Nät logg utan att log bok signerats

För allt geocachingrelaterat som inte passar in i någon kategori ovan.
Ingabo
Geocachare
Efternamn: Wohner
Förnamn: Jörg
Kontakt:

Inlägg av Ingabo » fre jun 24, 2011 21:11

Jag har under senare tid råkat ut för att, oftast nya geocachare, inte skriver i loggboken utan enbart tar en foto logg dessutom utan någon som helst kommentar. När jag kollat log boken så finns inte deras signatur i den ! Cacherna ifråga saknar penna av förklarliga skäl vilket även är angivet i texten..
En del av mina cacher saknar penna och det står i texten men det tar man som intäkt för att inte behöva skriva i log boken. Jag går mer och mer över till att inte förse cachen med penna för den är oftast inte funktionsduglig efter kort tids användning ändå. I cache beskrivningen står det när det inte finns penna i cachen.
Tänkte höra med er andra hur ni hanterar detta. Jag har sett exempel på detta förfarande med enbart foto logg på en del andra cache sidor. Om det finns en signatur i log boken vet jag däremot inte.
Efter moget övervägande har jag börjat stryka de loggar där loggaren inte kunnat lämna en godtagbar förklaring till sitt agerande. Givetvis med en del sura kommentarer som följd. Det borde kanske framgå i förutsättningarna för denna "sport" att penna inte är en absolut förutsättning utan snarare en option.
Som sagt ordet är fritt !
//Ingabo
Si caput stolidum, corpus patire !
Visom
Geocachare
Efternamn: Linde
Förnamn: Roger

Re: Nät logg utan att log bok signerats

Inlägg av Visom » fre jun 24, 2011 21:19

Med den info som du ger så gissar jag att jag hanterat detta på liknande vis, eventuellt med ett mail där de ges chansen att förklara sitt beteende. Men i slutändan är det ändå loggboken som är 'facit', ingen fysisk logg=ingen nätlogg.

Om det saknas penna i burken spelar ingen roll i sammanhanget.
Bild
Användarvisningsbild
pglans
Geocachare
Efternamn: Glans
Förnamn: Peter
Kontakt:

Inlägg av pglans » fre jun 24, 2011 21:25

Kort sagt om vad som krävs för att få logga Found är väl "Find and sign the logbook"?
Finns det inte någon log att signera så kan det finnas skäl till att fotologga, eller om loggboken är blöt/sunkig/möglig/osv så kan det väl vara okej med en fotologg.
I övrigt ser jag ingen anledning att fotologga.
Grundregeln gäller ju om inget annat anges, dvs signera och återställ loggboken för att få logga Found.
.

Bild
Picard70
Geocachare
Efternamn: Simonsson
Förnamn: Pierre

Inlägg av Picard70 » fre jun 24, 2011 21:57

Fotologg vid Osigbnerbar Plaskvåt Loggremsa bör ju vara Godkänd då nderhållet varit Såligt råkade ut för en sådan För en vecka sedan Men dert Faller väl under bra förklaring antar jag.

Men annars anser jag att du har rätt att göra som du gör o de som inte läster loggbeskrivningen före Får skylla sig själva har Gjort detta mistaget o glömt penna hemma o råkat ut för en logg som ingen penna hadde så jag fick logga den en annan gång. :D
OrjanC
Geocachare
Efternamn: Christensson
Förnamn: Ørjan

Inlägg av OrjanC » fre jun 24, 2011 22:20

Tycker väl egentligen som övriga att det är loggen i boken som räknas och då är ju inte en fotolog giltig. Sedan finns det ju alltid undantag då logboken av någon anledning är ologgbar.
Men vad gör det egentligen... Det är ju bara en lek........på blodigt alvar
Man har ju lärt sig med åren att minst en penna ingår i en geocachares packning. Har man glömt penna när man kommer fram till en cache utan så får man antingen stå sitt kast och logga någon annan gång eller så får man offra sig lite.
Jag har faktiskt en gång skrivit med mitt eget blod och en pinne. Skall väl erkänna att jag redan hade rivit mig på armen så det var bara att se till att få fram tillräckligt för en log (tur att man inte har ett långt alias)
the explorist
Geocachare
Efternamn: Signal
Förnamn: Patrik
Kontakt:

Inlägg av the explorist » fre jun 24, 2011 22:51

Jag har slutat att bry mig om loggarna de senaste året, det finns så många som loggar med sina telefoner utan att ens skriva TFTC.

Jag har inte cachat så länge men under den tiden jag hållt på så har jag märkt att det blir bara värre och värre med de satans telefon användarna :wink:
Ingabo
Geocachare
Efternamn: Wohner
Förnamn: Jörg
Kontakt:

Inlägg av Ingabo » fre jun 24, 2011 22:59

the explorist skrev:Jag har slutat att bry mig om loggarna de senaste året, det finns så många som loggar med sina telefoner utan att ens skriva TFTC.

Jag har inte cachat så länge men under den tiden jag hållt på så har jag märkt att det blir bara värre och värre med de satans telefon användarna :wink:
Vad händer om alla slutar bry sig ??? Jag tror många gör som du av loggar jag sett att döma. Vilket "ansvar" har vi som cache ägare ?? Personligen har jag en ryggmärgskänsla av att det på något sätt skall gå rätt till. I alla fall med mina burkar. Man kan nog se detta på olika sätt.... Därav denna tråden.
Si caput stolidum, corpus patire !
Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare
Ort: Hufvudstaden Götheborg http://blaufish.wordpress.com/
Kontakt:

Inlägg av Blaufish » fre jun 24, 2011 23:28

Jag kör fotologg om jag inte hittar pennan. Det känns som ett akademiskt problem, har folk visat att de vart där så är loggen ok. Med lite tur så tycker cacheägaren ett hipstamatic foto på loggen är trevligt. Dessutom så är det ju nästan alltid nano/micro som saknar pennor, så man sparar ju lite loggutrymme dessutom.

