
RE;Another point of view och MMT#9.
Eftersom ni är nya i gänget av galna människor som letar efter lådor så nämner jag detta.
Det är lite oartigt att inte skriva något eller bara Tftc i loggen. Det är ungefär som att skriva "det här var skit och inget att se" .Detta är lite av det dolda språket i loggarna.
Man kanske gör det i början innan man lägger ut en egen cache. När man har en egen så glädjes man sig åt att folk skriver kul loggar och uppskattar vad man gjort. Det sporrar en att kämpa med att göra nya kul gömmor och hålla alla burkarna i bra skick.
Se tex http://www.geocaching.se/forum som är en forum där tex detta diskuteras.
Ett litet råd från en "gammal man"
Happy caching och välkomna till mina andra cachar i Göteborg tex MMT#1-22 men skriv några ord om vem du var med och några ord vad du upplevde.
j-annie
j-annie
Axa
Geocachare

Inlägg av Axa » tor jun 23, 2011 23:49

Hej.
Jag är ganska ny på detta med geocaching. Blev medlem 2006 men har varit inaktiv under långa perioder. Jag har bara lagt ut två cacher (en numera disablad pga ombyggnad) men jag finner ett nöje i att försöka göra något som sticker ut lite från mängden. Jag vill inte påstå att jag inte uppskattar ”filmburk bakom elskåp mitt i stan” men jag tror att jag får så mycket mer tillbaka i form av roliga loggar om jag lägger lite mer energi på skapandet av en cache. Jag och min särbo tog för ett tag sedan en väldigt trevlig Wherigo och skrev en hyfsat lång/trevlig logg. Vipps fick vi ett mail från cacheägaren där han tackade för den trevliga loggen. Det kändes väldigt roligt att få respons på våran logg. Efter det har jag försökt att tänka till lite extra innan jag skriver loggar. Om det tar x-antal timmar att hitta en cache kan man gott lägga x-antal sekunder på att visa sin uppskattning i loggen ;-)
Jag har anammat idén att maila och tacka när man får en kul logg. Att få ett svar på det man skriver i loggen har iaf fått mig att tänka till lite extra när jag loggar en cache. Hoppas att det kan resultera i fler trevliga loggar och minska korta ”TFTC”
Jag begriper att ”det går väl an att svara på alla loggar när man har en (1) aktiv cache” men jag tror att alla man når blir glada och tänker till vid nästa logg. Jag tror också att det är viktigt är att förmedla detta till våra nya geocachare så att dom får detta med sig i modersmjölken.
Användarvisningsbild
benke.olsson
Föreningsmedlem

Inlägg av benke.olsson » fre jun 24, 2011 0:24

Som cache-utläggare vill man ju gärna ha lite respons på sitt arbete. Det är inte helt trivialt att lägga ut en cache om den ska ha något att visa eller berätta. Ett TFTC tyder mera på att den som skrivit loggen inte vet vad det handlar om, än att man är oseriös. Jag har flera nya entusiaster i min närhet, som loggat mina cacher med TFTC, men utav alla dessa, är det inte någon som har lagt ut en enda cache själv. DET tror jag är skillnaden mellan ägare och loggare. Har du en egen cache så vet du vad skillnaden är mellan en TFTC och en logg som visar lite eftertanke. Själv försöker jag alltid att få till åtminstone ett par "rediga" meningar. Det lärde jag mig utav Rob & Det från Holland, som alltid skriver en hel uppsats till varje logg och de har ändå inte lagt ut en enda cahce själv.
Bild
Bild
OrjanC
Geocachare

Inlägg av OrjanC » fre jun 24, 2011 0:30

Jag kan bara inte låta bli att skriva "för mycket". Har till och med varit tvungen att korta ner min berättelse för att få plats. Med "för mycket" menar jag att jag alltid ligger efter med mitt loggande och att man de blir ganska många timmar som man sitter framför datorn och plitar. Har f.n c:a 40 ologgade som skall "dokumenteras"
Jag försöker "bjuda på mig själv", dvs har man gjort bort sig på något sätt så skriver jag det. Det är förhoppningsvis någon annan som får sig ett gott skratt,
Sedan skulle jag ibland vilja skriva mer men det är svårt utan att avslöja någon och det vill man ju inte.

Kollade upp min statistik på mina 2184 funna cacher.
Total Words: 152427, Average: 69, (Total Characters: 852031)
Longest: GC245R5 665, Shortest: GC2485F 2
Ger 390 ord/cache. ... tecken per cache skall det givetvis vara :)

Ha dé så gott ute i cachmarkerna och skriv på bara, det är alltid någon som blir glad av att läsa långa och roliga berättelser.
Senast redigerad av 1 OrjanC, redigerad totalt 0 gånger.
Froschman
Geocachare

En eloge!!

Inlägg av Froschman » fre jun 24, 2011 1:22

Håller inte med om att TFTC betyder att man inte vet vad man håller på med. Helt enkelt översatt man tackar för gömman, räcker för mig både som utläggare och chachare!
Tänk på att den som hittat din gömma lagt ner tid på att lokalisera den även om där bara står TFTC!
Picard70
Geocachare

Inlägg av Picard70 » fre jun 24, 2011 9:23

Ankarcrona skrev:Det handlar om givande och tagande, själv blir jag glad när jag får mer än ett TFTC, därför började jag med att skriva lite längre loggar.

I takt med att jag skriver några extra rader har oxå folk börjat skriva lite mer tillbaks när de loggat mina cacher... ;-)

Tror inte på att gnälla på de som skriver för kort, man kan bara föregå med gott exempel, och hoppas att andra fattar vinken :wink:

Loggar man många geocacher under en resa då kan man exempelvis skriva om dagen i sin blogg och länka från loggen på GC.

Exempel:

Den här cachen var egentligen anledningen till dagens eller snarare nattens (åkte hemifrån 00:15) cachingrunda.

När jag väl tagit mig in till stan kunde jag lika väl åka vidare till Barnarp, Tenhult och Rogberga... Det blev en liten trevlig runda på två o en halv timmar. Jag kom i säng lagom till klockan var 03 vilket resulterade i en liten insident som du kan läsa mom här: (visit link)

Den långa versionen av denna logg med bilder o allt finns här: (http://cachingadventures.wordpress.com/ ... -the-mist/)

Vad gäller denna cachen så hörde kollektivet av sig på eftermiddagen, frågade om vi kunnde sammarbeta med att lösa denna, men då jag var på korvgrillning med dotterns klass var det kollektivet som helt o hållet stod för lösningen.

Vet egentligen inte varför jag inte gett mig på den innan, har nog trott att den var svårare än den var...

TFTC

Det var det bästa inlägget i den här debatten om Att skriva mer i Loggarna Inte att gnälla på andra utan att man själv skriver lite extra.
Annars har den här debatten Spårat ur för längre sedan. Skriv mer i loggarna anars kommer Geocaching polisen med batongen i Högsta hugg.
Skriv svar