(I tidigare diskussioner i ämnet försökte jag påvisa det komplett absurda i att hävda att fotologgar skulle vara mer fusk-relaterade än signeringar.)

Principellt sätt så tror jag man bör dela upp det här i två olika diskussioner.

Att vi får tomma eller nästan tomma loggar är ett annat problem, en tråkighet (som jag hävdar kan i viss grad kopplas till groundspeaks app:ar, deras UI känns upplagda för gowalla checkins, dvs nästan alltid tomma loggar. Dvs ett typiskt ärende att driva på feedback forumet)

fad 2012 intervjuer - fad 2011 teaser - blaufish.wordpress.com - väder i götheborg

You define how you play. How you play defines who you are. .hack//
Ezzmee
Geocachare

Inlägg av Ezzmee » lör jun 25, 2011 2:27

Tillhör själv den kategorin som oftast glömmer pennan men alltid släpar runt på mobilen. I dessa situationer blir en fotologg det självklara valet. Och på nåt vis är väl en fotologg det utlimata beviset på att jag ändå varit på plats? För handen på hjärtat, hur många cacheägare bemödar sig med att jämföra loggboken med dataloggningen?! Och ni som gör det , hur gör ni då när burken blivit mugglad? Det här är en hobby, inte liv eller död!!
Användarvisningsbild
Gavia-SGCD
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Efternamn: Sylvan
Förnamn: Anders

Inlägg av Gavia-SGCD » lör jun 25, 2011 11:18

pglans skrev:Kort sagt om vad som krävs för att få logga Found är väl "Find and sign the logbook"?
Finns det inte någon log att signera så kan det finnas skäl till att fotologga, eller om loggboken är blöt/sunkig/möglig/osv så kan det väl vara okej med en fotologg.
I övrigt ser jag ingen anledning att fotologga.
Grundregeln gäller ju om inget annat anges, dvs signera och återställ loggboken för att få logga Found.
Kunde inte sagt det bättre själv! Det är bara att läsa "Guidelines".
Själv skriver jag alltid till cacharen som gjort fel, oavsett typ av fel, innan jag raderar loggen. Får jag en acceptabel förklaring får naturligtvis loggen stå kvar.
You don't have to be handicapped to be different
Everybody is different

Kim Peek, 1951–2009
Supersavant, UT

OC by Gavia and his Smashing GeoCaching Dogs
Användarvisningsbild
rogge88
Geocachare

Inlägg av rogge88 » lör jun 25, 2011 11:40

Läsa guidelines mmmm. Lite ensidig diskussion tycker jag.

Cache Contents
Next, you will need a logbook. Make sure to place a writing utensil in the cache as well. If you are in an area where the temperature drops below freezing, make sure to provide a soft lead pencil. Pens tend to freeze and are rendered useless.
http://www.geocaching.com/about/hiding.aspx

Jag skulle vilja säga att man får skylla sig lite själv när man inte har en penna i cachen och det blir fotologgar. Själv försöker jag se till att det är fungerande pennor i mina cacher. Ibland kan man cacha med telefonen när man har en stund över, har jag då ingen penna med mig eller det fattas en i cachen ............

Sedan retar jag också ihjäl mig på mobilloggarna, det har dykt upp en ny som loggar med nn :?:
berraasnobben
Föreningsmedlem
Efternamn: Dahlgren
Förnamn: Bert

Inlägg av berraasnobben » lör jun 25, 2011 11:52

Var på Halmstads powertrail för några dagar sedan.
Undrar hur en del tänker när de sätter sina klistarlappar på stolpen intill cachen. [-X
Hur skulle ni göra är det en giltig logg :?:
Bild
the explorist
Geocachare
Efternamn: Signal
Förnamn: Patrik
Kontakt:

Inlägg av the explorist » lör jun 25, 2011 13:28

berraasnobben skrev:Var på Halmstads powertrail för några dagar sedan.
Undrar hur en del tänker när de sätter sina klistarlappar på stolpen intill cachen. [-X
Hur skulle ni göra är det en giltig logg :?:
Det är ingen giltlig logg.
Användarvisningsbild
Blaufish
Geocachare
Ort: Hufvudstaden Götheborg http://blaufish.wordpress.com/
Kontakt:

Inlägg av Blaufish » lör jun 25, 2011 14:17

Rogge88: tumme upp!!!

Mao så är alla nanos och penlösa micros också guidelines "brott".

Guidelines = riktlinjer. Döper man ett dokument till guidelines så är syftet att ange inriktning och norm. Det är inte tänkt att vara ett dokument som skall hårdtolkas.

Viljan att underkänna loggar är otroligt konstig. Tänk på att det är en lek vi sysslar med. Regelrytteri och negativa attityder förstör leken.

fad 2012 intervjuer - fad 2011 teaser - blaufish.wordpress.com - väder i götheborg

You define how you play. How you play defines who you are. .hack//
skattletaren
Geocachare
Efternamn: Adler
Förnamn: Pia
Kontakt:

Inlägg av skattletaren » lör jun 25, 2011 14:31

Rogge88: Läs fördjupad guideline angående cacheinnehåll så ser du att det inte alls behöver vara ngn penna i cachen. Enda kravet är ngn form av loggbok.

Sent from my Light using Tapatalk
Bild
Skriv svar